Encyklopedia
ED73
dodane przez MarcinB; zmodyfikowane przez Mareczek
Jest to czteroczłonowy Elektryczny Zestaw Trakcyjny wyprodukowany we wrocławskich zakładach Adtranz-PAFAWAG w roku 1997 i jest to wersja rozwojowa ED72. Skrajne człony są członami rozrządczymi, a środkowe członami silnikowymi. Zbudowano tylko jeden egzemplarz ED73 i tym samym, stanowi on ostatni EZT powstały na bazie EN57. Od ED72 odróżniają go m.in.: pneumatyczne usprężynowanie wózków jezdnych, koła monoblokowe, hamulce tarczowe w wózkach napędzanych, które są wzmocnione hamulcami klockowymi, sprężarki śrubowe, urządzenia przeciwpoślizgowe, drzwi wejściowe odskokowo-przesuwne. W ED73 zmieniono również przełożenie przekładni, co pozwoliło podnieść prędkość maksymalną do 120 km/h.
EZT został na początku służby przydzielony do Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych gdzie jeździł do roku 2005, a następnie został odstawiony na bocznice w Gnieźnie. W połowie roku 2006 pociąg został przypisany do Dolnośląskiego ZPR i przeszedł trwający ponad rok remont. W styczniu roku 2008 zaczął ponownie wozić pasażerów w województwie dolnośląskim i lubuskim na trasie Wrocław – Zielona Góra. Od lutego 2010 roku, już w nowych barwach spółki Przewozy Regionalne, ED73 jeździ jako pociąg InterREGIO, na trasie Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia.
ED73 jest napędzany przez osiem silników prądu stałego LKa470 o łącznej mocy 1400 kW. Pozwala to na osiągnięcie w rozruchu przy pełnym obciążeniu przyspieszenia 0,9 m/s2. W ED73 zastosowano dwa rodzaje wózków. Wózki napędowe 14MN zostały wyprodukowane przez Adtranz-PAFAWAG oraz wózki toczne 25ANp wyprodukowane przez ZNTK Poznań. Wózki posiadają dwa stopnie usprężynowienia: bezluzowy, wahaczowy I stopień – sprężyny stalowe, oraz bezluzowy, z belka bujakową II stopień – poduszki pneumatyczne. Możliwość upuszczenia, bądź dopompowania poduszek pozwala utrzymać pociąg na niezmienionym poziomie, niezależnie od obciążenia. Odbiór prądu z sieci trakcyjnej jest realizowany przez dwa połówkowe odbieraki prądu.
Zastosowanie dwóch stopni usprężynowienia, cicho pracującej sprężarki śrubowej pozwoliło w znacznym stopniu podnieść komfort podróży w porównaniu do jednostek ED72. Przedział klasy pierwszej jest przystosowany do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, a toaleta została przystosowana do ich potrzeb. Przy wejściu nie zastosowano specjalnych ramp, które umożliwiałyby samodzielny wjazd wózkiem. Drzwi międzywagonowe posiadają wspomaganie pneumatyczne, a sterowanie nimi odbywa się automatycznie.
Pociąg został skonstruowany z myślą o obsłudze pociągów pospiesznych, a zastosowane ulepszenia miały na celu polepszenie komfortu podróży. Z przyczyn finansowych ED73 niestety nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji, a jeżdżący obecnie jedyny, prototypowy egzemplarz, stanowi ciekawostkę na naszych torach.
Od 2011 roku jednostka w Idzikowicach oczekiwała wymiany kół monoblokowych i tarcz hamulcowych. Niestety w lipcu 2019 jednostka została przeznaczona na sprzedaż w celu zezłomowania. W międzyczasie pojawił się wniosek o wpisanie do rejestru zabytków przez Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei i organizację "Stacja Chrzanów". Pomimo starań wpisania do rejestru z dniem 7 sierpnia 2019 roku prototypowa jednostka ED73 została pocięta na złom na terenie ZNT Kruszewiec.
Na podstawie: Wikipedii http://www.psmkms.krakow.pl i informacji własnych opracował: Mr_Reaper, aktualizacja: Kasper Raszczuk
silnikowy+
silnikowy+
rozrządczy
1000 mm (napędne)
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.