z kraju artykuł

Warszawa: Kolej nie dojedzie na Euro 2012

Jarosław Osowski,

dodane przez kasiek007

Żadna z linii kolejowych ze stolicy do największych polskich miast nie będzie zmodernizowana w całości przed piłkarskimi mistrzostwami za trzy lata. Pociągi trochę jednak przyspieszą.
Wczoraj szefowie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniali, że nasze tory nie będą powodem kompromitacji przed tysiącami kibiców. Ale harmonogram remontów nie wygląda już tak optymistycznie jak przed rokiem. Wtedy obiecywano, że do Euro 2012 uda się zrobić znacznie więcej.

Okazuje się, że nawet na linii do Gdańska, gdzie prace trwają od 2007 r., pozostanie kilka nieodnowionych odcinków. Na remonty Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Krakowa i Śląska mamy czekać aż do 2015 r. Tak samo w przypadku linii do Poznania i Białegostoku oraz bardzo już zniszczonej do Radomia i Kielc. Odcinek Warszawa - Lublin, który także jest w złym stanie, nie załapał się nawet na tę datę.
Kazimierz Peryt, dyrektor projektu ds. Euro 2012 w PKP PLK, usprawiedliwia się "ogromem prac" oraz ich "złożonością". Zmorą kolejarzy są biurokratyczne uzgodnienia. Agnieszka Safuta-Pawlak z zarządu PKP PLK podała przykład linii z Warszawy do Łodzi. Modernizacja jej pierwszego fragmentu (62 km od Skierniewic do stacji Łódź Widzew) wymagała 156 decyzji administracyjnych i 851 opracowań projektowych. Modernizacja tego odcinka trwała 23 miesiące. Podróż skróciła się z blisko dwóch godzin do 88 min. We wrześniu planowana jest przebudowa odcinka ze Skierniewic do Dworca Zachodniego - koniec prac tuż przed rozgrywkami Euro 2012.

Niebezpiecznie blisko mistrzostw wypadnie finał przebudowy linii średnicowej z Dworcem Centralnym (początek wiosną 2010 r.). W połowie 2011 r. powinien być gotowy dojazd pociągiem na Okęcie. W poniedziałek zaś mamy poznać oferty w przetargu na przebudowę Dworca Gdańskiego z przejściem podziemnym ze stacji metra na perony i Żoliborz. To tutaj w zastępstwie zamkniętej linii średnicowej w przyszłym roku będzie przyjeżdżać większość pociągów dalekobieżnych.

- W nas jest pełen optymizm i duma z tych planów. Po pierwszym oku przygotowań do Euro 2012 jesteśmy na świetnej pozycji i już można mówić o sukcesach - zapewniał dyrektor Peryt. Agnieszka Safuta-Pawlak pochwaliła się, że w zeszłym roku jej spółce udało się wykorzystać w całości dotacje Unii Europejskiej. W sumie wydano 3,5 mld zł na modernizację 450 km linii. Powstają nowe perony, przepusty dla zwierząt, blask odzyskują zabytkowe wiadukty, znikają przejazdy kolejowe, działają lokalne centra sterowania ruchem.

W tym roku PKP PLK liczą na 4 mld zł z budżetu państwa, bankowych pożyczek i unijnej pomocy.

O ile szybciej w 2012 r.?

Podróż pociągiem z Warszawy skróci się za trzy lata:

do Katowic o 5 min (do 2 godz. i 35 min);

do Krakowa o 15 min (do 2,5 godz.)

do Poznania o 15 min (do 2 godz. i 40 min)

do Łodzi o 20 min (do 1 godz. i 10 min)

do Wrocławia o ok. 45 min (do 4 godz. i 20 min przez Poznań i do 4,5 godz. przez Katowice)

do Gdańska o 1,5 godz. (do 3 godz.).

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona