Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Lubuskie: Marszałek ma dość fuszerek lubuskich kolejarzy

Mirosława Dulat, Gazeta Wyborcza,

dodane przez djdark 

Urząd Marszałkowski wreszcie głośno zaprotestował przeciw fatalnym usługom PKP. Lubuskie Zakłady Przewozów Regionalnych dziwią się reakcji samorządu. - My się tak staramy - odpowiada kolej.
Skargi na PKP to nie nowość w Lubuskiem. Przy okazji wprowadzania nowych rozkładów jazdy urzędnicy marszałka są zasypywani listami z prośbą o zmianę godzin kursów i wpisywania nowych połączeń. Od kilku miesięcy zaczęły jednak wpływać również listy ze skargami na usługi kolei.

Miesiąc temu wydrukowaliśmy w "Gazecie" listy czytelników, którzy narzekali na podróż pociągiem. Podobne zażalenia dotarły również do marszałka. Według władz województwa, miarka przebrała się przed świętami Bożego Narodzenia. - 21 grudnia podróżni, którzy wracali z Wrocławia w kierunku Żar, nie zmieścili się do podstawionego w Legnicy małego szynobusu, który nawet nie powinien obsługiwać tej trasy. Doszło do absurdalnej sytuacji. Przed świętami na tory wyjechał mniejszy pociąg zamiast większego - opowiada wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski.

A dzieci zostały na dworcu

Na początku stycznia szynobus jeżdżący na trasie Niegosławice-Żary był w naprawie. PKP wprowadziło komunikację zastępczą. Tyle że autobus nie zabrał pasażerów ze stacji w Bukowinie Bobrzańskiej. - Był wtedy duży mróz. Na stacji stała grupa uczniów. Autobus nawet nie zajechał pod dworzec kolejowy, tylko ominął stację - wspomina Ciemnoczołowski. Urzędnicy dziwią się, że konduktor, który jechał autobusem, nie zwrócił uwagi kierowcy, by podjechać pod niewielką stacyjkę.

Podobnych przykładów jest więcej. Kiedy psuje się szynobus, PKP nie przejmuje się, że jest za mało miejsc w zastępczych autobusach. Według marszałka, kolej tym samym lekceważy pasażerów. - Jeśli szynobus ma 300 miejsc, to wiadomo, że dwa autobusy nie wystarczą - mówią urzędnicy. Według specjalistów marszałka, PKP nic nie traci na tym, jeśli wprowadza komunikację zastępczą, ponieważ autobusy są tańsze w eksploatacji od szynobusów. - Nie rozumiem, dlaczego dla PKP to kłopot nie do rozwiązania. Przecież to jest łamanie ustawy o prawie przewozowym - przekonuje Ciemnoczołowski.

Wicemarszałek poprosił dyrektora Lubuskiego Zakładu Przewozów Regionalnych o wyjaśnienia. - Standard przewozów powoduje, że pasażerowie czują się zniechęceni. To wpływa z kolei na zwiększenie deficytu, który przecież jest finansowany przez samorząd województwa - mówi wicemarszałek. Urząd poprosił też, żeby PKP faksem lub mailem informowało władze samorządowe o każdym przypadku wprowadzenia komunikacji zastępczej. Za każdym razem urząd ma też wiedzieć, kto był kierownikiem pociągu. Władze liczą, że w ten sposób w PKP przestanie obowiązywać odpowiedzialność zbiorowa, a za felerne kursy będą odpowiadać osoby, które rzeczywiście zawiniły.

Kolej to czy PKS?

PKP odpiera zarzuty. Szef Lubuskiego Zakładu Przewozów Regionalnych twierdzi, że nie ma winy PKP w zdarzeniach, które opisuje wicemarszałek. - 4 stycznia na trasie Niegosławice-Żary jeździł autobus, który miał ok. 40-minutowe spóźnienie. Zanim dotarł do Bukowiny, był już opóźniony o ponad godzinę. Na dworcu już nikt nie czekał - twierdzi Grzegorz Dwojak, dyrektor LZPR. Zdarzenie, do którego doszło przed świętami, tłumaczy z kolei brakiem autobusów. - Oba duże szynobusy się popsuły. Puściliśmy na trasę mniejszy autobus szynowy. A dyspozytora z Legnicy poprosiliśmy o zorganizowanie dodatkowo autobusów drogowych. Niestety, udało mu się załatwić jedynie jeden dodatkowy pojazd - mówi.

Dwojak twierdzi, że największy problem ze zorganizowaniem komunikacji zastępczej polega na tym, że przewoźnikom brakuje kierowców. - Nieraz o godz. 4 rano usłyszeliśmy, że autobus możemy wypożyczyć, ale musimy znaleźć kierowcę - opowiada.

Awarie autobusów szynowych to już niemal standard na lubuskich torach. Nasze województwo ma teraz osiem szynobusów. W tym roku przybędzie jeszcze jeden. Rzadko jednak wszystkie kursują jednocześnie. W październiku ub.r. jedynie przez dziewięć dni wszystkie pojazdy były sprawne. W grudniu przez 11 dni. Rekord padł w listopadzie ub.r., kiedy pojazdy w 100 proc. były wykorzystane jedynie przez trzy dni!

Według PKP, usterki wynikają najczęściej z przyczyn technicznych. Zdarzały się jednak również wypadki. W ub. roku w okolicach Żagania pod koła szynobusu wpadł dzik, który doszczętnie uszkodził jego podwozie. Na trasie Kostrzyn-Gorzów doszło do zderzenia z koniem. W jednym ze zdarzeń uczestniczyły również... krowy. - Motorniczy nie jest w stanie zahamować. Na szczęście takie wypadki zdarzają się rzadko - mówi Dwojak. Po każdej większej awarii pojazd wraca do producenta, do Poznania albo do Bydgoszczy. - Serwisy dostawców naszych szynobusów są nawet w Czechach lub Niemczech, więc naprawy czasem długo trwają - tłumaczy dyrektor.

Przez cały ub. rok komunikacja zastępcza była wprowadzana aż 287 razy! Jedynie w przypadku trzech odwołanych pociągów PKP nie podstawiło autobusu. - Mobilizujemy się, żeby mimo wszystko zachować płynność przejazdu. Wiadomo, że jazda autobusem nie jest tak przyjemna, jak szynobusem. I że komunikacja drogowa oznacza często opóźnienia. Jednak nic więcej nie możemy zrobić - wyjaśnia Dwojak.

Woj. lubuskie jest na czwartym miejscu w Polsce pod względem wykorzystania autobusów szynowych. Jeden pojazd robi miesięcznie nawet 450-550 tys. km. Aż 60 proc. kolejowych przejazdów regionalnych w Lubuskiem wykonują już szynobusy. - Brakuje nam jednak rezerw. Na Zachodzie normą jest 30-procentowa rezerwa taboru - twierdzi Dwojak. Dyrektor lubuskiego zakładu nie widzi problemu w tym, żeby informować marszałka szczegółowo o każdej awarii szynobusu. - Tyle że będziemy się niepotrzebnie przerzucać papierami - komentuje Dwojak.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona