Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński przewozy regionalne

Zachodniopomorskie: Za 2 lata koniec z EN57 bez modernizacji

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy,

dodane przez Ferrix

Marszałek woj. zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz powiedział „Rynkowi Kolejowemu”, że w 2018 r. w regionie kursować ma już wyłącznie nowy bądź zmodernizowany tabor kolejowy.
– Możemy pochwalić się jednym z najnowocześniejszych parków taboru kolejowego w Polsce. Nie poprzestajemy na tym i nadal wymieniamy stare, często kilkudziesięcioletnie pojazdy na zupełnie nowe, spełniające najwyższe wymogi techniczne. Dzięki temu od 2018 roku całość połączeń kolejowych w województwie będziemy mogli obsługiwać już wyłącznie nowoczesnym taborem – powiedział Olgierd Geblewicz.

Zgodnie z wytyczonymi celami określonymi w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego, w nowej perspektywie finansowej zaplanowano realizację następujących przedsięwzięć związanych z inwestycjami w tabor kolejowy:

* Zakup i modernizacja 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 – pojazdy te przekazano do eksploatacji w maju br. Zmodernizowany tabor został skierowany na obsługę połączeń do Gryfina i Kamienia Pomorskiego.
* Zakup 17 sztuk nowych ezt: 3- i 4-członowych. Przetarg dodatkowo przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu zamówienia o kolejne dziesięć pojazdów oraz możliwość złożenia zamówienia uzupełniającego w wysokości 20% zamówienia podstawowego. Postępowanie przetargowe, jak już informowaliśmy, zostało zakończone kilka dni temu, wyłoniono najkorzystniejszą ofertę złożoną przez nowosądecki Newag. Podpisanie Umowy planowane jest na 12 września. Pierwsze z pojazdów zakupionych w ramach tego kontraktu zaczną obsługiwać połączenia na liniach Szczecin – Chojna – Kostrzyn, Szczecin – Krzyż – Poznań, Szczecin – Świnoujście i Szczecin – Koszalin – Słupsk. Koszt realizacji inwestycji to ponad 250 mln zł.
* Zakup 3 spalinowych zespołów trakcyjnych z możliwością skorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu zamówienia maksymalnie o kolejne trzy pojazdy. Postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone jeszcze w tym roku. Pojazdy przeznaczone będą do wzmocnienia połączeń Szczecin – Goleniów – Kołobrzeg i Szczecin – Wałcz – Piła i Szczecin – Szczecinek.

Środki finansowe na zrealizowanie zakupu taboru kolejowego będą pochodziły w znacznej części z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, gdzie na zakup i modernizację taboru kolejowego zabezpieczono 75 mln euro. Pozostałą część stanowić będą środki własne województwa.

Województwo Zachodniopomorskie jako jedno z pierwszych w Polsce przystąpiło do realizacji zakupów taboru kolejowego finansowanego ze środków unijnych perspektywy finansowej 2014-2020. Już dziś jest właścicielem 48 nowych i zmodernizowanych pojazdów szynowych. Biorąc pod uwagę zarówno odsetek nowego taboru, jak i ofertę przewozową (za wyjątkiem połączenia Koszalin – Kołobrzeg, gdzie liczba pociągów wynosi maksymalnie 3 pary w dobie), szczeciński oddział Przewozów Regionalnych należy uznać za jeden z najlepszych, jeśli nie zdecydowanie najlepiej funkcjonujący oddział PR w Polsce.

Znamiennym jest choćby połączenie Świnoujście – Szczecin – Poznań, gdzie przed kilkoma laty przewozy o charakterze międzywojewódzkim praktycznie przestały istnieć, a obecnie międzywojewódzkie połączenia Przewozów Regionalnych, obsługiwane „Impulsami” wyprodukowanymi przez Newag (pozyskanymi w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej – wspólnie przez samorządy województw zachodniopomorskiego i lubuskiego), stanowią coraz groźniejszą konkurencję w walce o pasażera z PKP Intercity.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy