Pociąg "Gryf" (Szczecin-Gdańsk-Olsztyn)

[dodane 23.03.2014, g. 16:59 przez –– Ferrix, ostatnio modyfikowane: 18.07.2016, g. 12:49 przez –– Ferrix]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« Historia i przewozy na linii Berlin-SzczecinNajwiększa katastrofa kolejowa w Polsce - Otłoczyn 1980 r. »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
TLK "Gryf" do Olsztyna Głównego za chwilę ruszy w dalszą drogę
TLK "Gryf" do Olsztyna Głównego za chwilę ruszy w dalszą drogę
900x639; 129.9 KB
Pierwsze lata Expressu

Jego nazwa pochodzi od legendarnego stwora, herbu dynastii Gryfitów panującej na Pomorzu od XII do XVII wieku. Została ona nadana w chwili uruchomienia połączenia (wg rozkładu) 27 maja 1962 r. dla pociągu kategorii Express kursującego codziennie ze Szczecina Głównego do Gdańska Głównego (i z powrotem). "Gryf" był jednym z pierwszych 17 pociągów posiadających nazwy i status najwyższej kategorii. W pierwszym okresie kursowania pociąg zatrzymywał się w Stargardzie Szczecińskim, Białogardzie, Koszalinie, Słupsku, Lęborku, Gdyni Głównej i Sopocie. Otrzymał numer 8502/5801 i od tamtego czasu aż do dziś jest to pierwszy dzienny pociąg łączący Szczecin z Trójmiastem – przez ten czas wyjeżdżał ze Szczecina w godz. 5:30 – 6:40. Do 1978 r. był także pierwszym pociągiem w drugą stronę – wyruszał z Gdyni w godz. 5:15 – 5:30. Przez pierwsze lata kursowania obsługiwany był wagonami spalinowymi typu SN61 zakupionymi na początku lat 60. Przed uruchomieniem pociągu średni czas przejazdu pociągu dziennego między Szczecinem a Gdynią wynosił ok. od 7,5 do 8 godzin (wg rozkładu na lato 1960 r.) – zatrzymywały się one na większości stacji i przystanków. Według pierwszego rozkładu dla "Gryfa" (poniżej) czas ten został skrócony o sporo ponad dwie godziny.

Poniżej pierwszy obowiązujący dla "Gryfa" rozkład jazdy - według Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów na lato 1962 r. ważnego od 27 V 1962 do 29 IX 1962:

Ex "Gryf" (lato 1962)85025801
kmgodz. przyjazdu i czas postoju
Szczecin Główny0 / 374odj.: 5:30 ↓przyj.: 10:15
Stargard Szczeciński40 / 3346:04 / 1 min.9:41 / 1 min.
Białogard151 / 2237:26 / 1 min.8:17 / 1 min.
Koszalin175 / 1997:47 / 14 min.7:51 / 8 min.
Słupsk242 / 1328:52 / 1 min.6:59 / 1 min.
Lębork294 / 809:35 / 1 min.6:16 / 1 min.
Gdynia Główna353 / 2110:25 / 1 min.5:29 / 1 min.
Sopot362 / 1210:38 / 1 min.5:19 / 1 min.
Gdańsk Główny374 / 0przyj.: 10:49odj.: 5:07 ↑
czas przejazdu:
5 godz. 19 min.5 godz. 8 min.


Lata 70. i 80. – jako pospieszny

1 czerwca 1969 r. zostaje przemianowany na pociąg pospieszny. Rok później dodano postoje w Szczecinie-Dąbiu (tylko w kier. Szczecina Gł.) i Sławnie. Od 28 maja 1972 r. skrócono relację pociągu do/z Gdyni Gł. oraz dodano postoje w Szczecinie-Dąbiu (w kier. Gdyni) oraz w Wejherowie, a rok później w Runowie Pomorskim (tylko w kier. Gdyni). Od 26 maja 1974 r. pociąg zatrzymywał się także w Świdwinie, a do "Gryfa" włączane były wagony z miejscami do leżenia (później także sypialne) z pociągu nr 15501 relacji Białystok – Gdynia Gł. przez Ełk, Giżycko, Olsztyn i Elbląg – wyjazd z Białegostoku o 19:09.

W 1977 r. dodano postój w Redzie w kier. Szczecina, a rok później także w kier. Gdyni. Od 28 maja 1978 r. pociąg Białystok – Szczecin Gł. został przenumerowany na 18501 i pozbawiony nazwy, a nazwę "Gryf" nadano kursującemu wcześniej pociągowi "osobowemu przyspieszonemu" nr 5811, który przenumerowano na właściwy wówczas dla niego numer 5801. Według rozkładu wyruszał on z Gdyni Gł. o 11:15, by do Szczecina dotrzeć na godz. 16:38 – wprowadzono postój w Runowie Pomorskim (w kier. Szczecina). Prowadził także wagony przełączanie z Expressu "Neptun" (nr 1501) relacji Warszawa Zach. – Koszalin, a od następnego roku w wakacje także do Kołobrzegu (od Koszalina jako pociąg 58801). Od czerwca 1980 r. "Gryf" zaczął zatrzymywać się także na stacji Łobez w kier. Szczecina, a od końca maja 1983 r. także w kier. Gdyni. Od 2 czerwca 1985 relacja pociągu została wydłużona do/z Tczewa – po drodze zatrzymywał się także w Sopocie, Gdańsku-Oliwie, Gdańsku-Wrzeszczu i Gdańsku Gł., a zlikwidowany został postój w Redzie. Jednocześnie zrezygnowano z przełączania wagonów z "Neptuna" do Kołobrzegu w wakacje, a 2 lata później także z pozawakacyjnych do Koszalina.

Rozkład jazdy według Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów 1980/81 ważnego od 1 VI 1980 do 30 V 1981:

Pos "Gryf" (1980/81)85025801
kmgodz. przyjazdu i czas postoju
Szczecin Główny0 / 353odj.: 5:30 ↓przyj.: 16:35
Szczecin-Dąbie15 / 3385:46 / 1 min.16:16 / 2 min.
Stargard Szczeciński40 / 3136:09 / 4 min.15:52 / 5 min.
Runowo Pomorskie85 / 2686:47 / 0,5 min.15:17 / 0,5 min.
Łobez97 / 256---- / ----15:06 / 0,5 min.
Świdwin118 / 2357:11 / 1 min.14:48 / 1 min.
Białogard151 / 2027:37 / 1 min.14:22 / 2 min.
Koszalin175 / 1787:58 / 6 min.13:57 / 7 min.
Sławno215 / 1388:33 / 1 min.13:21 / 2 min.
Słupsk242 / 1118:54 / 8 min.12:52 / 8 min.
Lębork294 / 599:41 / 1 min.12:11 / 1 min.
Wejherowo330 / 2310:13 / 1 min.11:41 / 1 min.
Reda338 / 1510:23 / 1 min.11:30 / 1 min.
Gdynia Główna353 / 0przyj.: 10:38odj.: 11:15 ↑
czas przejazdu:
5 godz. 8 min.5 godz. 20 min.


Perturbacje końca lat 80.

W latach 1986-1990 prowadzona była elektryfikacja linii kolejowej nr 202 (Gdańsk Gł. – Stargard Szcz.) postępująca w kierunku wschodnim, zmiany w tym okresie prawdopodobnie mają z tym związek. 31 maja 1987 r. ponownie skrócono relację do/z Gdyni, a w rozkładzie pojawiła się informacja "kursuje do odwołania". W takim przypadku zostałby uruchomiony pociąg relacji Koszalin – Gdynia (odjeżdżający z Koszalina ok. 2 godziny wcześniej). W drugą stronę (z Gdyni) takiej alternatywy nie było. Rok później nazwę posiadała relacja Gdynia – Szczecin oraz pociąg pospieszny relacji Słupsk – Gdynia Gł. (wyjeżdżający ze Słupska o godz. 7:02) z nietypową trasą przez Kaszuby, który zatrzymywał się po drodze w Lęborku, Kartuzach i Gdańsku-Osowie. W miejsce godzin kursowania "Gryfa" ze Szczecina w rozkładzie pojawił się pociąg bez nazwy nr 88102 z informacją "kursuje do Białogardu, a po ogłoszeniu do Koszalina lub Słupska" – rok później kursował "po ogłoszeniu" do Słupska.

Express po raz drugi (i ostatni)

Nazwa "Gryf" w kolejnym rozkładzie (1989/90) obowiązywała dla pociągu Express nr 8502/5803 relacji Szczecin Gł. – Tczew i z powrotem, który kursował "po ogłoszeniu" i zatrzymywał się tylko w Stargardzie Szczecińskim, Koszalinie, Słupsku, Gdyni Gł., Sopocie i Gdańsku Gł. W relacji Tczew – Szczecin Gł. na odcinku Wejherowo – Lębork jechał przez Rybno Kaszubskie, Choczewo i Garczegorze i zatrzymywał się dodatkowo w Wejherowie, Garczegorzach i Lęborku. Nadal tą samą nazwę i numer (wg rozkładu) posiadał także pospieszny ze Słupska do Gdyni przez Kartuzy. W rozkładzie 1990-92 Express "Gryf" kursował już codziennie, wprowadzono także postój w Szczecinie-Dąbiu, zlikwidowano objazd przez Garczegorze i "kaszubską" wersję pociągu. Warto wspomnieć, że "Gryf" był jednym z dwóch pociągów ekspresowych w historii kursujących pomiędzy Szczecinem a Trójmiastem – drugim był kursujący na początku lat 90. Ex "Żuławy" występujący później jako Ex "Albatros". W latach 1990-1997 czas przejazdu "Gryfa" pomiędzy Szczecinem a Gdańskiem (i z powrotem) był najkrótszy w historii: poniżej 4 godzin i 45 minut, a do/z Gdyni poniżej 4 godzin i 20 minut.

Rozkład jazdy według Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów 1991/92 ważnego od 2 VI 1991 do 30 V 1992:

Ex "Gryf" (1991/92)85025801
kmgodz. przyjazdu i czas postoju
Szczecin Główny0 / 406odj.: 6:20 ↓przyj.: 20:23
Szczecin-Dąbie15 / 3916:36 / 1 min.20:07 / 1 min.
Stargard Szczeciński40 / 3666:54 / 1 min.19:47 / 1 min.
Koszalin175 / 2318:25 / 4 min.18:15 / 4 min.
Słupsk242 / 1649:18 / 2 min.17:24 / 2 min.
Gdynia Główna353 / 5310:40 / 3 min.16:05 / 3 min.
Sopot362 / 4410:52 / 2 min.15:52 / 2 min.
Gdańsk Główny374 / 3211:04 / 3 min.15:38 / 3 min.
Tczew406 / 0przyj.: 11:30odj.: 15:15 ↑
czas przejazdu:
5 godz. 10 min.5 godz. 8 min.


Tylko według rozkładu 1992/93 po raz kolejny skrócono relację pociągu do/z Gdyni Gł., w kolejnych latach ponownie kursował do/z Tczewa, od tego też czasu jest ostatnim dziennym pociągiem łączącym Trójmiasto ze Szczecinem: w latach 1993-2014 (oprócz rozkładu 2004/05) wyjazd z Gdańska w godz. 16:55 – 18:05, przyjazd do Szczecina w godz. 21:15 – 23:05. Od letniego rozkładu jazdy na rok 1993 wprowadzono postoje w Białogardzie i Lęborku, a rok później w Sławnie (tylko w kier. Szczecina, w kierunku powrotnym od końca maja 1995 r.) oraz na gdańskich stacjach Oliwa i Wrzeszcz. Przez dni robocze od 6 VI do 23 VI 1994 pociąg kursował objazdem na odcinku Sławno – Słupsk przez Korzybie z postojami na ww. stacjach. Warto przy tym wspomnieć, że ok. 3 lata później odcinek linii 418 pomiędzy Sławnem a Korzybiem został rozebrany. Od września 1994 r. pociągi Ex "Gryf" do Tczewa i Ex "Albatros" do Szczecina (który wyjeżdżał z Trójmiasta w godzinach porannych) kursowały poza niedzielami. Od czerwca 1996 r. nie kursowały także w soboty ("Albatros" wyjeżdżał ze Szczecina po południu). Był to jednocześnie ostatni rozkład, kiedy posiadały one status pociągu ekspresowego, od rozkładu 1997/98 (przez rok) obydwa kursują jako pociągi kategorii Inter Regio – "Gryf" z nr 85100/58109. Wraz ze zmianą statusu wprowadzono postoje w Łobzie, Świdwinie i Wejherowie, terminy kursowania pozostały bez zmiany.

Dalej za Wisłę

Od 24 maja 1998 "Gryf" kursował jako pociąg pospieszny, po raz pierwszy przekroczył Wisłę – jego trasa została wydłużona do Elbląga, wprowadzono postoje w Chociwlu i w Malborku oraz przywrócono codzienne kursowanie pociągu. Od końca maja 1999 r. zatrzymywał się także w Runowie Pomorskim (tylko w kier. Elbląga) Od 28 maja 2000 r. ponownie wydłużona została trasa, tym razem do Olsztyna Gł. – na nowym odcinku zatrzymywał się w Pasłęku, Małdytach, Morągu, Morągu-Kolonii i Olsztynie Zachodnim, w relacji Olsztyn – Szczecin zmieniony został numer na 58107.

Rozkład jazdy według Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów 2000/01 ważnego od 28 V 2000 do 9 VI 2001 (rozkład dla 58107 ważny od 22 VI 2000):

Pos "Gryf" (2000/01)8510058107
kmgodz. przyjazdu i czas postoju
Szczecin Główny0 / 553odj.: 5:40 ↓przyj.: 22:41
Szczecin-Dąbie15 / 5385:52 / 2 min.22:25 / 2 min.
Stargard Szczeciński40 / 5136:12 / 1 min.22:06 / 2 min.
Chociwel68 / 4856:35 / 0,5 min.21:44 / 0,5 min.
Runowo Pomorskie85 / 4686:48 / 1 min.---- / ----
Łobez97 / 4567:00 / 1 min.21:19 / 1 min.
Świdwin118 / 4357:16 / 1 min.21:04 / 1 min.
Białogard151 / 4027:40 / 1 min.20:34 / 1 min.
Koszalin175 / 3787:58 / 2 min.20:14 / 3 min.
Sławno215 / 3388:28 / 1 min.19:46 / 1 min.
Słupsk242 / 3118:50 / 4 min.19:25 / 2 min.
Lębork294 / 2599:31 / 1 min.18:49 / 1 min.
Wejherowo330 / 2239:55 / 1 min.18:23 / 1 min.
Gdynia Główna353 / 20010:18 / 6 min.18:04 / 2 min.
Sopot362 / 19110:33 / 1 min.17:53 / 1 min.
Gdańsk-Oliwa365 / 18810:38 / 0,5 min.17:50 / 0,5 min.
Gdańsk-Wrzeszcz369 / 18410:43 / 0,5 min.17:45 / 0,5 min.
Gdańsk Główny374 / 17910:49 / 4 min.17:36 / 2 min.
Tczew406 / 14711:16 / 1 min.17:14 / 1 min.
Malbork425 / 12811:33 / 1 min.16:57 / 2 min.
Elbląg454 / 9911:54 / 2 min.16:33 / 2 min.
Pasłęk476 / 7712:15 / 0,5 min.16:14 / 0,5 min.
Małdyty494 / 5912:32 / 0,5 min.15:58 / 0,5 min.
Morąg507 / 4612:54 / 0,5 min.15:46 / 0,5 min.
Morąg-Kolonia509 / 4412:57 / 0,5 min.15:42 / 0,5 min.
Olsztyn Zachodni551 / 213:31 / 0,5 min.15:00 / 0,5 min.
Olsztyn Główny553 / 0przyj.: 13:35odj.: 14:56 ↑
czas przejazdu:
7 godz. 55 min.7 godz. 45 min.


"Gryf" po "reformie" kolei

Od 2001 r. w wyniku reformy PKP SA pociąg został przekazany do nowo powstałej spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. (wcześniej uruchamiały go PKP). Od 10 czerwca 2001 zlikwidowano postój w Morągu-Kolonii, w zamian wprowadzono w Pruszczu Gdańskim (obowiązywał do końca 2008 r.), a od grudnia 2002 r. także w Runowie Pomorskim (w kier. Szczecina). Na rozkład 2004/05 zmieniono numerację pociągu: z 85100/1 na 85102/3 (ze Szczecina) i z 58106/7 na 58102/3 (z Olsztyna), którą przywrócono na stałe od 2007/08. Na sezon wakacyjny 2007 i 2008 r. wydłużono relację do/z Suwałk – zatrzymywał się po drodze na stacjach: Czerwonka, Korsze, Kętrzyn, Giżycko, Wydminy, Stare Juchy, Ełk, Olecko i Raczki. W lato 2007 r. był jedynym pociągiem, który kursował po linii kolejowej nr 39 (Olecko – Suwałki). W okresie pozawakacyjnym w 2006/07 "Gryf" kursował z nr 85110/58107, natomiast w wakacje z nr 81510/18507 (w 2007/08 z nr 81512/18513). Od grudnia 2006 nie zatrzymywał się w Małdytach w kier. Olsztyna/Suwałk, a 2 lata później także w drugą stronę.

Od grudnia 2008 r. w ramach kontynuacji "reformy" w Grupie PKP, został przekazany do spółki PKP Intercity SA, a rok później kursował już jako pociąg bez nazwy, pod marką "TLK – Tanie Linie Kolejowe" (od 2011 jako "TLK – Twoje Linie Kolejowe"), jedyną identyfikacją "Gryfa" pozostawał jego numer 85102/58103. W okresie od 22 IV do 15 VI 2009 z powodu modernizacji linii 202 na odcinku Świdwin – Łobez wszystkie pociągi TLK skierowano objazdem z/do Białogardu przez Szczecinek do/z Runowa Pomorskiego liniami 404 i 210, na modernizowanym odcinku uruchomiono komunikację zastępczą. 11 grudnia 2011 r. przywrócono oryginalną nazwę pociągu, z którą kursuje do dziś. W maju 2012 r. minęło 50 lat od nadania nazwy i jest to najdłużej obecnie (niemal nieprzerwanie) funkcjonująca nazwa pociągu kursującego ze/do Szczecina.

Rozkład jazdy według Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów 2011/12 ważnego od 11 XII 2011 do 8 XII 2012 (ostatniego wydanego w formie książkowej):

TLK "Gryf" (2011/12)8510258103
kmgodz. przyjazdu i czas postoju
Szczecin Główny0 / 553odj.: 5:30 ↓przyj.: 21:50
Szczecin-Dąbie15 / 5385:43 / 1 min.21:33 / 1 min.
Stargard Szczeciński40 / 5136:01 / 1 min.21:16 / 1 min.
Chociwel68 / 4856:24 / 0,5 min.20:52 / 0,5 min.
Runowo Pomorskie85 / 4686:36 / 0,5 min.20:38 / 0,5 min.
Łobez97 / 4566:45 / 1 min.20:27 / 1 min.
Świdwin118 / 4356:59 / 7 min.20:14 / 0,5 min.
Białogard151 / 4027:30 / 1 min.19:53 / 1 min.
Koszalin175 / 3787:47 / 1 min.19:36 / 1 min.
Sławno215 / 3388:11 / 1 min.19:10 / 1 min.
Słupsk242 / 3118:30 / 4 min.18:49 / 3 min.
Lębork294 / 2599:04 / 1 min.18:14 / 3 min.
Wejherowo330 / 2239:29 / 1 min.17:46 / 0,5 min.
Gdynia Główna353 / 2009:55 / 27 min.17:10 / 12 min.
Sopot362 / 19110:35 / 1 min.16:57 / 1 min.
Gdańsk-Oliwa365 / 18810:42 / 0,5 min.16:51 / 0,5 min.
Gdańsk-Wrzeszcz369 / 18410:47 / 0,5 min.16:46 / 0,5 min.
Gdańsk Główny374 / 17910:55 / 5 min.16:36 / 3 min.
Tczew406 / 14711:31 / 3 min.16:04 / 3 min.
Malbork425 / 12811:51 / 2 min.15:46 / 1 min.
Elbląg454 / 9912:17 / 2 min.15:22 / 1 min.
Pasłęk476 / 7712:37 / 0,5 min.15:04 / 0,5 min.
Morąg507 / 4613:03 / 0,5 min.14:37 / 0,5 min.
Olsztyn Zachodni551 / 213:41 / 0,5 min.13:59 / 0,5 min.
Olsztyn Główny553 / 0przyj.: 13:46odj.: 13:54 ↑
czas przejazdu:
8 godz. 16 min.7 godz. 56 min.


Według rozkładu obecnie obowiązującego TLK "Gryf" jest jednym z czterech (w wakacje pięciu) pociągów kursujących bezpośrednio pomiędzy Szczecinem a Trójmiastem – pierwszym dziennym ze Szczecina i ostatnim dziennym z Olsztyna/Gdańska. Ze względu na obecnie wprowadzane co ok. 2-3 miesiące korekty, aktualny rozkład jazdy można znaleźć w internecie.

Pociąg TLK 85102 / 58103 "Gryf" kursuje po następujących liniach kolejowych:
- 351 (Szczecin Główny – Stargard),
- 202 (Stargard – Gdańsk Główny),
- 9 (Gdańsk Główny – Malbork),
- 204 (Malbork – Bogaczewo [k. Pasłęka]),
- 220 (Bogaczewo – Olsztyn Główny).
Na powyższej trasie nie ma konieczności zmiany kierunku jazdy.

Inne pociągi posiadające nazwy kursujące w historii pomiędzy Szczecinem a Gdynią/Gdańskiem: "Albatros", "Bryza", "Gedania", "Mare Balticum", "Podlasiak", "Pogoria", "Polaris", "Rybak", "Żuławy".

na podstawie źródeł własnych opracował Ferrix

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)