Forum

Koszalin: 20 mln zł na rewitalizację wąskotorówki?

Modernizacja Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej została wpisana do Programu Rozwoju Turystyki dla Miasta Koszalina na lata 2013-2016. Władze miasta chciałyby przeznaczyć na ten cel 20 mln zł.

wysłane przez margor

Co do parowozów serii Px48 - teoretycznie w grę wchodzą albo 3917 (ex. piaseczyński), albo 3908 (od 1989 roku pomnik w Szczecinku, miał swoje epizody pracy na dawnej WMD Koszalin). Oba wymagają dużych wkładów finansowych (m.in. kosztowna odbudowa kotła).

W ramach przypomnienia - lista taboru kolejowego pozostałego w Dobrej Nowogardzkiej: - lokomotywa Lxd2-468; - wagon motorowy MBxd2-308; - drezyna motorowa WMC-310; - 3 wagony pasażerskie Bxhpi; - 1 wagon "letniak" BTxhpi; - pług kolejowy 803S-01; - 2 brankardy Fh; - 1 wagon towarowy K; - 5 transporterów Tddyyhp.

Do do utworzenia skansenu - w Koszalinie po dawnym WMD pozostały: - 2 pługi posiadające łącznie aż 1 oś; - wagon towarowy K bez osi; - 2 brankardy z osiami, ale bez panewek i elementów zawieszenia; - pudło węglarki bez osi (przełożono do niej osie z węglarki przywiezionej z Dobrej).
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
margor napisał(a):

> W ramach przypomnienia - lista taboru kolejowego pozostałego > w Dobrej Nowogardzkiej: > - lokomotywa Lxd2-468; > - wagon motorowy MBxd2-308; > - drezyna motorowa WMC-310; > - 3 wagony pasażerskie Bxhpi; > - 1 wagon "letniak" BTxhpi; > - pług kolejowy 803S-01; > - 2 brankardy Fh; > - 1 wagon towarowy K; > - 5 transporterów Tddyyhp.

A jakie są realne szanse (przy założeniu, że są środki) na sprowadzenie tych pojazdów? Czy lokomotywa, motorak i drezyna z Dobrej są sprawne?

Dobrze byłoby je ściągnąć i zrobić skansen. Może w ten sposób uda się to uchronić przed dewastacją i zapomnieniem. No ewentualnie można też po części zasilić "park" koszalińskiej KW :)

Co do samego projektu to kibicuję gorąco. Marzy mi się odbudowa taboru z zachowaniem dawnego wyglądu. Bez "wodotrysków" jak to zrobiono w Rewalu. Zwykłe wagony i lokomotywy z drewnianymi ławkami i starym malowaniem, jakie tu występowało. Pożyjemy, zobaczymy.
lukien213 napisał(a):

> Czy lokomotywa, motorak i drezyna z Dobrej są sprawne? Tabor został odstawiony w halach w 2001 roku, przeszedł "sita" przetargu złomowego w 2006 roku, kiedy to 2 najgorsze "rumuny" i 1 Bxhpi + transportery poszły pod palnik. Motowóz ma niekompletną przekładnię.

[Ten Bxhpi pocięty w 2006 roku to wagon z floty białogardzkiej, który to w 1996 roku dojechał na własnych kołach z Białogardu do Dobrej!]

> Marzy mi się odbudowa taboru z zachowaniem dawnego wyglądu. Ostatni Mohikanin pamiętający Pomorskie Koleje Dojazdowe zabezpieczony w szopie (stan bez zmian od 2011): http://kolej.mkm.szczecin.pl/galeria/foto/1326297704,Ostatni-wagon-BTxhpi-w-orginalnym-malowaniu-Stargardzkiej-Kolei-Dojazdowej
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
margor napisał(a):

> > Marzy mi się odbudowa taboru z zachowaniem dawnego wyglądu. > Ostatni Mohikanin pamiętający Pomorskie Koleje Dojazdowe > zabezpieczony w szopie (stan bez zmian od 2011): > http://kolej.mkm.szczecin.pl/galeria/foto/1326297704,Ostatni-wagon-BTxhpi-w-orginalnym-malowaniu-Stargardzkiej-Kolei-Dojazdowej

To jeżeli miałoby to być jako "CIUCHCIA RETRO EXPRES" to ja już wolę wersję Gryficką... Chociaż jazda wąskotorówką z toaletą z zamkniętym obiegiem i wyświetlaczami informującymi o trasie to już nie to... (co miłośnicy lubią najbardziej ;) )
wojtazz napisał(a):

> To jeżeli miałoby to być jako "CIUCHCIA RETRO EXPRES" to ja już > wolę wersję Gryficką... Chociaż jazda wąskotorówką z > toaletą z zamkniętym obiegiem i wyświetlaczami informującymi o > trasie to już nie to... (co miłośnicy lubią najbardziej ;) )

Sama konstrukcja "letniaków" BTxhpi / BTxhi ('p' oznacza hamulec pneumatyczny) pochodzi z zakładów naprawczych w Resku (Lokomotywownia II Klasy Kolei Dojazdowych), przy wykorzystaniu wózków 2-osiowych stosowanych w poniemieckich buraczanych węglarkach (jedną można oglądać w gryfickim muzeum). Modyfikacją konstrukcji był wagon barowy; wyprodukowano po jednym dla Gryfic i Stargardu - gryficki poddano modernizacji w Krzyżu w zakładach Karpa, a stargardzki jeździ obecnie w Koszalinie.