Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju komunikacja miejska

Kraj: PKP Intercity chce budowy kilkunastu nowych linii kolejowych

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Według uwag złożonych w ramach konsultacji społecznych do Krajowego Programu Kolejowego, narodowy przewoźnik kolejowy PKP Intercity chce budowy aż trzynastu nowych odcinków na sieci kolejowej o łącznej długości pół tysiąca kilometrów.
Trwają konsultacje społeczne Krajowego Programu Kolejowego. Swoje uwagi złożył już związek pracodawców Forum Kolejowe-Railway Business Forum. Spośród firm zrzeszonych w związku najwięcej uwag zgłosił narodowy przewoźnik kolejowy – PKP Intercity.

Uwagi ogólne przewoźnika dotyczą po pierwsze braku utworzenia ciągów przez założone w KPK inwestycje. Dla inwestycji nie wskazano efektu synergii z innymi inwestycjami planowanymi i/lub już zrealizowanymi. Podobnie jak wiele innych podmiotów, PKP IC wskazuje też na brak transparentnego przedstawienia efektu końcowego, czy na błędnie zdefiniowane cele i mierniki realizacji celów. Chodzi o wpisanie do programu wyłącznie średniej prędkości, a nie wartości czasu jazdy. – Tak przyjęty miernik celu umożliwia modernizację linii o przebiegu okrężnym, której wynikiem będą wysokie parametry techniczne, jednakże czas przejazdu nadal będzie niezadowalający – wskazuje przewoźnik.

Według PKP IC, dobór modernizowanych i rewitalizowanych linii wydaje się przypadkowy, a dla żadnej inwestycji nie opisano zakresu prac, parametrów technicznych tj. prędkości maksymalnej, liczby torów, przepustowości, czasu oraz korzyści które wynikłyby z realizacji inwestycji dla przewoźników kolejowych np. osiągniętych czasów przejazdów pomiędzy punktami.
Narodowy przewoźnik chce rozwoju sieci
Najbardziej interesujące uwagi PKP Intercity dotyczą jednak braku projektów nowych linii kolejowych, łącznic, elektryfikacji czy budowy dodatkowych torów – słowem, projektów rozwojowych dla sieci. Przypomnijmy: na liście rezerwowej znalazły się oba projekty budowy nowych linii kolejowych: Modlin – Płock 1,8 mld z, wraz z uzupełniającym projektem dla odc. Kutno – Płock (200 mln zł) oraz Podłęże – Tymbark (aż 6 mld złotych) z modernizacją linii do Zakopanego (604 mln zł). Tylko w rezerwie jest też elektryfikacja odcinka Piła – Krzyż (650 mln zł, plus 350 mln zł na modernizację odc. Piła - Bydgoszcz), Ełk – Korsze (400 mln zł), Węgliniec – Zgorzelec (100 mln zł) i Krotoszyn – Głogów (aż 1,2 mld zł wraz z modernizacją linii do Ostrowa). Na liście rezerwowej jest też budowa dodatkowej pary torów na odcinku Rembertów – Sulejówek (700 mln zł).

Przewoźnik podaje swoją listę projektów, które powinny znaleźć się w Krajowym Programie Kolejowym. Jest ona imponująca – obejmuje w sumie aż trzynaście nowych linii, odcinków linii i łącznic (razem z wnioskiem o wpisanie linii Podłęże – Tymbark na listę podstawową), dwie propozycje dobudowy drugiego toru, cztery projekty elektryfikacji. Do tego przewoźnik postuluje „bezwzględne” wpisanie na listę podstawową sześciu projektów poprawy parametrów technicznych. Dorzuca jeszcze drugie tyle nowych projektów w tym zakresie, oraz cztery dotyczące poprawy przepustowości.

Skąd tak ambitne plany? – Naszym zdaniem polska sieć kolejowa ma duży potencjał rozwoju. Przekazując uwagi do Programu chcieliśmy zwrócić uwagę jakie obszary powinny być w kolejnych latach traktowane priorytetowo, gdzie - poza już remontowanymi odcinkami - widzimy potencjał rozwoju, a gdzie warto zastanowić się nad zmianą koncepcji. Ostatnie miesiące wskazują, że jedynie model, w którym wiążemy obszary inwestycji taborowych, infrastrukturalnych i obsługi klienta, przynoszą wymierne efekty w postaci wzrostu liczby pasażerów wybierających pociągi PKP Intercity – mówi Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Gdzie mogłyby powstać nowe linie kolejowe?
Przyjrzyjmy się projektom, o realizację których wnosi PKP Intercity. Po pierwsze przewoźnik zwraca uwagę na brak komplementarności projektu tzw. Magistrali wschodniej, ponieważ zrewitalizowany ciąg Białystok – Hajnówka – Czeremcha – granica województwa oraz Łuków – Parczew – Lublin nie stworzy atrakcyjnych warunków do prowadzenia przewozów pasażerskich w ciągu Białystok – Lublin. Dlatego proponuje budowę nowego odcinka Sarnaki – Biała Podlaska – Milanów. Jego długość wynosiłaby ok. 85 kilometrów. Drugi projekt jest równie wielki i dotyczy przedłużenia budowy nowej linii Modlin – Płock o kolejny odcinek Płock – Włocławek (50 km), w celu umożliwienia realizacji alternatywnego dojazdu z Warszawy do Włocławka i Torunia oraz stworzenia siatki połączeń międzywojewódzkich dla znacznego ośrodka jakim jest Płock. Następnym projektem jest wpisanie do projektu budowy pierwszego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości „Ygrek” z Warszawy do Łodzi (ok. 130 km).

Kolejne proponowane odcinki są już krótsze. Pierwszy to budowa odcinka Legionowo – Nasielsk, które umożliwiłoby obejście stacji Modlin i skróciło trasę Warszawa – Gdynia/ Olsztyn o 8 kilometrów. Do tego, budowa Łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie w ocenie PKP IC jest nieuzasadniona, ponieważ czas przejazdu na trasie Rzeszów – Zagórz będzie porównywalny z czasem przejazdu w ramach istniejącej linii kolejowej 618 Jasło Towarowa – Sobniów. Dlatego przewoźnik proponuje budowę nowych odcinków: Wojaszówka – Krosno lub Strzyżów nad Wisłokiem – Sanok. Przewoźnik domaga się też wpisania na listę podstawową budowy linii Podłęże – Piekiełko.

PKP Intercity wskazuje na brak uzasadnienia dla zadania inwestycyjnego „Budowa nowej linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn”, ponieważ czas przejazdu przez Czarncę i Włoszczowę Płn. będzie porównywalny z czasem przejazdu linią nr 8 przez Skarżysko Kamienną i Radom. Dlatego postuluje budowę nowego odcinka o długości ok. 45 km od Kielc do miejscowości Końskie, gdzie następowałoby włączenie do linii nr 25. Należałoby jeszcze dobudować łącznicę z linii nr 25 na Centralną Magistralę Kolejową w Opocznie. W ten sposób radykalnemu skróceniu uległby czas podróży z Kielc do Warszawy i do Łodzi.

PKP IC postuluje też budowę odcinka Wieruszów – Sieradz wraz z modernizacją istniejących odcinków Sieradz – Łódź Kaliska i Oleśnica – Wieruszów, które utworzyłyby nowy, najszybszy ciąg w relacji Wrocław – Łódź. Ten projekt wielokrotnie był zresztą postulowany, m. In. Przez władze Wrocławia i województwa dolnośląskiego. Przewoźnik proponuje tez budowę nowego odcinka ze stacji Wrocław Brochów do linii w kierunku Oleśnicy. Byłby to dodatkowy „wlot” do węzła wrocławskiego, której zadaniem byłoby skrócenie dystansu pomiędzy (Łodzią) Oleśnicą i Wrocławiem Głównym, a także odciążenie odcinka Wrocław Mikołajów – Grabiszyn – Wrocław Główny.

Przewoźnik chce tez budowy łącznicy Chlastawa – Szczaniec, która pozwoliłaby na ominięcie stacji Zbąszynek, oraz budowy nowej linii w relacji Zgierz – Kutno lub Łęczyca – Dąbie nad Nerem o prostym przebiegu i bez stacji handlowych, co usprawniłoby wyjazd z konurbacji łódzkiej w kierunku północnym.
Dodatkowe elektryfikacje i usprawnienie wyjazdów
Zdaniem PKP IC zadanie inwestycyjne „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Piła” powinno bezwzględnie obejmować odbudowę drugiego toru na odcinku Oborniki Wielkopolskie – Dziembówko, podobnie w przypadku odcinka Słupsk – Wejherowo. Przewoźnik chce też wpisania na listę podstawową inwestycji w elektryfikację odcinków Ełk – Korsze i Węgliniec – Zgorzelec – Goerlitz, a także dodanie elektryfikacji odcinka Piła – Kostrzyn i Jabłonowo Pomorskie – Grudziądz – Laskowice Pomorskie.

Do tego dochodzą wspomniane już projekty poprawy parametrów technicznych. Przewoźnik uważa, że na listę podstawową projektów przewoźnik trzeba bezwzględnie wpisać odcinki Żory – Pszczyna, Wrocław Mikołajów – Kluczbork, Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno, Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec i Kutno – Toruń Główny. Do tego proponuje remonty linii z Malborka i Działdowa do Olsztyna, z Szyman do Chorzeli, z Czerwonki do Ełku i z Siedlec do granicy województwa (jako że po stronie woj. podlaskiego taki projekt wpisano). Postuluje też, by odcinek Gliwice Łabędy – Kędzierzyn Koźle poprawiano do standardu 160 km/h. Postuluje też poprawę przepustowości sieci kolejowej w największych aglomeracjach.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy