Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Dolnośląskie: Za 100 milionów Polskie Koleje Przyspieszyły

Romuald Piela, Polska,

dodane przez mike_1994

Kolej odnowiła trasę na granicy z Czechami. Z Wrocławia do Pragi dotrzemy szybciej niż dotąd.
Skład pospieszny z Wrocławia przez Międzylesie do Pragi jedzie teraz 6 godzin i 22 minuty. Wreszcie pasażerowie nie muszą tracić czasu na granicy na zmianę lokomotywy z elektrycznej na spalinową.

Wcześniej było to konieczne, bo do 11-kilometrowego odcinka na granicy nie był doprowadzony prąd. Mogła go przejechać tylko lokomotywa spalinowa.
Ludzie musieli więc stać przed granicą, potem wlec się spalinówką i znów czekać, by technicy podłączyli lokomotywę elektryczną.

- To świetna wiadomość - cieszy się Przemysław Adamek, student politologii Uniwersytetu Wrocławskiego. - Gdybym wiedział wcześniej, to sylwestra spędzałbym pewnie w stolicy naszych południowych sąsiadów, popijając ich znakomite piwo - zapewnia.

Dziś pociąg może bez długich postojów przekroczyć granicę. Dzięki temu czas przejazdu skróci się o 40 minut. Kolejarze odnowili ponad 10 km torów. Zrobili też nową, w pełni automatyczną nastawnię na dworcu w Międzylesiu. Inwestycja pochłonęła ponad 100 mln zł.

Dziennie przez stację w Międzylesiu przejeżdżają 24 pociągi osobowe, w tym dwa pospieszne do Pragi. Do tego należy doliczyć kilkanaście składów towarowych.
- Ruch jest jak za dawnych lat - ocenia Tomasz Korczak, burmistrz Międzylesia. - Cieszę się, że inwestycja została zrealizowana, bo to oznacza, że linia jest ważna i nie będzie zamknięta, a prawie sto osób zachowa pracę.

Zdaniem Agnieszki Safuty-Pawlak, prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe, która była wczoraj na stacji w Międzylesiu, od kilku lat kolej w Polsce przeżywa prawdziwy renesans.
- Najlepiej obrazuje to stały wzrost nakładów na modernizację i remonty linii kolejowych - mówi. - W 2005 roku na ten cel wydaliśmy pół mld zł, a w 2008 roku już o 3 miliardy więcej. W przyszłym roku pieniędzy na remonty i nowe torowiska będzie jeszcze więcej, bo aż 4,2 mld zł.

Mimo to, nasze połączenia kolejowe nie zachwycają. Zdaniem kolejarzy, w dobrym stanie jest tylko 30 procent torowisk.
- To efekt wieloletnich zaniedbań - dodaje Agnieszka Safuta-Pawlak. - Jednak najbardziej modernizację zaniedbanej sieci torowisk hamuje prawo - mówi.
Tłumaczy, że są pieniądze, projektanci i firmy budowlane. Ale wszystko spowalniają przepisy, dotyczące przetargów, a także zmian w planach zagospodarowania przestrzennego.
Z zakończonej modernizacji torowiska w Międzylesiu cieszą się nie tylko kolejarze, ale także pasażerowie.
- Dobrze, że będzie trochę szybciej. Gdyby jeszcze tak wyrównać ceny za przejazdy kolejowe w Polsce i Czechach, to do Pragi można byłoby jeździć bez kombinowania i kupowania dwóch biletów: do granicy i od granicy - mówi Łukasz Kobak z Kłodzka, który kilka razy jeździł pociągiem do Pragi.

Przekonuje, że wybierając taki sposób płacenia za przejazd, można sporo zaoszczędzić.
- Za jazdę z Kłodzka do Pragi trzeba zapłacić prawie 140 zł. Dużo taniej wychodzi, jeśli kupimy bilet tylko do Międzylesia, potem przejściówkę do i przez granicę do Lichkova oraz czeski bilet do Pragi. Za takie trzy bilety zapłaciłem łącznie niecałe 50 zł.

Bilet z Wrocławia do Pragi kosztuje 164,82 zł. Kupując od razu bilet w dwie strony, dostaniemy aż 40 procent zniżki. W sumie zapłacimy więc 197,78 zł. Jeszcze bardziej opłaca się kupić bilet z Wrocławia do Międzylesia (kosztuje 31 zł), a w Międzylesiu kolejny - do Pragi (kosztuje 118,19 zł).

Warto wybrać się do Pragi

Petr Neuman, Czech mieszkający od kilku lat w Polsce:
Na pewno warto przyjechać do stolicy Czech w okresie świątecznym. Przed Bożym Narodzeniem, podobnie jak w polskich miastach, Pragę przyozdabiają tysiące kolorowych dekoracji. A zabawy sylwestrowe są organizowane na placu Staromiejskim. Z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Każdy taki bal pod gołym niebem kończy efektowny pokaz sztucznych ogni. Przy takiej świąteczno-fajerwerkowej iluminacji Praga robi niezapomniane wrażenie.
Polecam jednak Pragę nie tylko zimą, w czasie świątecznym. Jest naprawdę warta odwiedzenia przez cały rok. To przepiękne miasto, bardzo bogate w zabytki. Podczas II wojny światowej stolica Czech w ogóle nie ucierpiała. Dlatego wszystkie są bardzo dobrze utrzymane i robią naprawdę piorunujące wrażenie.

źródło: Polska

możliwość komentowania została wyłączona