Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Tabor dla PR - przetarg już w czerwcu?

mg, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

Wciąż trwają ustalenia pomiędzy Przewozami Regionalnymi a samorządami wojewódzkimi na temat szczegółow planowanego przetargu na zakup taboru dla przewozów międzywojewódzkich. Znany jest już jednak harmonogram całej procedury. Przetarg ma zostać ogłoszony już w czerwcu, a umowa podpisana na przełomie roku - zapowiadają przedstawiciele PR. Znamy już też trasy, po których miałyby jeździć te pociągi.
Pierwsze jednostki miałyby pojawić się u przewoźnika po roku od daty podpisana umowy. - Celujemy raczej w jednostki, które są obecnie produkowane, nie planujemy zakupu prototypów - mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.

Nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja odnośnie tego, jaki tabor zostanie zakupiony. W grę wchodzą wagony push-pull, ezety lub tradycyjne składy. Byłoby to ok. 70 pociągów lub jednostek. - Mogłyby to być wagony piętrowe, ale przy obecnych potokach pasażerów na trasach, na których miałyby one jeździć, raczej skłaniamy się w kierunku elektrycznych zespołów trakcyjnych - podkreśla prezes Kuczewska.

Co ważne, nowe składy nie trafią do obsługi połączeń interREGIO. - Będą to nadal połączenia komercyjne. Natomiast składy pozyskane ze środków POIiŚ beda kursowały w relacjach pomiedzy dwoma województwami - podkreśla prezes PR.

Na jakich trasach będą jeździć nowe pociągi? Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planami, składy będą wozić pasażerów z Zielonej Góry i Szczecina do Poznania, z Wrocławia i Opola do Katowic, z Poznania do Łodzi, ze Szczecina do Gdańska, z Rzeszowa do Krakowa, z Krakowa do Katowic i z Częstochowy do Łodzi. Pod znakiem zapytania stoi obsługa połączeń z Gdańska do Bydgoszczy i Torunia, z Lublina do Warszawy oraz z Poznania do Bydgoszczy i Torunia. Wykluczono definitywnie skierowanie tego taboru na połączenie Częstochowa - Kraków. Pociągi te nie będą w ogóle wjeżdżać na E65, gdzie szybkie składy uruchamiać ma PKP Intercity.

Warunkiem zakupu składów będzie pozyskanie środków na wkład własny ok. 175 mln euro z obligacji przychodowych. Warunkiem ich emisji będzie podpisanie umów długoletnich z marszałkami województw. Drugie tyle ma pochodzi z unijnego POIiŚ.

Co jednak gdyby z PR wycofało się województwo śląskie? Oznaczałoby to "wypadnięcie" z projektu obsługi linii E30. - Wówczas kupimy mniej pociągów, na przykład połowę początkowo planowanej liczby - odpiera Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy