region szczeciński artykuł

Zlikwidowali połączenie Szczecin - Wałcz. Pasażerowie są wzburzeni

Redakcja MM, Moje Miasto,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Czym mamy dojechać do pracy, do Szczecina w niedzielę rano? - pytają mieszkańcy Wałcza. Jest szansa na przywrócenie połączenia od 15 marca 2015 roku, czyli w wiosennej korekcie.
- W nowym rozkładzie jazdy zabrali nam pociąg - skarży się Czytelnik, który poinformował nas o tym, że są ograniczone połączenia na trasie Szczecin - Wałcz. - W niedzielę ciężko dojechać do pracy, bo brakuje porannego pociągu do Szczecina.

Zgodnie z tym co ustaliliśmy w Urzędzie Marszałkowskim, ze względu na niską frekwencję, w niedzielę i święta ograniczono terminy kursowania dwóch pociągów tworzących parę w jednym obiegu na trasie Szczecin - Wałcz.

To pociąg regio nr 89560 (w starym rozkładzie nr 89528) Szczecin Główny - Wałcz (odj. 18.42), który kursuje codziennie oprócz sobót oraz pociąg Regio nr 89571 relacji Wałcz (odj. 4.00) Szczecin Główny (dotychczas nr 89521), który odjeżdża codziennie oprócz niedziel.

Skąd ta decyzja?



- Badania potoków pasażerskich przeprowadzone w pociągu nr 89521 w marcu, lipcu oraz październiku tego roku dowodzą, że w niedzielę na odcinku od Wałcza do Stargardu Szczecińskiego liczba pasażerów w omawianym pociągu nie przekracza 15-20 osób. Jest to więc potok uzasadniający obsługę tej relacji co najwyżej autobusem, a nie 120-tonowym pociągiem, dysponującym 150 miejscami siedzącymi - wyjaśnia Maria T. Markiewicz z UM.

- Mając jednak na uwadze trudną sytuację mieszkańców korzystających z tego połączenia także w niedziele oraz biorąc pod uwagę otrzymane wnioski w obronie omawianego pociągu, rozważona zostanie możliwość jego przywrócenia od 15 marca 2015 roku, czyli z dniem wejścia w życie pierwszej korekty rocznego rozkładu jazdy pociągów- dodaje Maria T. Markiewicz.

- Należy jednak mieć świadomość, że ze względu na ograniczone możliwości finansowe województwa (m.in. w wyniku wprowadzenia zmian w sposobie naliczania tzw. "janosikowego" dochody województwa zachodniopomorskiego w 2015 roku ulegną zmniejszeniu o około 10 procent) może się to odbyć jedynie kosztem likwidacji innych pociągów.

Może samorząd pomoże?



Jest jeszcze inna możliwość. Alternatywnym rozwiązaniem, umożliwiającym przywrócenie kursowania omawianych pociągów w pełnym zakresie, czyli codziennie bez konieczności wprowadzania innych ograniczeń, mogłoby być zawarcie przez samorządy lokalne, zainteresowane wsparciem swoich mieszkańców w dojazdach do pracy w Szczecinie i Stargardzie, umów z Województwem Zachodniopomorskim o wspólnym dofinansowywaniu kursowania omawianych pociągów.

- Podobna współpraca w zakresie wspólnego dofinansowywania pociągów regionalnych była już z powodzeniem praktykowana pomiędzy samorządem województwa zachodniopomorskiego a m.in. Gryfinem, Kaliszem Pomorskim, Mielnem i Koszalinem - dodaje Markiewicz.

Remont za kilkanaście milionów



We wrześniu 2012 roku wyjechał pierwszy pociag pasażerski po 12 letniej przerwie, który zainaugurował codzienne połączenie między Szczecinem, Wałczem i Piłą. Reaktywacja połączenia była możliwa po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 403 na odcinku Wałcz - Kalisz Pomorski - Ulikowo. Prace trwały prawie dwa lata i kosztowały ponad 19 milionów złotych. Odbudowany odcinek ma długość 101,7 kilometrów.

źródło: Moje Miasto

1 komentarz