region szczeciński kolej

PKP Intercity przejmuje połączenia pospieszne międzywojewódzkie

PKP Inter City,

dodane przez marko; zmodyfikowane

Dzisiaj, 1 grudnia 2008 roku PKP Intercity, w ramach realizacji Strategii dla transportu kolejowego, przejęła połączenia pospieszne międzywojewódzkie, dotychczas uruchamiane przez PKP Przewozy Regionalne. Jest to druga tak istotna zmiana na polskiej kolei po 2001 roku. Wtedy to doszło do podziału Polskich Kolei Państwowych na 10 odrębnych, wyspecjalizowanych spółek, funkcjonujących w ramach powstałej jednocześnie Grupy PKP.
PKP Intercity przejmując pociągi międzywojewódzkie zwiększa ilość obsługiwanych połączeń o 381.

W zeszłym roku pociągami pospiesznymi podróżowały 44 mln osób. Od dziś PKP Intercity będzie obsługiwać nie tylko pociągi kategorii EuroCity, InterCity, Ekspres, TLK, ale i pospieszne międzywojewódzkie. Do Intercity trafi też 1908 wagonów z PKP Przewozy Regionalne i około 3500 pracowników Oddziału Przewozy Międzywojewódzkie wydzielonego w ramach PKP Przewozy Regionalne. Tym samym Intercity powiększy się niemal dwukrotnie.

Podobny proces Spółka przeszła we wrześniu bieżącego roku, gdy do struktur Intercity przeszli maszyniści, a tabor powiększył się o 383 lokomotywy. Nowi pracownicy zostali włączeni w czterozakładową strukturę PKP Intercity (Zakład Centralny, Zakład Północny, Zakład Zachodni i Zakład Południowy). Pracownicy Oddziału Przewozy Międzywojewódzkie również funkcjonować będą w jednolitej strukturze PKP Intercity.

Kategoria - pociąg pospieszny

Przejęte pociągi pospieszne będą kursowały jako pociągi klasy economy. Ceny biletów , jak również zasady podróżowania nie ulegną zmianie. Pociągi te nie będą objęte rezerwacją miejsca i nie będzie obowiązywała w nich tzw. miejscówka. Bilety jednorazowe, okresowe, sieciowe, abonamentowe ważne na pociągi pospieszne PKP Przewozy Regionalne sprzedane przed 1 grudnia 2008 r. będą honorowane przez PKP Intercity w pociągach pospiesznych zgodnie z terminem ważności wskazanym na bilecie. Podobnie jak bilety w ofertach specjalnych „Regio Karnet” i „Bilet Turystyczny”.

Od 1 grudnia 2008 roku na połączenia pospieszne międzywojewódzkie będą sprzedawane bilety PKP Intercity odcinkowe ( tygodniowe, miesięczne, kwartalne) bez zmiany cen i bez obowiązku wykupienia miejscówki. Bilety te będą obowiązywały w pociągach pospiesznych uruchamianych przez PKP Intercity i pociągach TLK. Obecnie PKP Intercity pracuje nad przygotowaniem specjalnych ofert promocyjnych dla pasażerów pociągów pospiesznych międzywojewódzkich.

Docelowo Intercity zmodernizuje przejmowany od PKP PR tabor. W latach 2009-2013 wyda na ten cel około 1 mld zł. Stopniowo oferta przewozowa będzie poprawiana i dostosowywana na standardów Intercity, tak w zakresie obsługi sprzedażnej np. dostępność biletów przez Internet, jak i posprzedażnej .

Założenia rozkładu jazdy

Rozkład jazdy pociągów pospiesznych 2008/2009 jest wynikiem wspólnych prac PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Jest to kompromis między strategią przewozową PKP IC a możliwościami technicznymi PKP PR. Założenia rozkładu jazdy pociągów pospiesznych 2008/2009:

1. Wprowadzenia uporządkowanego, cyklicznego rozkładu jazdy - odjazdy pociągów ze stacji na tą samą końcówkę minutową w cyklicznych odstępach czasu (np. co dwie godziny).

2. Utrzymanie stałych końcówek odjazdów i przyjazdów pozwoli zaproponować podróżnym dogodne przesiadki na dużych stacjach.

3. Odjazdy z Warszawy Centralnej:

Przesunięciu uległa minutowa końcówka odjazdów do Białegostoku. Zamiast tak jak dotychczas odjeżdżać 20 minut po pełnej godzinie pociągi będą odjeżdżały 25 minut po pełnej godzinie – dzięki temu przesiadki z pociągów Intercity od strony Poznania ulegną skróceniu do 5 minut. Pociągi w kierunku Lublina odjeżdżać będą z Warszawy Centralnej 15 minut po pełnej godzinie, do Radomia 55 minut po pełnej godzinie, w kierunku Koluszek i Częstochowy 50 minut po pełnej godzinie, a w kierunku Bydgoszczy o pełnej godzinie.

Linia Kraków – Katowice – Wrocław- Poznań:

Pociągi w kierunku zachodnim odjeżdżać będą z Krakowa 47 minut po pełnej godzinie, z Katowic 34 minuty po pełnej godzinie a do Wrocławia dojeżdżać będą 25 minut po pełnej godzinie. Odjazdy z Wrocławia do Poznania i Katowic zaplanowano na 35 minut po pełnej godzinie, a w relacji z Katowic do Krakowa, Rzeszowa i Przemyśla 30 minut po pełnej godzinie.

4. Ze względu na prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prace modernizacyjne ( przede wszystkim na linii Warszawa – Gdynia oraz Wrocław – Poznań) część pociągów (w szczególności sezonowych) została skierowana innymi trasami lub czasowo zawieszona. Po zakończeniu modernizacji planowany jest ich powrót na starą trasę.

Najistotniejsze zmiany w kursowaniu pociągów pospieszny na rozkład 2008/2009

a) „Hutnik” – relacja Olsztyn – Racibórz; Pociąg będzie kursował codziennie (dotychczas tylko w wakacje), a w wakacje w wydłużonej relacji Ełk-Racibórz. Na odcinku Ełk-Olsztyn - Warszawa zastąpi pociąg TLK „Pojezierze” (wycofany z ze względu na prowadzone prace torowe). Pociąg zapewni w wakacje obsługę relacji Mazury-Śląsk.

b) Skrócenie czasu przejazdu na linii Warszawa – Terespol od kilkunastu do 25 minut.

c) „Karkonosze” – relacja Białystok – Jelenia Góra; Nowe codzienne połączenie Jeleniej Góry (odjazd 19:53) i Wrocławia z Białymstokiem. Odjazd z Warszawy Centralnej 6:05, przyjazd do Białegostoku 8:45. Na odcinku Warszawa-Białystok zastąpi dotychczasowy pociąg relacji Szczecin-Ełk, kursujący w soboty. Zapewni pierwsze poranne połączenie Warszawy z Białymstokiem i ostatnie wieczorne połączenie Białegostoku z Warszawą. Odjazd z Białegostoku 20:00, przyjazd do Warszawy Centralnej 22:35. Na odcinku Białystok-Warszawa zastąpi dotychczasowy pociąg relacji Ełk-Szczecin, kursujący w niedziele.

d) „Bydgoszczanin” – relacja Bydgoszcz- Chełm; Pociąg będzie kursował codziennie (dotychczas od poniedziałku do soboty) w wydłużonej relacji z Bydgoszczy do Chełma. Pociąg będzie prowadził codziennie grupę wagonów z/do Zamościa.

e) „Oleńka” – relacja Warszawa - Opole; Pociąg pojedzie w relacji do Opola, a w wybranych terminach do Kłodzka przez Nysę. Zapewni nowe, bezpośrednie połączenie pomiędzy stolicą a Kłodzkiem i Nysą.

f) „Sudety” – relacja Warszawa – Zgorzelec; trasa pociągu codziennego zostanie wydłużona do Zgorzelca, przez Łódź, Wrocław i Legnicę, a w wybranych terminach do Jeleniej Góry.

g) „Kormoran”– relacja Olsztyn – Katowice; Pociąg pojedzie w zmienionej relacji do Katowic (dotychczas do Wrocławia).

h) „Reymont” – relacja Łódź Fabryczna – Kraków/Katowice; Pociąg powróci na trasę przez Częstochowę i tam będzie dzielił się na połączenie do Katowic i Krakowa.

i) „Soła” – relacja Bydgoszcz – Bielsko –Biała; Nowy pociąg z Bydgoszczy przez Toruń i Łódź do Bielska Białej.

j) „Włókniarz” – relacja Łódź- Szczecin/Wrocław; pociąg zyska nowy postój w Łasku, w którym krzyżują się drogi z 5 pięciu kierunków. Jest to centrum przesiadkowe dla pasażerów z Bełchatowa, Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska.

k) „Stoczniowiec” – relacja Gdynia – Katowice; pociąg będzie prowadził grupę wagonów do Krakowa Głównego, w zamian za pociąg „Sukiennice”, który nie będzie kursował.

l) „Albatros” - relacja Szczecin – Tczew; nowy pociąg pospieszny (dotychczas jako osobowy Szczecin – Malbork - Szczecin), zapewni codzienne wieczorne połączenie Pomorza Zachodniego z Trójmiastem oraz poranne połączenie w relacji odwrotnej.

m) „Słowiniec” – relacja Słupsk - Przemyśl; Pociąg pojedzie w relacji wydłużonej z Przemyśl do Słupska (dotychczas jedynie Poznań - Słupsk). Na odcinku Przemyśl-Wrocław zastąpi pociąg „Galicja”, który kursować będzie na trasie Rzeszów –Szczecin - Rzeszów.

n) „Bosman” – relacja Poznań – Szczecin/Świnoujście; Pociąg będzie kursował w relacji skróconej Poznań-Szczecin/Świnoujście, na odcinku Wrocław- Poznań zostanie zastąpiony przez pociąg „Piast” relacji Gdynia – Wrocław.

Komunikacja międzynarodowa:

• „Kiev Express” – połączenie Kijowa z Warszawą, z rozkładem jazdy zmodyfikowanym, dogodniejszym dla pasażerów (przyjazd do Warszawy 8:20, odjazd z Warszawy 16:45)

• Połączenie Szczecin - Amsterdam – dogodne, bezpośrednie połączenie Szczecina z Berlinem, Hanowerem i Amsterdamem, realizowane sześć dni w tygodniu.

• „Hańcza” – codzienne połączenie z Warszawy przez Suwałki do litewskiego Szesztokai, skomunikowane na stacji Szesztokai z bezpośrednim pociągiem do Wilna.

źródło: PKP Inter City

23 komentarze