region szczeciński artykuł

Przestronny dworzec

gra, Kurier Szczeciński,

dodane przez MQ

Połączenie stanowisk autobusowych z peronami, kilkaset nowych miejsc parkingowych, punkty usługowe oraz wygodny dojazd - oto plany przebudowy stargardzkiego dworca PKP. Choć na razie nie ma konkretnych rozwiązań, wstępnie zarysowano już wizję całego przedsięwzięcia.
Budynek dworca PKP istnieje od 1845 r. Pierwsi podróżni wsiedli do pociągu ze stargardzkiej stacji w maju 1846 r. Dworzec autobusów PKS przy ul. Szczecińskiej oddano zaś do użytku w kwietniu 1985 r. Od tego czasu pojawiały się też różne wizje połączenia obu punktów oraz modernizacji stacji PKP. Teraz bowiem, by wsiąść do pekaesu, trzeba przechodzić okrężną drogą, pokonując wszystkie perony. A dworzec kolejowy powinien być miejscem, zachęcającym turystów do zwiedzania miasta. Tymczasem budynek w Stargardzie nie spełnia takiej funkcji. Nie jest ładny, ani nowoczesny. Podwyższony i wyremontowany miał być także wiadukt kolejowy, bo kierowcy wielkich samochodów ciężarowych, którzy nierzadko, chcąc przejechać pod mostem, muszą wypuszczać powietrze z opon (gdy zignorują znaki drogowe, określające dopuszczalną wysokość auta).

- Od wielu lat władze miasta wysyłają pisma do pracowników PKP, by przeprowadzili wreszcie rewitalizację dworca - twierdzi Krzysztof Pilecki, naczelnik wydziału gospodarki przestrzennej w stargardzkim Urzędzie Miejskim. - Niestety, bezskutecznie. Ale w ubiegłym roku kolejarze sami wystąpili z inicjatywą i poprosili firmę konsultingową o koncepcję zmiany wizerunku naszej stacji. Prezydent miasta przedstawi własne propozycje i wkrótce skonstruowana zostanie ramowa umowa modernizacji dworca PKP.

Plany przebudowy stacji przygotowują architekci ze szczecińskiego biura projektów kolejowych "Ingeno Consult". To jest ta sama firma, która zajęła się rewitalizacją dworca PKP w Szczecinie. Na razie jej przedstawiciele rozmawiają z pracownikami stargardzkiego magistratu o tym, na jakich rozwiązaniach im zależy, a jakie funkcje powinien pełnić dworzec kolejowy. Bez dyskusji pozostaje fakt, iż stacja jest ważnym węzłem komunikacyjnym i musi zapewniać podróżnym wygodne przesiadki. Dlatego też wstępne koncepcje przewidują połączenie dworców PKP i PKS, przebudowę wiaduktu kolejowego, wydzielenie zatoczek dla busów i autobusów MZK oraz kilkuset miejsc parkingowych dla taksówkarzy, kolejarzy, podróżnych oraz ogólnodostępnych. W budynku, oprócz kas biletowych i poczekalni, mają się znaleźć punkty usługowe, m.in. fryzjer, cukiernia, kawiarnia, kącik prasowy i jadłodajnia. Ramowa umowa będzie przygotowana w ciągu kilku najbliższych tygodni, a później rozpisane zostaną konkursy architektoniczne na rozbudowę stacji.

źródło: Kurier Szczeciński

1 komentarz