Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 ED73

[dodane 27.01.2008, g. 13:29 przez MarcinB, ostatnio modyfikowane: 18.11.2010, g. 11:34 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« ED72ED74 »

Więcej informacji...
producent: Pafawag
lata budowy: 1997
układ członów: rozrządczy+
silnikowy+
silnikowy+
rozrządczy
układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'
łączna długość: 86,2 m
szerokość: 2,88 m
wysokość: 3,72 m
średnica kół: 920 mm (toczne),
1000 mm (napędne)
masa całkowita: 180 000 kg
typ silnika: LKa470
moc ciągła: 1400 kW
stosunek przekładni: 68:21
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 120 km/h
liczba miejsc siedzących: 223 (25 - 1 klasa)
liczba miejsc stojących: 567
porównaj z... »
Jest to czteroczłonowy Elektryczny Zestaw Trakcyjny wyprodukowany we wrocławskich zakładach Adtranz-PAFAWAG w roku 1997 i jest to wersja rozwojowa ED72. Skrajne człony są członami rozrządczymi, a środkowe członami silnikowymi. Zbudowano tylko jeden egzemplarz ED73 i tym samym, stanowi on ostatni EZT powstały na bazie EN57. Od ED72 odróżniają go m.in.: pneumatyczne usprężynowanie wózków jezdnych, koła monoblokowe, hamulce tarczowe w wózkach napędzanych, które są wzmocnione hamulcami klockowymi, sprężarki śrubowe, urządzenia przeciwpoślizgowe, drzwi wejściowe odskokowo-przesuwne. W ED73 zmieniono również przełożenie przekładni, co pozwoliło podnieść prędkość maksymalną do 120 km/h.

EZT został na początku służby przydzielony do Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych gdzie jeździł do roku 2005, a następnie został odstawiony na bocznice w Gnieźnie. W połowie roku 2006 pociąg został przypisany do Dolnośląskiego ZPR i przeszedł trwający ponad rok remont. W styczniu roku 2008 zaczął ponownie wozić pasażerów w województwie dolnośląskim i lubuskim na trasie Wrocław – Zielona Góra. Od lutego 2010 roku, już w nowych barwach spółki Przewozy Regionalne, ED73 jeździ jako pociąg InterREGIO, na trasie Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia.

ED73 jest napędzany przez osiem silników prądu stałego LKa470 o łącznej mocy 1400 kW. Pozwala to na osiągnięcie w rozruchu przy pełnym obciążeniu przyspieszenia 0,9 m/s2. W ED73 zastosowano dwa rodzaje wózków. Wózki napędowe 14MN zostały wyprodukowane przez Adtranz-PAFAWAG oraz wózki toczne 25ANp wyprodukowane przez ZNTK Poznań. Wózki posiadają dwa stopnie usprężynowienia: bezluzowy, wahaczowy I stopień – sprężyny stalowe, oraz bezluzowy, z belka bujakową II stopień – poduszki pneumatyczne. Możliwość upuszczenia, bądź dopompowania poduszek pozwala utrzymać pociąg na niezmienionym poziomie, niezależnie od obciążenia. Odbiór prądu z sieci trakcyjnej jest realizowany przez dwa połówkowe odbieraki prądu.

Zastosowanie dwóch stopni usprężynowienia, cicho pracującej sprężarki śrubowej pozwoliło w znacznym stopniu podnieść komfort podróży w porównaniu do jednostek ED72. Przedział klasy pierwszej jest przystosowany do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, a toaleta została przystosowana do ich potrzeb. Przy wejściu nie zastosowano specjalnych ramp, które umożliwiałyby samodzielny wjazd wózkiem. Drzwi międzywagonowe posiadają wspomaganie pneumatyczne, a sterowanie nimi odbywa się automatycznie.

Pociąg został skonstruowany z myślą o obsłudze pociągów pospiesznych, a zastosowane ulepszenia miały na celu polepszenie komfortu podróży. Z przyczyn finansowych ED73 niestety nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji, a jeżdżący obecnie jedyny, prototypowy egzemplarz, stanowi ciekawostkę na naszych torach.

Na podstawie: Wikipedii http://www.psmkms.krakow.pl i informacji własnych opracował: Mr_Reaper

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: EN57, ED72

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)