region szczeciński artykuł

Zachodniopomorskie otrzymało złotego Impulsa z ETCS 2

Michał Szymajda, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Na Dworcu Głównym w Szczecinie odbyła się uroczystość przekazania pierwszych trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls z siedemnastu zamówionych w 2016 roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Kontrakt zawarty we wrześniu 2016 r. obejmuje dostawę 12 trzyczłonowych i 5 czteroczłonowych pojazdów. Ponadto Newag ma dostarczyć również symulator, na którym będzie szkoliła się kadra maszynistów do obsługi nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przetarg zakłada możliwość zwiększenia zamówienia nawet o dodatkowe 13 pojazdów.
ETCS II w zachodniopomorskim Impulsie
Wśród pierwszych trzech pojazdów typu 36WEa, a oznaczonymi kolejno numerami 031 – 033 jeden jest wyjątkowy – złoty. Pozostałe będą już w malowaniu „standardowym”, zgodnym z malaturą z poprzedniego zamówienia nowego taboru. Po torach jeździ już trzynaście pojazdów Impuls, których dostawa zakończyła się w grudniu 2015 roku.

– Złoty Impuls 36WEa – 031 jako pierwszy pojazd w Polsce uzyskał zezwolenie ETCS poziomu drugiego wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. ETCS jest częścią wdrażanego w Unii Europejskiej systemu ERTMS, który ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego,czyli możliwość swobodnego poruszania się pojazdów szynowych w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw, bądź maszynistów – mówi Łukasz Mikołajczyk, rzecznik Newagu.
Gdzie pojedzie złoty Impuls?
Po 3 czerwca Złoty Pociąg będzie kursować po Pomorzu Zachodnim, w szczególności na trasach nadmorskich. Nie będzie oznakowany w kolejowych rozkładach jazdy, jednak Urząd Marszałkowski ma podpowiadać podróżnym na jakich trasach i w jakich godzinach będzie można go spotkać. Pociąg ma być atrakcją nawiązującą do słynnego „złotego pociągu” z Wałbrzycha, który nie został jednak odkryty.

Wartość inwestycji to ponad 250 mln zł. Poziom dofinansowania zakupu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego może wynieść 85 proc., a pozostałe środki pochodzić będą funduszu kolejowego i środków własnych województwa.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy