Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 FLIRT

[dodane 19.06.2008, g. 23:06 przez MarcinB, ostatnio modyfikowane: 24.07.2008, g. 00:10 przez –– Kriz8]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« 19WEED78 »

Więcej informacji...
producent: Stadler Rail Polska Siedlce
lata budowy: 2007
układ członów: silnikowy+
doczepny+
doczepny+
silnikowy
układ osi: Bo'+2'+2'+2''+Bo'
łączna długość: 74,078 m
szerokość: 2,88 m
wysokość: 4,15 m
średnica kół: 860 mm (napędowe)
750 mm (toczne)
masa całkowita: 131 000 kg
moc ciągła: 4x400 kW
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 160 km/h
(na sieci PKP - 120 km/h)
liczba miejsc siedzących: 212
liczba miejsc stojących: ok. 280
porównaj z... »
FLIRT – pasażerskie jednostki trakcyjne produkowane przez szwajcarski koncern Stadler Bussnang AG. Producent oferuje je w wersjach elektrycznych oraz spalinowych. Nazwa Flirt to skrót od niemieckiej nazwy Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug czyli: Szybki, Lekki, Nowoczesny Pojazd Regionalny. Na chwilę obecną Flirty możemy spotkać na szlakach kolejowych w Algierii, Austrii, Finlandii, Francji, Niemiec, Polski, Szwajcarii, Węgier i Włoch.

28 maja 2008 roku Urząd Transportu Kolejowego wydał świadectwo dopuszczające pociągi Flirt do eksploatacji na terenie Polski.

W Polsce pierwszym przewoźnikiem, który użytkuje pociągi Flirt są Koleje Mazowieckie. Uroczyste przekazanie pierwszych dwóch jednostek odbyło się 31 maja 2008 na dworcu Warszawa Wschodnia. Warszawskie Flirty zostały zamówione i zakupione przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, a cały kontrakt opiewa na 10 jednostek, których pozostała część zostanie dostarczona do końca 2008 roku.

Poza Kolejami Mazowieckimi, szwajcarskie pociągi zakupiły również władze województwa śląskiego. Pierwszy śląski Flirt ma być przekazany PKP Przewozy Regionalne 15 czerwca 2008 roku i będzie to pierwszy z czterech zamówionych pociągów. Pozostałe mają być dostarczone do końca września 2008.
Flirty użytkowane przez polskich przewoźników są produkowane w polskiej filii koncernu, Stadler Rail w Siedlcach koło Warszawy.

Jednostki wyprodukowane dla polskich przewoźników to wersje czteroczłonowe (Stadler oferuje także jednostki w wersjach od dwu do sześcioczłonowych). Konstrukcja jednostki spoczywa na pięciu dwuosiowych wózkach jezdnych, z których dwa skrajne są napędowe, a trzy pozostałe to wózki toczne. Wózki napędowe umiejscowione są na końcach członów silnikowych, pod kabinami maszynisty, natomiast toczne pod przegubami na łączeniu członów jednostki. Każdy z wózków jezdnych posiada podwójne odsprężnowanie; pierwszy stopień odsprężynowania jest realizowany przy pomocy sprężyn stalowych, wspomaganych tłumikami hydraulicznymi, drugi stopień stanowią poduszki powietrzne, wspomagane tłumikami hydraulicznymi.

W pojazdach Flirt zastosowano hamowanie elektrodynamiczne oraz hamulce pneumatyczne tarczowe i magnetyczne hamulce szynowe.

Pociąg może poruszać się w obu kierunkach, gdzie napęd stanowią 4 asynchroniczne silniki trakcyjne, indywidualnie napędzające każdą z osi wózka napędowego. Prąd obierany jest przez dwa połówkowe pantografy, które zainstalowane są na dachu członów doczepnych. W pociągu zastosowano rozruch impulsowy. Układy sterowania napędem wyposażono w tranzystory IGBT, które umożliwiają rekuperację energii elektrycznej do sieci w trakcie hamowania. Jazdę ukrotnioną umożliwiają samoczynne sprzęgi Scharfenberga.

Jednostka ta jest pociągiem niskopodłogowym i w pełni klimatyzowanym. Wyposażona jest w 16 odskokowo-uchylnych, dwuskrzydłowych drzwi (po osiem na każdą stronę pudła). Pod drzwiami zainstalowane są, automatycznie wysuwane platformy, ułatwiające wsiadanie. W środkowym członie pociągu znajduje się winda dla wózków inwalidzkich. Toaleta jest w pełni przystosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych. W pojeździe wykonano wielofunkcyjne pomieszczenia przystosowane do przewozu dużego bagażu czy rowerów.

Flirt może rozwinąć maksymalną prędkość 160 km/h. Niestety, ze względu na polskie przepisy będzie się na razie poruszał z prędkością maksymalną 120 km/h.

na podstawie: Wikipedia, Transport Szynowy i Stadler
opracował Mr_Reaper

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)