region szczeciński artykuł

Podnoszony most na Regalicy awaryjny? PKP PLK zaprzecza

Michał Szymajda, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Zwodzone przęsło mostu na Regalicy pod Szczecinem to wyjątkowa konstrukcja, pozwalająca na prowadzenie ruchu kolejowego i ruch barek w czasie gdy pociągi nie pojawiają się na konstrukcji. Lokalne media narzekają jednak na awaryjność obiektu, mimo zakończonego kilka tygodni temu remontu wartego 4 mln zł.
Jak informuje lokalny portal 24kurier.pl do awarii podnoszonego przęsła ma dochodzić notorycznie. Szkodzi to zarówno przewoźnikom kolejowym jak i rzecznym. Ostatnia awaria, skutkująca zacięciem się unoszonego fragmentu, miała zdaniem gazety miejsce 25 stycznia. Ze względu na nią trzeba było wstrzymać kruszenie kry na rzece.

Polskie Linie Kolejowe, które z końcem roku zakończyły remont mechanizmów mostu zaprzecza jednak, że do awarii w ogóle dochodzi.

– Zabytkowe przęsło mostu kolejowego na Regalicy, od zakończenia remontu 30 grudnia 2015 r., działa bez zastrzeżeń. Przęsło jest teraz w okresie próbnej eksploatacji. Ostatnia usterka miała miejsce akurat 30 grudnia 2015 r., kiedy przęsło było w trakcie odbioru eksploatacyjnego. Jednostka pływająca spowodowała kolizję z przęsłem ( z jej winy) i uszkodziła jeden z elementów mechanizmu podnoszenia. Usterka została bardzo szybko usunięta. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie prowadzi w tej sprawie postępowanie administracyjne – informuje Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK.

– W trakcie prowadzonych od maja do 30 grudnia 2015 r. robót remontowych konieczne było wprowadzanie czasowych, krótkotrwałych zamknięć przęsła zwodzonego dla potrzeb żeglugi. Nie były to usterki w działaniu przęsła, ale zamknięcia wynikające z potrzeb technologii remontu – dodaje przedstawiciel PKP PLK.

Od kilku lat trwa lobbing na rzecz budowy nowej, wyższej przeprawy, dzięki której wyeliminowano by konieczność podnoszenia i opuszczania mostu na czas przejścia barek.

Obecnie most na Regalicy składa się z pięciu przęseł. Jedno z nich jest przęsłem zwodzonym (podnoszonym). Całkowita długość mostu to 261,80 m. Przęsło zwodzone ma długość 17,35 m, szerokość 5 m i waży 163 ton. Jest podnoszone lub opuszczane w czasie od 120 do 240 sekund. W ciągu doby przęsło zwodzone jest podnoszone i opuszczane średnio 10 – 16 razy dla przepuszczania jednostek żeglugi śródlądowej.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy