Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Budowa parowozu - tender

[dodane 26.03.2007, g. 21:57 przez kapil, ostatnio modyfikowane: 23.05.2007, g. 12:12 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« Budowa parowozu - silnikTabor spalinowy »

Tendrem nazywamy połączony na stałe z parowozem pojazd wyposażony w pomieszczenia na paliwo (głównie węgiel, rzadziej olej opałowy) i wodę. Na tendrze przechowywane są ponadto narzędzie potrzebne do obsługi parowozu.

W tendrach PKP skrzynia węglowa mieściła do 20 ton węgla, co wystarczało na pokonanie około 500 km w ruchu pasażerskim, bądź 300 km w ruchu towarowym. Natomiast skrzynia wodna mieściła tylko do 33 metrów sześciennych, co wymagało dobierania w drodze.

Rodzaje tendrów:

  • tender skrzyniowy - konstrukcja zbliżona do zwykłego wagonu ostojnicowego, skrzynia węglowa zabudowana jest w zbiorniku wody zazwyczaj o tej samej wysokości ścianek, lecz dłuższym i szerszym;
  • tender beczkowy - zbiornik wodny tworzy poziomy, ścięty u góry walec, do którego przyspawane są czopy skrętów, urządzenia sprzęgowe i skrzynia węglowa (zabudowana jest zwykle nieco wyżej). Jego zaletą jest niższa cena i mniejsza masa, niż tendra skrzyniowego, ale często następuje pękanie rury w okolicach wózków, zwłaszcza po dłuższej pracy tendra, gdy następuje skorodowanie ścianek zbiornika wody.

    Tendry do parowozów normalnotorowych oznaczano wg schematu:
  • dwie pierwsze cyfry - liczba metrów sześciennych wody mieszczących się w zbiorniku wodnym,
  • duża litera - układ osi:
    • C - trzyosiowy,
    • D - czteroosiowy,
    • E - pięcioosiowy;
  • jedna, dwie lub trzy ostatnie cyfry - pochodzenie:
    • 1-10 - pochodzenia niemieckiego,
    • 11-19 - pochodzenia austriackiego,
    • 20-99 - pochodzenia polskiego (rok zatwierdzenia konstrukcji),
    • 100-200 - innego pochodzenia, otrzymane przez PKP do II wojny światowej,
    • >200 - innego pochodzenia, otrzymane przez PKP po II wojnie światowej.
    Tendry do parowozów wąskotorowych oznaczano wg schematu:

  • pierwsze dwie litery:
    • Zt - tender skonstruowany do parowozu tendrzaka - jako dodatkowy rezerwuar węgla i wody,
    • Pt - tender do parowozu przystosowanego do pracy z tendrem.
  • cyfra - liczba metrów sześciennych wody mieszczących sie w tendrze,
  • mała litera - liczba osi w tendrze:
    • x - czterosiowy,
    • y - trzyosiowy,
    • brak litery - dwuosiowy.

    na podstawie Encyklopedii kolejnictwa i Wikipedii
    opracował kapil



    Patrz także: Oznaczenia polskich parowozów

    Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
    Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
    Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
    Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)