Encyklopedia

description ED74

dodane 10.02.2008, godz. 13:32 przez zdjęcie profilowe użytkownika LinX LinX; zmodyfikowane 15.01.2011, godz. 22:09 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ

Elektryczne zespoły trakcyjne serii ED74 produkowane są od 2005 roku przez PESA Bydgoszcz. Ich przeznaczeniem jest lokalny jak i regionalny ruch pasażerski.

ED74 jest czteroczłonowym elektrycznym zespołem trakcyjnym, z czego dwa człony skrajne są napędne, a dwa środkowe doczepne. W członach skrajnych umieszczone są kabiny maszynisty. Istnieje możliwość jazdy wielokrotnej, przy wykorzystaniu do trzech pojazdów. EZT osadzony jest na pięciu dwuosiowych wózkach: dwóch napędnych i trzech tocznych. Każdy wózek posiada podwójne odsprężynowanie, a także urządzenia smarujące obrzeża kół.

Napęd stanowią cztery trójfazowe silniki trakcyjne, z których każdy napędza jedną oś i posiada osobny falownik przetwarzający napięcie stałe 3kV na przemienne trójfazowe 400V 50Hz. Falowniki te zbudowano wykorzystując tranzystory IGBT (Isolated Gate Bipolar Transistor). Umożliwią one rekuperację energii do sieci podczas hamownia. Zostały ulokowane wewnątrz pojazdu, za kabiną maszynisty, ze względu na swoje wymiary. Urządzenia pokładowe zasilane są z czterech statycznych przetwornic dostarczających napięcie stałe 24V, a także z czterech baterii akumulatorów.

Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy – "joysticka". Monitorowane całego systemu elektrycznego umożliwiają zamontowane w kabinach maszynisty wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Układy sterowania i monitorowania komunikują się ze wszystkimi podzespołami za pomocą komputerowej sieci CAN.

PKP Przewozy Regionalne zamówiło 11 takich pojazdów. Dostawy zostały zakończone w grudniu 2007. Aktualnie kursują na trasie kolejowej Warszawa – Łódź, a po jej modernizacji ich prędkość zostanie zwiększona do 160 km/h.
na podstawie: Wikipedia, Inforail.pl i Techniki Transportu Szynowego 10/2007
opracował Henryk Wyziński