Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Na co zarezerwowano pieniądze w RPO

Rzeczpospolita,

dodane przez marko

Około dwóch miliardów euro zostanie zainwestowane w infrastrukturę transportową w ciągu najbliższych sześciu lat.
(...)

Zastrzyk finansowy dla kolei

Część unijnych dotacji na lata 2007 – 2013 (jest to 23 mln euro), przyznanych województwu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, będzie mogła wykorzystać spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Zachodnie Pomorze jest jednym z nielicznych województw, które wpisały inwestycje w linie kolejowe do swojego Programu Operacyjnego. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiega o to u wszystkich władz samorządowych, ponieważ z programu rządowego otrzymała na inwestycje o kilka miliardów mniej, niż chciała.

Modernizacja regionalnych linii kolejowych ma się to przyczynić do skrócenia czasu podróży między miejscowościami oraz do zwiększenia częstotliwości połączeń kolejowych. Władze wojewódzkie chcą wspierać przede wszystkim te inwestycje, które będą realizowane poza tzw. Szczecińskim Obszarem Metropolitalnym.

PKP Polskie Linie Kolejowe zamierza do 2013 roku zmodernizować tory między Szczecinem a Kostrzyniem przy niemieckiej granicy.

– Ten odcinek jest częścią większej inwestycji polegającej na modernizacji torów aż do Wrocławia przez Zieloną Górę. Mamy na to zarezerwowane w sumie 170 mln euro – mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK.

Jeszcze w tym roku mogą się rozpocząć prace związane z remontem linii kolejowych od Szczecina przez Krzyż do Poznania.

– Remont Odcinka od Szczecina do Krzyża przy granicy województwa zachodniopomorskiego pochłonie ok. 530 mln euro – twierdzi Krzysztof Łańcucki.

Po 2014 roku państwowa spółka planuje również rozpoczęcie modernizacji odcinka torów między Świnoujściem a Szczecinem.

Władze województwa zachodniopomorskie chcą przeznaczyć na modernizację linii kolejowej łączącej Szczecin z lotniskiem w Goleniowie 15 mln euro. Zarząd portu zamierza również ubiegać o sfinansowanie z unijnych dotacji budowy peronu między linią kolejową a terminalem pasażerskim. Inwestycja warta 2,15 mln euro miałaby się rozpocząć w przyszłym roku i zakończyć po dwóch latach.

Jest jeszcze jedna dobra informacja: władze województwa przeznaczyły również 150 mln zł na zakup taboru dla kolei regionalnych. Chcą kupić 26 szynobusów.

źródło: Rzeczpospolita

możliwość komentowania została wyłączona