Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Pociągiem z Kołobrzegu i Szczecina do samolotu

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta Wyborcza,

dodane przez kasiek007; zmodyfikowane

Kolej może ruszyć z budową torów prowadzących pod samo wejście do terminalu portu lotniczego w Goleniowie. Umowa o dofinansowaniu tej inwestycji z funduszy unijnych została w poniedziałek podpisana.
- To jak prezent pod choinkę - cieszył się Józef Matuszczak, dyrektor Polskich Linii Kolejowych w Szczecinie chwilę po podpisaniu z marszałkiem województwa Władysławem Husejką dokumentów uruchamiających unijne dotacje.

Umowy są dwie. Ta najważniejsza dla regionu dotyczy modernizacji i rozbudowy linii kolejowej nr 402. Pod tym hasłem kryje się budowa bezpośredniego połączenia kolejowego z terminalem lotniska w Goleniowie. Pociągi będą mogły tam dojechać zarówno od strony Szczecina, jak i Kołobrzegu. Niemal 3,5-kilometrowa łącznia kosztować będzie 67 mln zł. Trzy czwarte tej sumy sfinansowane będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego, tj. unijnych funduszy będących w gestii marszałka.
Pierwsze pociągi mają wjechać na dworzec przy terminalu w maju 2013 r. Dokumentacja projektowa jest już gotowa. Po podpisaniu umowy z marszałkiem PKP PLK może w końcu rozpisać przetarg na wykonanie inwestycji.

Plany zakładają, że z Dworca Głównego w Szczecinie dojedziemy na lotnisko w Goleniowie w 39 minut. Pociąg zatrzyma się tuż przy terminalu. Nie wiadomo jeszcze, z jaką częstotliwością będzie kursować. Prawdopodobnie będzie to skoordynowane z lotami. Niewykluczone, że w przyszłości pociągi ruszałyby nie tylko z dworca Szczecin Główny, ale i z innych szczecińskich stacji: Niebuszewo, Łękno, Turzyn.

Połączenie kolejowe Szczecin-lotnisko Goleniów ma ogromne znaczenie. Teraz pasażerowie korzystający z terminalu mogą skorzystać tylko z busów lub własnych samochodów, które można zostawić na lotniskowym parkingu. I chociaż droga jest całkiem niezła, to pogoda czy też coraz częstsze korki na "trójce" sprawiają, że nie ma stuprocentowej pewności dojazdu na czas.

- Gdy spieszę się na poranny samolot do Warszawy, zawsze mam obawy, że coś się stanie na drodze i będzie korek - przyznał niedawno prezydent Szczecina Piotr Krzystek. - Gdy powstanie linia do samego lotniska, ten problem zniknie.

Połączenie kolejowe z portów lotniczych do miasta to standard na liczących się lotniskach w Europie.

Drugą częścią inwestycji będzie modernizacja istniejącego szlaku kolejowego Goleniów-Kołobrzeg. Obecnie na zniszczonych torach pociągi jadą miejscami tylko 30 km na godz. Po modernizacji prędkość na całej trasie wyniesie 120 km na godz. To oznacza, że pociągi ze Szczecina do Kołobrzegu będą jechać 25 min krócej, tj. około 2 godzin (niemal tyle samo, ile jedzie pociąg do Świnoujścia).

Wczoraj podpisana została także umowa dotycząca modernizacji trasy Wałcz-Ulikowo (stacja koło Stargardu Szczecińskiego). Najważniejsze zadanie na tej trasie to odtworzenie zdewastowanego odcinka Wałcz-Kalisz Pomorski. Prowadząca wzdłuż drogi nr 10 linia cieszy się na eksploatowanej części dużym powodzeniem. Po modernizacji (finał w maju 2012 r.) znikną ograniczenia prędkości i szynobusy popędzą torami nawet 100 km na godzinę.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy