Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Grupa Azoty chce postawić na kolej – na LHS i w Policach

Jakub Madras, Rynek Kolejowy,

dodane przez Ferrix

Prezes Grupy Azoty zapowiedział działania w celu lepszego wykorzystania infrastruktury kolejowej. Chodzi o dwie lokalizacje – zakład Siarkopol w Grzybowie na linii LHS oraz Police, dokąd ma prowadzić szczecińska SKM.
Jak najszybciej wykorzystać potencjał LHS w Grzybowie

Jak powiedział w ubiegłym tygodniu prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki, inwestycje planowane przez PKP LHS są powiązane z planami strategicznymi potentata chemicznego. Chodzi o warte 300 mln złotych działania spółki kolejowej, które dofinansuje Europejski Bank Inwestycyjny. – Ta inwestycja, finansowana ze środków EBI, może odnieść większy sukces dzięki grupie Azoty – podkreślił Wardacki.

Jak wskazywał, jedną ze stacji na linii LHS jest Grzybów w woj. świętokrzyskim, gdzie znajduje się znaczący zakład Grupy Azoty – Siarkopol. – W naszej strategii myślimy o tym, żeby stworzyć tu bazę logistyczną z myślą nie tylko o naszych potrzebach, ale też o obsłudze Nowego Jedwabnego Szlaku – ogłosił. – Zależy nam, żeby jak najszybciej wykorzystać możliwości linii LHS – powiedział Wardacki dziennikarzom, nie wskazując jednak konkretnych terminów.

Police – port i SKM

Drugą wskazaną przez niego lokalizacją, gdzie Grupa Azoty może rozwinąć się kolejowo są Police. – W Policach zlokalizowany jest czwarty pod względem wielkości polski port. Jeśli zaangażowanie i determinacja ministerstwa Infrastruktury będzie właściwa, to w krótkim czasie połączymy port śródlądowy i morski naszą infrastrukturą z siecią PKP i to otworzy ogromne możliwości dla całej Grupy w imporcie i eksporcie – stwierdził, dodając, że jest to też niezbędne dla rozwoju samego zakładu.

Jak donosi z kolei „Głos Szczeciński”, Grupa Azoty chce też dołączyć do projektu szczecińskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. – Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" wyraziła swoje zainteresowanie projektem budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. Deklaruje współpracę, umożliwiającą zaplanowanie i wdrożenie projektu w części dotyczącej przystanku zlokalizowanego w sąsiedztwie Zakładów. Zgodnie z wcześniejszą deklaracją Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego rozmowy na ten temat mają zostać wznowione w pierwszym kwartale tego roku – powiedziała gazecie Ewa Prüffer, kierownik biura komunikacji zakładu. Dzięki temu trasa SKM zamiast kończyć się na dworcu w Policach, mogłaby zostać przedłużona w głąb miasta, do ulicy Kuźnickiej.

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 351, 273 to wspólny projekt Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego oraz PKP Polskich Linii Kolejowych i poszczególnych samorządów. Dla modernizacji linii kolejowej nr 406 ze Szczecina do Polic jest już decyzja środowiskowa, ale przetarg utknął z powodu przekroczenia budżetu. Mimo zapowiedzi, umowy na wykonanie prac wciąż nie podpisano. Samo zarządzanie projektem może kosztować 20 mln złotych. Węzły przesiadkowe dla Szczecina w ramach projektu wybuduje Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy