Informacje
Miał być atrakcją turystyczną regionu, a zamiast tego stoi i rdzewieje
Anna Łukaszek, Polskie Radio Szczecin,
dodane przez MQ
Historyczny wagon spalinowy SN61, popularnie zwany "ganzem" lub "michałkiem" od kilku lat stoi i rdzewieje na jednym z torów szczecińskiej Lokomotywowni Wzgórza Hetmańskiego.
Ganz jest prekursorem szynobusów. W czasach świetności kursował na najważniejszych trasach w Polsce, m.in. do Warszawy czy Krakowa.Wagon jest unikatem, który zachował wszystkie oryginalne części. - Teraz niszczeje, a złodzieje kilkukrotnie próbowali się do niego włamać - opowiada Mirosław Głowiński, który opiekuje się wagonem. - Żeby on umiał mówić...
Kilka lat temu za ponad 35 tysięcy złotych urząd marszałkowski odkupił pojazd od PKP Cargo, by uratować go przed przerobieniem na żyletki. Teraz jednak niszczy go czas, bo brakuje pieniędzy na remont ganza.
- Szacujemy, że prace będą kosztować od 1,5 do nawet 3 mln zł - mówi rzeczniczka marszałka, Gabriela Wiatr.
Jak ocenia Dariusz Trzciński, prezes Towarzystwa Miłośników Kolei, ganz to perełka techniki, o której władze województwa zapomniały. - Pieniądze nie są najważniejszym problemem. Brakuje dobrej woli.
Ostatnie okazjonalne trasy ganz pokonał cztery lata temu. - Chciałbym jeszcze choć jeden raz przejechać się nim i zobaczyć, jak on pracuje - przyznaje Głowiński.
W latach 1960-1975 węgierskie zakłady Ganz-MÁVAG wyprodukowały dla PKP 250 spalinowych wagonów typu SN61.
źródło: Polskie Radio Szczecin