Już niedługo zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. Oto kilka rzeczy, które udało mi się wychwycić przeglądając, co nowego w połączeniach dalekobieżnych.

Liczba połączeń z Warszawą się nie zmieni. Największą zmianą jest fakt, że dwa pociągi - TLK Mewa oraz IC Gałczyński pojadą przez Rzepin, z bardzo złym czasem przejazdu około 7 h. Przez Krzyż pojadą tylko EIC Chrobry, którego czas przejazdu to około 5,5 h oraz TLK Podlasiak do Suwałk (z wagonami do Ełku odczepianymi w Białymstoku), który powraca po roku przerwy. Z kolei pociąg jadący przez Piłę i Bydgoszcz będzie wyjeżdżał ze Szczecina koło południa, a nie tak jak do tej pory rano. Przy okazji zostanie on wydłużony do Świnoujścia.

Szczecin z Krakowem połączy 5 pociągów codziennie. Nowością jest drugi pociąg kursujący przez Ostrów Wlkp. i Częstochowę - do Osterwy dołączy TLK Wybicki. Przez Kutno i Łódź pojedzie tylko IC Barbakan, natomiast przez Rzepin i Wrocław tylko IC Mehoffer. Nocne połączenie zapewni Przemyślanin do Przemyśla przez Krzyż, Poznań, Ostrów i Katowice. Z kolei do Łodzi dojedziemy dodatkowo także IC Włókniarz jadącym przez Kalisz.

Wszystkie pociągi ze Szczecina do Wrocławia pojadą przez Rzepin, a następnie Zieloną Górę, Lubin i Legnicę (wyjątkiem TLK Uznam, jadącego przez Zbąszynek, Poznań, Krotoszyn). Co ciekawe, trasa przez Legnicę ma być wg zapowiedzi szybsza niż przez Wołów. Dwa pociągi będą miały ciekawą relację - IC Bolko do Lublina, przez Katowice, Kielce i Radom oraz TLK Szyndzielnia do Bielska Białej, przez Rybnik i Żory). Ofertę uzupełnią IC Mehoffer do Krakowa i IC Swarożyc do Katowic. Ten ostatni nie będzie już zaczynał biegu w Kołobrzegu.

W stronę Białogardu i Trójmiasta nie ma większych zmian. Jak już mówiłem, ubył tylko codzienny pociąg zaczynający bieg w Kołobrzegu, jadący później przez Białogard, Stargard, Szczecin i dalej na południe Polski. Szczecin z Koszalinem i Trójmiastem będzie więc łączyć nadal 5 pociągów dziennie. Ze względu na modernizację, pociągi do Olsztyna Gł. - IC Gryf, IC Żuławy oraz pociąg TLK Rybak do Białegostoku pojadą przez Iławę, natomiast TLK Stańczyk pojedzie przez Elbląg i zakończy swój bieg na stacji Gutkowo, położonej w zasadzie w dzielnicy Olsztyna o tej nazwie.

Połączenie Szczecina z Górnym Śląskiem zapewnią dwa pociągi dzienne, o których już pisałem, czyli Bolko i Swarożyc, oprócz tego będą dodatkowo trzy pociągi nocne - Podhalanin do Zakopanego przez Rzepin, Poznań, Ostrów, Bytom, Katowice, Bielsko-Białą i Wadowice; Przemyślanin do Przemyśla przez Krzyż, Poznań, Ostrów, Gliwice i Katowice. Trzeci z nich, to TLK Uznam, a w zasadzie jego łącznik - na stacji w Poznaniu tak jak obecnie wagony jadące na południe Polski będą przeczepiane do pociągu nocnego TLK Rozewie z Gdynii. Pociąg ten co ciekawe pojedzie aż na Słowację, do Żyliny przez Jarocin, Krotoszyn, Wrocław, Gliwice, Katowice, Bielsko-Białą i Żywiec. Nie jest jednak do końca jasne, czy na Słowację pojedzie cały skład, czy tylko wagony z Trójmiasta - zależnie od wyszukiwarki połączeń wskazywane są różne opcje. Najprawdopodobniej jednak wagony ze Świnoujścia będą kończyły swój bieg w Katowicach.

Podany tutaj rozkład oczywiście dotyczy okresu zimowego. W sezonie letnim z pewnością rozkład będzie wyglądał inaczej. Mówi się, że jeden z pociągów ze Świnoujścia zakończy bieg w czeskim Bohuminie.

Podsumowanie odjazdów ze stacji Szczecin Główny:

kierunek Krzyż
4:11 EIC "Chrobry" Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia
5:14 TLK "Osterwa" Szczecin Główny - Przemyśl Główny
8:18 TLK "Wybicki" Świnoujście - Kraków Główny
11:14 TLK "Podlasiak" Szczecin Główny - Suwałki/Ełk
12:43 IC "Barbakan" Szczecin Główny - Kraków Główny
16:25 IC "Włókniarz" Szczecin Główny - Łódź Fabryczna
19:34 IC "Przemyślanin" Świnoujście - Przemyśl Główny

kierunek Rzepin
6:00 TLK "Mewa" Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia
6:38 IC "Mehoffer" Szczecin Główny - Kraków Główny
10:47 IC "Bolko" Szczecin Główny - Lublin Główny
12:33 TLK "Szyndzielnia" Świnoujście - Bielsko-Biała Główna
15:22 IC "Gałczyński" Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia
15:33 IC "Swarożyc" Świnoujście - Katowice
18:37 TLK "Podhalanin" Szczecin Główny - Zakopane
22:09 TLK "Uznam" Świnoujście - Warszawa Wschodnia/Katowice

kierunek Piła
11:45 TLK "Staszic" Świnoujście - Warszawa Wschodnia

kierunek Koszalin
4:33 TLK "Stańczyk" Szczecin Główny - Gutkowo
6:11 IC "Gryf" Szczecin Główny - Olsztyn Główny
10:23 TLK "Rybak" Szczecin Główny - Białystok
14:37 IC "Żuławy" Szczecin Główny - Olsztyn Główny
17:45 IC "Albatros" Szczecin Główny - Gdańsk Główny

kierunek Świnoujście
6:30 TLK "Uznam" Warszawa Wschodnia/Katowice - Świnoujście
9:47 IC "Przemyślanin" Przemyśl Główny - Świnoujście
13:12 IC "Swarożyc" Katowice - Świnoujście
15:43 TLK "Szyndzielnia" Bielsko-Biała Główna - Świnoujście
17:17 TLK "Staszic" Warszawa Wschodnia - Świnoujście
19:59 TLK "Wybicki" Kraków Główny - Świnoujście

A Wy jakie macie zdanie o nowym rozkładzie jazdy pociągów? Wiadomo, na lepszą ofertę trzeba zaczekać do końca modernizacji LK351, a więc mniej więcej jeszcze 2-3 lata. Ale póki co, rozkładu jazdy jak i czasów przejazdu nie można do końca oceniać pozytywnie.

Swoją drogą zastanawiam się, czy kiedykolwiek w historii polskiej aglomeracji szczecińskiej była taka sytuacja, że więcej pociągów dalekobieżnych wjeżdżało od strony Rzepina, niż od strony Krzyża?