z kraju artykuł

Warszawa: Dworzec Wschodni po europejsku

Dariusz Bartoszewicz, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Bauer; zmodyfikowane

Projekt planu zagospodarowania okolic Dworca Wschodniego gotowy. Przy nowej stacji ma powstać supernowoczesny dworzec autobusowy, a zmodernizowany przystanek PKP Stadion będzie powiązany z metrem.
Plany obejmujące Pragę stają się gorące z powodu przyznania nam prawa organizacji Euro 2012 r. Zamiast Jarmarku Europa będzie Stadion Narodowy, co wymaga też ogromnych inwestycji w drogi, kolej i metro. PKP widzą w Euro szansę pozbycia się "bazarowego garba" przy swoich stacjach. - Chodzi o 78 ha w rejonie Dworca Wschodniego, z czego ok. 14,5 ha to tereny kolejowe. Plan pozwoli uwolnić duże obszary pod inwestycje: hotele i obsługę podróżnych, handel i gastronomię - wylicza dr Krzysztof Domaradzki, główny autor planu.

W przyszłym tygodniu zajmie się nim Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna.

Wschodni bez bazaru

- Obecny dworzec autobusowy vis-a-vis Teatru Powszechnego i blisko stacji PKP Stadion przenosimy w rejon ul. Lubelskiej pod Dworzec Wschodni. To ułatwi przesiadki. Nowy obiekt powinien być nowoczesny, pod dachem, jak w Europie Zachodniej - mówi Marek Sawicki, architekt urbanista i współautor planu.

Na budowę dworca autobusowego XXI w., z całym zapleczem usługowym i wielopoziomowymi parkingami, potrzeba ok. 2,5 ha. W okolicy jest jeszcze ok. 10 ha, na których zmieści się wiele obiektów komercyjnych. Wiedzą o tym doskonale szefowie kolei, dlatego nie chcą dopuścić, by ratusz przeniósł handlarzy ze Stadionu pod Dworzec Wschodni. - Chcemy tę stację gruntownie modernizować, zainwestować w nią kilkaset milionów złotych. By to się udało, rozmawiamy z firmami zagranicznymi. Nic z tego nie wyjdzie, jeśli w okolicy pojawi się bazar - ostrzega Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Po chwili przesyła "Gazecie" komunikat Jarosława Adwenta z zarządu PKP i dyrektora zarządzania nieruchomościami, w którym czytamy: "Tereny sąsiadujące z obecnym Dworcem Wschodnim przy ul. Kijowskiej są niezbędne dla Grupy PKP (...) w kontekście Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 i planowanej modernizacji linii kolejowej Warszawa - Gdańsk, co wpłynie zasadniczo na rozwój gospodarczy i wizerunek Warszawy". - Naszą misją jest podnoszenie wartości i walorów architektonicznych terenów należących do PKP SA w centrum miasta i wykorzystywanie ich do celów komunikacyjnych - przekonuje Jarosław Adwent.

Kolejarze nie chcą, by stacje przypominały bazary, z całym ich bałaganem, prowizorką i brudem. A tak jest teraz.

Ze Stadionu na metro

PKP zapowiadają też rewitalizację stacji Stadion, by zrobić z niej prawdziwy węzeł komunikacyjny powiązany z przystankiem metra. Przesiadki mają być łatwe, także na miejskie autobusy czy tramwaje (to też przewiduje nowy plan). - Dworzec Wschodni wymaga totalnej przebudowy. Też uważamy, że obok powinien się znaleźć dworzec autobusów dalekobieżnych. To nie jest konkurencja, tylko współpraca różnych środków transportu, model sprawdzony na Zachodzie - przypomina dr inż. Andrzej Massel, wicedyrektor Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

W Centrum NTK powstaje teraz studium "modernizacji i rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego". Opracowanie będzie gotowe we wrześniu. - Trzeba wreszcie wykorzystać PKP dla potrzeb komunikacji miejskiej, w podobny sposób, jak to się dzieje w Berlinie. Udrożnić m.in. wewnętrzną obwodnicę kolejową, tak by dało się jeździć między dworcami Wschodnim, Gdańskim, Zachodnim i Śródmieście - uważa dr Krzysztof Domaradzki.

W planie jest też nowy pomysł na przedłużenie Trasy Świętokrzyskiej (tzw. Nowo-Kijowska) do Trasy Tysiąclecia. W poprzednich opracowaniach biegła ona przez Port Praski, co oznaczałoby konieczność burzenia starych kamienic przy ul. Targowej. Nowy plan przewiduje budowę trasy tuż przy torach kolejowych.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona