Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: PKP powołują kolejne spółki, samorządy zostaną z niczym

ais, Rzeczpospolita,

dodane przez djdark 

PKP chce utworzyć kilka nowych spółek. Jedna z nich, PKP Inter Regio, miałaby się zajmować pasażerskimi przewozami między województwami. I przejęłaby najlepszy tabor od PKP Przewozy Regionalne. Druga z planowanych nowych spółek przejmie bazy remontowe.
Tymczasem rządowy plan przewiduje, że w przyszłym roku wszystkie samorządy otrzymają udziały w spółce PKP Przewozy Regionalne. Władze województw zgodziły się prezent przyjąć, ale pod pewnymi warunkami. Wraz ze spółką chciały m.in. przejąć należący do niej tabor i bazy techniczne do jego remontu. Rząd nie odmówił, teoretycznie negocjacje z samorządami nadal trwają.

-Chętnie zobaczę naiwny samorząd, który zechce przyjąć taką spółkę wydmuszkę -podsumowuje Adrian Furgalski, dyrektor zespołu doradców gospodarczych TOR.

PKP twierdzi, że spółkę musi powołać, bo samorządy nie chcą realizować połączeń między województwami.

-Ktoś to robić musi, a PKP Intercity nie może przejąć wagonów remontowanych z unijnych dotacji czy lokomotyw, na remont których Przewozy Regionalne otrzymały pieniądze z budżetu, stąd pomysł powołania nowej spółki -mówi Michał Wrzosek, rzecznik grupy PKP.

-Nie jest to prawdą, te przewozy są dochodowe -mówi Adam Żyliński, wicemarszałek Warmii i Mazur. - Jeżeli jeszcze je zabierze nam rząd, to zostanie nam czarna rozpacz -podsumowuje.

Gdyby majątek wyremontowany za pieniądze pomocy publicznej, unijnej lub zagranicznej trafił bezpośrednio do PKP Intercity, cała dotacja musiałaby zostać zwrócona.

PKP Inter Regio ma przejąć m.in. 74 lokomotywy, które za 100 mln zł odkupiła od PKP Cargo i remontuje za własne pieniądze. Dodatkowo nowa spółka ma przejąć ok. 110 pociągów elektrycznych i ponad 1900 wagonów. W tym cały tabor, jaki PKP Przewozy Regionalne zmodernizowały, korzystając z dotacji unijnych.

Spółka będzie należeć do PKPSA - spółki matki grupy PKP. - Planowany termin wdrożenia dalszych przekształceń to pierwszy kwartał 2008, ale jest to termin płynny -mówi Michał Wrzosek. - Wygląda na to, że PKP, przekazując nam Przewozy Regionalne, chce nie tylko zachować konfitury, ale i zabrać wszystkie narzędzia, które służą do ich wyrobu - podsumowuje Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. -Może w takim razie należy powołać również spółkę, która będzie zajmować się przewozami wewnątrzregionalnymi i wreszcie uwolnić ten rynek -dodaje Husejko. Województwo, jak wcześniej Mazowsze czy Wielkopolska, chce powołać własną spółkę zajmującą się przewozami regionalnymi. Czeka na odpowiedź PKP w tej sprawie.

Druga ze spółek, która ma powstać na początku przyszłego roku, ma przejąć bazy techniczne niezbędne do napraw taboru kolejowego. W tej chwili 99 proc. takiego majątku należy do PKP Cargo.

źródło: Rzeczpospolita

możliwość komentowania została wyłączona