Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Bydgoszcz/Mazowieckie: Nowy pociąg WKD prawie gotowy

jm, Rynek Kolejowy,

dodane przez pioko17; zmodyfikowane

"Rynek Kolejowy" jako pierwszy prezentuje zdjęcia nowego pociągu, jaki bydgoska Pesa już wkrótce dostarczy Warszawskiej Kolei Dojazdowej. To pierwszy z czternastu pojazdów, które zastąpią prawie wszystkie obecnie używane pociągi WKD.
Nowe pociągi dla WKD noszą oznaczenie 33WE. Będą niskopodłogowe, klimatyzowane (z oddzielną klimatyzacją dla maszynisty), wyposażone w monitoring z podglądem w kabinie maszynisty i możliwością nagrywania, oraz system informacji pasażerskiej. WKD zapłaci za 14 zespołów trakcyjnych 282 miliony złotych. Dzięki tej inwestycji będzie możliwe zastąpienie wszystkich obecnie używanych, ponad trzydziestoletnich składów EN-94. Z obecnie posiadanego taboru WKD będzie korzystać tylko z EN95 - pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego, jaki w ogóle wyprodukowała Pesa.

Dzięki nowym pociągom możliwa będzie zmiana napięcia w 2013 roku z 600V do 3kV na sieci WKD, co ma przynieść spore oszczędności w zużyciu energii. Dzięki temu, że pociągi przyjadą do Grodziska jako dwusystemowe, zmiana nastąpi w ciągu jednej nocy. - Po zmianie napięcia na sieci przetwornice dla 600 volt zostaną zdemontowane - ujawnia Maciej Maciejewski, dyrektor marketingu pojazdów aglomeracyjnych Pesy.

Wbrew obawom, które pojawiły się po prezentacji schematu pojazdu, przestrzeń pasażerska pociągu jest bardzo obszerna - Zmieniliśmy układ miejsc w pociągu. klasyczny układ 2+2 pozostawiliśmy wyłącznie w środkowym członie, nad wózkiem - mówi Maciejewski. Pozostałe siedzenia są ustawione w systemie "metro". - Zamontujemy jeszcze dodatkowe poręcze w uwolnionej przestrzeni - obiecuje Maciejewski. Kolejną zmianą, która poprawi komfort podróżowania, jest dużo wyższe pudło pociągu - Dostaliśmy sygnały od WKD, że ich pociągi zawsze są bardzo zapełnione. W związku z tym stwierdziliśmy, że podniesiony sufit poprawi komfort oddychania. Unikniemy też efektu nadmuchu z klimatyzacji - wyjaśnia Maciejewski.

Nowe zespoły trakcyjne dla WKD składają się de facto z dwóch oddzielnych pojazdów, złożonych z trzech członów każdy. Pomiędzy nimi nie będzie możliwości przejścia, jednak dzięki rezygnacji z układu siedzeń 2+2 opuszczenie miejsc po przeciwnej stronie niż kabina maszynisty powinno być dużo łatwiejsze, tym bardziej że w ciągu długości 60 metrów pociąg ma 8 par drzwi na stronę. W razie konieczności, połowy 33WE mogą zostać rozłączone i poruszać się niezależnie. Na końcu każdej częśći znajdzie się pulpit dla maszynisty, służący do prowadzenia pociągu w jeździe manewrowej.

Pierwszy nowy pociąg dla WKD będzie służył ocenie rozwiązań i wprowadzaniu ewentualnych poprawek, a także szkoleniu maszynistów. Dopiero w marcu przyszłego roku Pesa dostarczy drugi pojazd, a kolejne - po dwa miesięcznie. Wszystkie pociągi zostaną dostarczone do 30 września przyszłego roku.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy