Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Zachodniopomorski SN61 z 1972 roku wrócił na tory

inf. prasowa wzp, oprac. ms, Rynek Kolejowy,

dodane przez Ferrix

Dzięki pracy pasjonatów i wsparciu województwa zachodniopomorskiego, odremontowany, zabytkowy wagon motorowy SN61-183 wrócił na tory. Ganz zaprezentowany został w Godkowie w niedzielę 14 października.
SN61-183 to jeden z 250 pojazdów serii SN61, które wyprodukowane zostały w latach 1960-1975 przez węgierską firmę Ganz-Mavag z Budapesztu, na zlecenie PKP. Egzemplarz zachowany w Szczecinie wyprodukowany został w 1972 roku.

Uratowany od zniszczenia



Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie w listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP Cargo, która przeznaczyła go na złom. Następnie został przekazany Przewozom Regionalnym i znalazł swoje miejsce w lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.

Członkowie Koła Miłośników Kolei przy Zachodniopomorskim Oddziale Przewozów Regionalnych nie pozwolili mu pozostać na bocznym torze. W 2014 r. bezpłatnie, po godzinach pracy rozpoczęli prace renowacyjne i remontowe. Okazało się, że można uruchomić silnik. Rozpoczął się żmudny proces przywracania Ganza do żywych. Został odmalowany, wymieniono elementy wnętrza i stare przewody elektryczne. Możliwe to było dzięki wsparciu marszałka województwa w wysokości 32 tys. zł.

Wsparcie marszałka i mrówcza praca pasjonatów



W maju 2018 roku województwo kolejny raz wsparło działania pasjonatów, tym razem sumą 70 tys. zł. Pozwoliło to na przeprowadzenie gruntownej naprawy, wymieniono i wyremontowano m.in. elementy instalacji pneumatycznych, zbiorniki ciśnieniowe, chłodnicę. Co ważne, udało się uzyskać także dokumentacje systemu utrzymania tego pojazdu. Dokumenty zostały opracowane przez szczeciński oddział NOT, uzgodnione z Urzędem Transportu Kolejowego i zatwierdzone przez Zarząd Przewozów Regionalnych.

– To prawdziwa podróż do przeszłości, pamiętam te wagony! Pamiętam też jak w 2015 r. mogliśmy zobaczyć pierwsze efekty prac i rozmowy, jak wiele trzeba jeszcze zrobić, żeby Ganz znowu mógł pojechać. Dzisiaj to już sprawny pojazd, który niewątpliwie będzie atrakcją dla wszystkich miłośników kolei. Gratuluję i jednocześnie dziękuję ochotnikom Przewozów Regionalnych. Wykonaliście fantastyczną robotę! – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Wagon z historią



Pierwotnie spalinowe wagony motorowe typu SN61 zakupiono z myślą o obsłudze pociągów regionalnych, przez pewien czas wykorzystywano je jednak także do obsługi pociągów dalekobieżnych, dzięki temu, że mają możliwość ciągnięcia wagonów pasażerskich. Prowadziły one m.in. pociągi łączące Szczecin z Warszawą, Gdańskiem, Olsztynem, a nawet z Krakowem. Z uwagi na niezbyt komfortowe wyposażenie oraz hałas generowany przez silnik, w połowie lat 70 zrezygnowano z obsługi pociągów dalekobieżnych tymi pojazdami, kierując je wyłącznie do obsługi ruchu regionalnego i lokalnego.

SN61 „na chodzie” zaprezentowany został podczas pikniku rowerowego, który towarzyszył otwarciu trasy z Siekierek do Trzcińska Zdroju.

źródło: Rynek Kolejowy

4 komentarze