z kraju artykuł

Poznań: Czy Poznań będzie miał nowy dworzec na Euro 2012?

wś, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

– Mamy wrażenie, że władzom tego miasta bardziej zależy na trawie na stadionie niż na dworcu i placu przed nim. Częściej spotykam te twarze na stadionie niż na dworcu – powiedział podczas konferencji prasowej poświęconej budowie nowego dworca w Poznaniu Jacek Prześluga, członek zarządu PKP SA ds. rewitalizacji dworców kolejowych.
- Mamy nadzieję, że wszystkie rozmowy z miastem do końca lutego zostaną zakończone – powiedział Tomasz Lisiecki, prezes TriGranit Development Polska. Dodał, że w tej sprawie rozmowy dotyczą współfinansowania inwestycji. Chodzi m.in. o kolektor na Warcie oraz kwestię budowy dróg na terenie tzw. Wolnych Torów

Prezes Prześluga przyznał, że jest w trudnej sytuacji, gdyż czuje się Wielkopolaninem i poznaniakiem, i w kontekście dworca w Poznaniu chciałby mówić tylko o sukcesach. – My zrobiliśmy naprawdę dużo, żeby zagospodarować nowy dworzec w Poznaniu. TriGranit jest do tej inwestycji naprawdę dobrze przygotowany. Jeżeli dziś jest 18 lutego to mogę powiedzieć, że na pewno zdążymy z budową dworca na Euro 2012. Ale musi się pojawić kilka decyzji urzędniczych, które mają nam to umożliwić – powiedział członek zarządu PKP SA ds. rewitalizacji dworców kolejowych. PKP SA i Trigranit czekają m.in. na decyzję środowiskową, bez której niemożliwe jest uzyskanie pozwolenia na budowę.

– Mamy wrażenie, że władzom tego miasta bardziej zależy na trawie na stadionie niż na dworcu i placu przed nim. Częściej spotykam te twarze na stadionie niż na dworcu – powiedział podczas konferencji prasowej poświęconej budowie nowego dworca w Poznaniu Jacek Prześluga.

Umowa inwestycyjna pomiędzy PKP SA i węgierską firmą TriGranit została podpisana w czerwcu ubiegłego roku. O realizację kontraktu starało się łącznie siedem firm, specjalizujących się w inwestycjach komercyjnych na rynku nieruchomości. TriGranit wybrany został w drodze niezależnych rokowań.

PKP SA wnosi do inwestycji tereny o powierzchni 4 hektarów w centrum miasta. Firma TriGranit angażuje niezbędny kapitał finansowy, wnosi projekt inwestycji uzgodniony z Miastem Poznań i w kolejnym etapie zdobywa niezbędne pozwolenia.

Obecnie strony koncentrują się na zdobyciu wszystkich pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia budowy nowego dworca, który powstanie w pierwszym etapie inwestycji. Wartość tej części projektu to ok. 110 mln złotych. Prace budowlane mają rozpocząć się w pierwszej połowie 2011 r., a zakończą w drugim kwartale 2012 r. - jeszcze przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej – Euro 2012.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Poznania powstaje na obszarze 9 ha. Jego poszczególne elementy zlokalizowane zostaną na trzech poziomach. Centralnym punktem będzie nowoczesny dworzec kolejowy, położony nad torami. Nowy dworzec (7 tys. mkw.) ma stanowić funkcjonalne przedłużenie Centrum Handlowego. Na poziomie 0 zaplanowano terminale autobusowe wraz z kasami i biurami operatorów, apołączone z dworcem kolejowym windami i ruchomymi platformami. Na poziomie +1 zorganizowane zostanie centrum obsługi pasażera kolei. Wszystkie elementy Centrum łączyć się będą z parkingami i galerią handlową. Wokół powstanie sieć nowych ulic, które ułatwią dojazd, zarówno na poziomie 0 jak i +1, poprzez podjazd z Mostu Dworcowego.

Przy budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu firma TriGranit wykorzysta doświadczenia, zaczerpnięte z podobnych projektów zrealizowanych w innych częściach Europy: West End City Center w Budapeszcie oraz Emonika City Center w Ljubljanie. Tam z sukcesem przekształcono dworce kolejowe w nowe centra miast. Do Polski TriGranit przenosi swoje doświadczenie i wieloletnie zaangażowanie, które razem z PKP S.A. stworzy nowoczesne centrum miasta i miejsce spotkań dla mieszkańców Poznania.

Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture, autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.

PLANOWANY HARMONOGRAM INWESTYCJI ZCK

1. Uroczysta inauguracja inwestycji w Dniu Przyjaźni Polsko-Węgierskiej - 23 marca 2011r.
2. Rozpoczęcie prac budowlanych - maj 2011r.
3. Wmurowanie kamienia węgielnego - czerwiec 2011r.
4. Otwarcie dworca kolejowego PKP dla podróżnych - 30 maja 2012r.
5. Otwarcie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (zakończenie inwestycji) - druga połowa 2013r.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy