Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Zachodniopomorskie samo odpowie sobie na pytanie, czy stworzyć przewoźnika

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego/RK,

dodane przez volvob10ma; zmodyfikowane

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zapowiedział rozwiązanie umowy władz regionu z firmą DGA na opracowanie analizy opłacalności powołania wojewódzkiej spółki świadczącej usługi z zakresu przewozów regionalnych. - Materiał przedstawiony przez wykonawcę wyłonionego w przetargu otwartym nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Analizę w trybie pilnym opracuje Wydział Infrastruktury i Transportu pod moim kierunkiem - zapowiedział wicemarszałek Wojciech Drożdż.
11 grudnia przestała obowiązywać roczna umowa pomiędzy województwem zachodniopomorskim a Przewozami Regionalnymi, zawarta na podstawie trzyletniej umowy ramowej z 2009 roku.

Dotychczas nie było możliwe zawarcie kolejnej umowy, ponieważ pomimo trwających blisko półtora miesiąca negocjacji strony nie doszły do porozumienia.

- Roczna umowa przestaje obowiązywać w sobotę, ale ciągłość przewozów regionalnych jest zapewniona. Bazujemy na umowie ramowej, mieszkańcy Zachodniopomorskiego nie będą narażani na jakiekolwiek trudności organizacyjne związane z przedłużającymi się negocjacjami. Podróżni mogą być spokojni - oznajmił wicemarszałek Wojciech Drożdż podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez władze regionu.

- Województwo Zachodniopomorskie nie podpisało rocznej umowy z Przewozami Regionalnymi kierując się troską o interes mieszkańców. Stawki zaproponowane przez spółkę są - według naszych szacunków - zbyt wysokie tak w stosunku do potrzeb, jak i możliwości samorządu województwa. Przedstawiliśmy rozsądną propozycję stawek za pociągokilometr, opartą o racjonalne przesłanki i dane ekonomiczne. Zgoda zarządu województwa na obecne stanowisko Przewozów Regionalnych oznaczałaby marnowanie publicznych pieniędzy - a zatem pieniędzy wszystkich podatników, na co nie możemy się zgodzić.

Wojciech Drożdż poinformował, że zaprosił do Szczecina prezes spółki Przewozy Regionalne, Małgorzatę Kuczewską Łaskę. Wizyta planowana jest jeszcze przed świętami. W negocjacje dotyczące warunków umowy zaangażuje się osobiście marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

- Dotychczasowe negocjacje zakończyły się 2 grudnia podpisaniem protokołu rozbieżności. Obecna stawka za pociągokilometr wynosi 11,47 zł. Propozycja województwa na przyszły rok, to 12,36 zł. Wyliczyliśmy deficyt uwzględniając 6 milionów pociągokilometrów, wzrost kosztów dzierżawy naszych autobusów szynowych, napraw i opłat za infrastrukturę kolejową. Razem daje to kwotę ponad 74 mln zł. Przewozy Regionalne upierają się przy stawce 13,52 zł za pociągokilometr, co w sumie wynosiłoby ponad 81 mln zł. Dla województwa jest to różnica nie do przyjęcia, a spółka nie jest w stanie uzasadnić takiego wzrostu cen - mówiła dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, Jadwiga Rajkiewicz.

Wicemarszałek przedstawił plany inwestycyjne na przyszły rok. - W tym roku zakupiliśmy 12 zestawów spalinowych, czas pomyśleć o elektrycznych - mówił. - Na pewno zakupimy kilka nowych, rozważamy też możliwość odkupienia od Przewozów Regionalnych sześciu sztuk, które wyprodukowano w połowie lat dziewięćdziesiątych (94-95) - dodał.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy