Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Warmińsko-Mazurskie: Mniej pociągów, bo pasażerów też mniej

greg, Gazeta Wyborcza,

dodane przez kasiek007; zmodyfikowane

Straszny chaos wywołała informacja, że władze województwa wyrzuciły z rozkładu kilka połączeń kolejowych. Sami urzędnicy nie byli w stanie powiedzieć, ile pociągów zlikwidowali.
Za połączenia odpowiedzialna jest spółka PKP Przewozy Regionalne, która jest dotowana z budżetu marszałka województwa. W środę zarząd województwa zdecydował o zmianach w rozkładzie. Od 1 lipca przestanie kursować pociąg na trasie Korsze-Ełk (wyjeżdżający dotychczas o godz. 10), Działdowo-Iława (18.31), Iława-Działdowo (20.22) oraz Iława-Olsztyn (wyjazd o godz. 21.20). Nieco dłużej, bo jeszcze przez wakacje, pociągi będą kursować na trasie Mrągowo-Mikołajki-Orzysz-Ełk. Teraz dziennie jeżdżą tędy dwa pociągi. Powody takiej decyzji: ** zbyt mało podróżnych, średnio najwyżej 30, podczas gdy w innych regionach za nieopłacalne uważa się połączenia, z których korzysta 200 pasażerów; ** niska dopuszczalna prędkość pociągów na trasie Mrągowo-Ełk (zaledwie do 20 km na godz.). W efekcie takie połączenie nie zarabia na siebie i jest zbyt drogie do utrzymania. Ale ani urzędnicy marszałka, ani kolejarze przez dwa ostatnie dni nie byli w stanie odpowiedzieć, czy oznacza to zupełne zamknięcie tej linii i zlikwidowanie połączeń do Mikołajek i Orzysza. W dodatku nie potrafili powiedzieć, ile ostatecznie pociągów zniknie z rozkładu.

W 2008 r. na lokalne przewozy poszły 24 mln zł, w tym roku 10 mln więcej. - To wzrost kosztów o ponad 40 proc. Mimo dofinansowania zmiany są nieuchronne - komentuje Grzegorz Nowaczyk z zarządu województwa.
Ale Przewozy Regionalne nie tylko likwidują połączenia. Jak pisaliśmy, od 1 czerwca uruchomiły trzy pary pociągów na trasie Olsztyn-Iława-Poznań. To pociągi przyśpieszone, ale za bilet za przejazd nimi płacimy jak za osobowe.

Jednym z powodów coraz większych problemów finansowych kolei - co powoduje konieczność likwidacji niektórych połączeń - jest konkurencja przewoźników autobusowych.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona