Już niedługo zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. Oto kilka rzeczy, które udało mi się wychwycić przeglądając, co nowego w połączeniach dalekobieżnych.
Liczba połączeń z Warszawą się nie zmieni. Największą zmianą jest fakt, że dwa pociągi - TLK Mewa oraz IC Gałczyński pojadą przez Rzepin, z bardzo złym czasem przejazdu około 7 h. Przez Krzyż pojadą tylko EIC Chrobry, którego czas przejazdu to około 5,5 h oraz TLK Podlasiak do Suwałk (z wagonami do Ełku odczepianymi w Białymstoku), który powraca po roku przerwy. Z kolei pociąg jadący przez Piłę i Bydgoszcz będzie wyjeżdżał ze Szczecina koło południa, a nie tak jak do tej pory rano. Przy okazji zostanie on wydłużony do Świnoujścia.
Szczecin z Krakowem połączy 5 pociągów codziennie. Nowością jest drugi pociąg kursujący przez Ostrów Wlkp. i Częstochowę - do Osterwy dołączy TLK Wybicki. Przez Kutno i Łódź pojedzie tylko IC Barbakan, natomiast przez Rzepin i Wrocław tylko IC Mehoffer. Nocne połączenie zapewni Przemyślanin do Przemyśla przez Krzyż, Poznań, Ostrów i Katowice. Z kolei do Łodzi dojedziemy dodatkowo także IC Włókniarz jadącym przez Kalisz.
Wszystkie pociągi ze Szczecina do Wrocławia pojadą przez Rzepin, a następnie Zieloną Górę, Lubin i Legnicę (wyjątkiem TLK Uznam, jadącego przez Zbąszynek, Poznań, Krotoszyn). Co ciekawe, trasa przez Legnicę ma być wg zapowiedzi szybsza niż przez Wołów. Dwa pociągi będą miały ciekawą relację - IC Bolko do Lublina, przez Katowice, Kielce i Radom oraz TLK Szyndzielnia do Bielska Białej, przez Rybnik i Żory). Ofertę uzupełnią IC Mehoffer do Krakowa i IC Swarożyc do Katowic. Ten ostatni nie będzie już zaczynał biegu w Kołobrzegu.
W stronę Białogardu i Trójmiasta nie ma większych zmian. Jak już mówiłem, ubył tylko codzienny pociąg zaczynający bieg w Kołobrzegu, jadący później przez Białogard, Stargard, Szczecin i dalej na południe Polski. Szczecin z Koszalinem i Trójmiastem będzie więc łączyć nadal 5 pociągów dziennie. Ze względu na modernizację, pociągi do Olsztyna Gł. - IC Gryf, IC Żuławy oraz pociąg TLK Rybak do Białegostoku pojadą przez Iławę, natomiast TLK Stańczyk pojedzie przez Elbląg i zakończy swój bieg na stacji Gutkowo, położonej w zasadzie w dzielnicy Olsztyna o tej nazwie.
Połączenie Szczecina z Górnym Śląskiem zapewnią dwa pociągi dzienne, o których już pisałem, czyli Bolko i Swarożyc, oprócz tego będą dodatkowo trzy pociągi nocne - Podhalanin do Zakopanego przez Rzepin, Poznań, Ostrów, Bytom, Katowice, Bielsko-Białą i Wadowice; Przemyślanin do Przemyśla przez Krzyż, Poznań, Ostrów, Gliwice i Katowice. Trzeci z nich, to TLK Uznam, a w zasadzie jego łącznik - na stacji w Poznaniu tak jak obecnie wagony jadące na południe Polski będą przeczepiane do pociągu nocnego TLK Rozewie z Gdynii. Pociąg ten co ciekawe pojedzie aż na Słowację, do Żyliny przez Jarocin, Krotoszyn, Wrocław, Gliwice, Katowice, Bielsko-Białą i Żywiec. Nie jest jednak do końca jasne, czy na Słowację pojedzie cały skład, czy tylko wagony z Trójmiasta - zależnie od wyszukiwarki połączeń wskazywane są różne opcje. Najprawdopodobniej jednak wagony ze Świnoujścia będą kończyły swój bieg w Katowicach.
Podany tutaj rozkład oczywiście dotyczy okresu zimowego. W sezonie letnim z pewnością rozkład będzie wyglądał inaczej. Mówi się, że jeden z pociągów ze Świnoujścia zakończy bieg w czeskim Bohuminie.
Podsumowanie odjazdów ze stacji Szczecin Główny:
kierunek Krzyż
4:11 EIC "Chrobry" Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia
5:14 TLK "Osterwa" Szczecin Główny - Przemyśl Główny
8:18 TLK "Wybicki" Świnoujście - Kraków Główny
11:14 TLK "Podlasiak" Szczecin Główny - Suwałki/Ełk
12:43 IC "Barbakan" Szczecin Główny - Kraków Główny
16:25 IC "Włókniarz" Szczecin Główny - Łódź Fabryczna
19:34 IC "Przemyślanin" Świnoujście - Przemyśl Główny
kierunek Rzepin
6:00 TLK "Mewa" Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia
6:38 IC "Mehoffer" Szczecin Główny - Kraków Główny
10:47 IC "Bolko" Szczecin Główny - Lublin Główny
12:33 TLK "Szyndzielnia" Świnoujście - Bielsko-Biała Główna
15:22 IC "Gałczyński" Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia
15:33 IC "Swarożyc" Świnoujście - Katowice
18:37 TLK "Podhalanin" Szczecin Główny - Zakopane
22:09 TLK "Uznam" Świnoujście - Warszawa Wschodnia/Katowice
kierunek Piła
11:45 TLK "Staszic" Świnoujście - Warszawa Wschodnia
kierunek Koszalin
4:33 TLK "Stańczyk" Szczecin Główny - Gutkowo
6:11 IC "Gryf" Szczecin Główny - Olsztyn Główny
10:23 TLK "Rybak" Szczecin Główny - Białystok
14:37 IC "Żuławy" Szczecin Główny - Olsztyn Główny
17:45 IC "Albatros" Szczecin Główny - Gdańsk Główny
kierunek Świnoujście
6:30 TLK "Uznam" Warszawa Wschodnia/Katowice - Świnoujście
9:47 IC "Przemyślanin" Przemyśl Główny - Świnoujście
13:12 IC "Swarożyc" Katowice - Świnoujście
15:43 TLK "Szyndzielnia" Bielsko-Biała Główna - Świnoujście
17:17 TLK "Staszic" Warszawa Wschodnia - Świnoujście
19:59 TLK "Wybicki" Kraków Główny - Świnoujście
A Wy jakie macie zdanie o nowym rozkładzie jazdy pociągów? Wiadomo, na lepszą ofertę trzeba zaczekać do końca modernizacji LK351, a więc mniej więcej jeszcze 2-3 lata. Ale póki co, rozkładu jazdy jak i czasów przejazdu nie można do końca oceniać pozytywnie.
Swoją drogą zastanawiam się, czy kiedykolwiek w historii polskiej aglomeracji szczecińskiej była taka sytuacja, że więcej pociągów dalekobieżnych wjeżdżało od strony Rzepina, niż od strony Krzyża?
Forum
Możliwość pisania na forum dostępna jest tylko dla zalogowanych użytkowników.
forum Rozkład Jazdy 2019/2020
nowy Rozkład Jazdy 2019/2020
wysłane 3 tygodnie temu przez
pioko17
37