region szczeciński artykuł

W 50 minut do Berlina. Ambitne plany PKP

Tomasz Kuczyński,

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane

Nowoczesne centrum komunikacyjne za 400 mln zł powstanie do 2012 roku. Ale to tylko część zmian. Do 2017 roku w okolicy nowego dworca mają zostać wybudowane biurowce, hotele, restauracje i kino.
- Mówimy o historycznej chwili - podkreśla Przemysław Budnik, prezes zarządu Ingeno Consult Biura Projektów Kolejowych. - Jesteśmy w fazie wielkiej rewolucji, przywrócimy dworcowi charakter centralnego punktu miasta.

W planach jest wybudowanie również mostu łączącego dworzec z Kępą Parnicką i przystani białej floty na Odrze w rejonie dworca. Nad obecnymi peronami ma powstać centrum handlowo-usługowe z parkingami. W ramach nowego centrum komunikacyjnego zostanie wybudowany również nowoczesny dworzec autobusowy.

Poza tym wokół dworca powstanie nowa organizacja ruchu, ma być bezkolizyjnie, bezpiecznie i wygodnie dla podróżnych. Dotychczasowy budynek dworca zostanie przeznaczony na cele komercyjne, prawdopodobnie powstanie tam hotel.

Z projektem rewitalizacji ściśle związane są również inne zmiany. Między innymi budowa szybkiego połączenia kolejowego z Berlinem. W 2012 roku do stolicy Niemiec powinniśmy jeździć w 50 minut z prędkością 120 km/h. Planowana jest również budowa szybkiej kolei miejskiej na trasie Szczecin - Police.

- Przez Szczecin przebiegają bardzo ważne szlaki komunikacyjne - mówi Przemysław Budnik. - Przez nasze miasto będą przejeżdżać kibice piłkarscy z Danii, Szwecji i Niemiec, dlatego wybudowanie nowego centrum komunikacyjnego jest takie ważne.

Plany są bardzo ambitne, jednak - jak podkreśla Przemysław Budnik - bardzo realne. W minionym roku została podpisana umowa pomiędzy Szczecinem a PKP.

- Na dniach zostaną podpisane szczegółowe umowy. Przychylność miasta jest bardzo duża, do tego dochodzi determinacja PKP, której zależy na tym, żeby przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku zapewnić kibicom dogodne warunki podróżowania - mówi prezes Ingeno.

W tym miesiącu Ingeno zaczyna rozmowy z wojewodą na temat warunków możliwości zabudowy terenów wokół dworca, ponieważ są one wyłączone z planów zagospodarowania miasta i to wojewoda decyduje o przeznaczeniu tych terenów. Jak zapewnia Przemysław Budnik, również w tym przypadku współpraca jest bardzo dobra.

- Do końca roku powinniśmy załatwić wszystkie niezbędne pozwolenia - dodaje.

Ryszard Płuciński, zastępca dyrektora oddziału PKP S.A. Dworce Kolejowe w Poznaniu, potwierdza, że bardzo im zależy na szybkim wybudowaniu nowego dworca.

- Jesteśmy na dobrej drodze. Szczecin jest o wiele dalej niż inne miasta, gdzie będą przebudowywane dworce - zapewnia Ryszard Pluciński. - Zmienimy obraz tej części miasta.

- Do 2017 roku zmienimy wizerunek miasta. W Londynie, Hamburgu nowe dworce budowano 12 lat, my uporamy się w 5 - podkreśla prezes Ingeno.

źródło: Moje Miasto

możliwość komentowania została wyłączona