region szczeciński artykuł

Nowy Szczecin Główny przed 2012

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta Wyborcza,

dodane przez leks

Szczecin znalazł się na liście miast, które przed finałem Euro 2012 będą miały przebudowany dworzec kolejowy. Szczeciński Dworzec Główny czeka wielka rewolucja.
PKP deklaruje, że z przemianą szczecińskiego dworca rozprawi się w ciągu kilku najbliższych lat. Padły konkretne daty.

- Szczecin jest na liście miast, których dworce PKP chce zmodernizować przed Euro 2012 - poinformował "Gazetę" Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Lista jest krótka. Są niej miasta, w których odbędą się mecze mistrzostw oraz stacje w sąsiednich miastach. Przebudowie ma ulec warszawski dworzec zachodni i wschodni, stacja w Gdyni, Sopocie, Wrocławiu, Poznaniu, Gorzowie i Katowicach. Co na tej liście robi Szczecin? Okazuje się, że PKP widzi nasze miasto jako liczący się węzeł na trasie turystów ze Skandynawii i Niemiec.

PKP zapewnia, że nie rzuca słów na wiatr. W ubiegłym tygodniu rozpoczęła się procedura kompleksowej modernizacji, rozbudowy i zabudowy terenów dworcowych i przydworcowych w Katowicach. Jeszcze w tym roku PKP ogłosi przetargi na zbycie lub wydzierżawienie przydworcowych nieruchomości. Kolej chce też wejść w spółkę z inwestorem, który zmodernizuje sam dworzec. Inwestor ma wnieść pieniądze, PKP nieruchomości. Podobny mechanizm ma zostać zastosowany w Szczecinie.

- Projekt katowicki jest bardziej zaawansowany niż szczeciński, ale celem PKP jest przebudowa w najbliższych latach - zapewnia Wrzosek.

Na razie, w przypadku Szczecina, istnieje jedynie wstępna koncepcja modernizacji, której realizacja uzależniona jest już od samych inwestorów. Plany są śmiałe. Zakładają budowę 26-piętrowego biurowca w miejscu lokomotywowni, nowej hali dworcowej wraz z kasami i poczekalnią nad peronami. Tam też powstałoby centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe. Z ul. 3 Maja do ul. Kolumba prowadziłby wiadukt, zaś przedłużeniem ul. Narutowicza byłby most prowadzący na Kępę Parnicką. Inwestycje miałyby sięgnąć także dworca PKS. PKP wyobraża sobie bowiem nowy dworzec jako centrum komunikacyjne regionu.

Kolej zapewnia, że chętnych do wyłożenia pieniędzy na modernizacje dworców nie brakuje. Firmy deweloperskie, spółki należące do banków oraz fundusze zajmujące się inwestowaniem w nieruchomości zgłaszały się do PKP jeszcze przed przyznaniem Polsce organizacji finału Euro 2012. Teraz zainteresowanie jest, według kolei, jeszcze większe.

Gmach Dworca Głównego powstał w 1901 r. (sama stacja istnieje w tym miejscu od 1843 r.). Później był gruntownie przebudowywany. Po wojnie jego wygląd nie ulegał zasadniczym zmianom. Choć od pewnego czasu mówi się o konieczności rozbudowy dworca, to PKP do tej pory unikała konkretnych deklaracji i dat. Mowa była jedynie o dość futurystycznych wizjach. Jedynym spełnionym konkretem okazało się rozpoczęcie liftingu gmachu dworca, tak, by nie straszył turystów, którzy na początku sierpnia przyjadą na finał The Tall Ships' Races.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona