SA108

[dodane 22.03.2007, g. 20:48 przez –– marko, ostatnio modyfikowane: 11.05.2007, g. 19:20 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« SA107SA109 »

Więcej informacji...
producent: ZNTK Poznań
lata budowy: 2003-
układ osi: A'1'+1'A'
długość (ze zderzakami): 34,3 m
szerokość: 2,9 m
wysokość: 3,8 m
średnica kół: 840 mm
masa służbowa: 54 000 kg
typ silnika: MAN D2866LUH21
moc znamionowa: 514 kW
rodzaj przekładni: hydrokinetyczna
sterowanie: indywidualne
prędkosć max.: 110 km/h
liczba miejsc siedzących: 94
liczba miejsc stojących: 101
porównaj z... »
Szynobus czeka na uczestników inauguracji uruchomienia odcinka Piła - Wałcz
Szynobus czeka na uczestników inauguracji uruchomienia odcinka Piła - Wałcz
800x600; 75.7 KB
zobacz więcej
Autobus szynowy SA108 (oznaczenie producenta 215M) jest dwuczłonowym, w ponad połowie (53%) niskopodłogowym pojazdem produkowanym przez ZNTK Poznań od roku 2003. Produkcję tego szynobusu rozpoczęto na zamówienie poszczególnych urzędów marszałkowskich w celu ratowania coraz większej ilości nierentownych połączeń, obsługiwanych przez tradycyjne, ciężkie składy wagonowe.

Pierwsze pięć pojazdów zostało zakupione przez UM województwa wielkopolskiego, a następnie wydzierżawione spółce PKP Przewozy Regionalne. Pojazdy te przejęły częściowo obsługę pociągów Krzyż - Piła, Wągrowiec - Poznań Gł., Leszno - Ostrów Wlkp. i Leszno - Głogów. Kolejne pojazdy zakupiły Urzędy Marszałkowskie województw podlaskiego i lubuskiego (po dwie sztuki), a następnie wydzierżawiły je spółce PKP PR. W 2006 roku Wielkopolska zakupiła następny pojazd tego typu. Dzięki temu szynobusy pojawiły się na obiegach pociągów międzywojewódzkich Krzyż - Chojnice i Piła - Wałcz.

Szynobusy SA108 są napędzane dwoma silnikami MAN-a typu D2866 LUH21. Zastosowano w nich nowy rodzaj przekładni typu hydrokinetycznego. Jest to przekładnia hydrauliczna, w której wykorzystywana jest energia kinetyczna cieczy, najczęściej oleju hydraulicznego, jako medium przekazującego energię z pompy (element czynny) do turbiny (element bierny). Pomiędzy pompą a turbiną znajduje się kierownica, zmieniająca parametry energetyczne cieczy. Przekładnia ta jest podstawowym elementem większości automatycznych skrzyni biegów. Kabina maszynisty SA108 jest klimatyzowana i wyposażona w komputer pokładowy, na którym wyświetlane są wszystkie procesy zachodzące podczas jazdy pociągu. Maksymalna prędkość tego autobusu szynowego wynosi 110 km/h. Szynobus może zabrać na pokład 195 osób i jest również przyjazny dla inwalidów (specjalnie przystosowane wejścia oraz toaleta).

na podstawie Wikipedii
opracował Marek Czapiewski



Patrz także: SN61, SA109

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)