Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Śląskie: Koniec z Przewozami Regionalnymi?

dl, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Zgodnie z zapowiedzią, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w maju ogłosi przetarg nieograniczony na obsługę kolejowych przewozów pasażerskich w województwie śląskim. Ma on objąć wszystkie trasy obsługiwane przez Przewozy Regionalne. W grudniu natomiast kończy się 5-letnia umowa zawarta pomiędzy UMWŚ a PR. Może to oznaczać koniec działalności przewoźnika na Śląsku.
Obecnie na rynku przewozów regionalnych województwa śląskiego działa dwóch przewoźników pasażerskich - Przewozy Regionalne i Koleje Śląskie. Niebawem może się to zmienić. Zarząd województwa śląskiego przygotowuje przetarg nieograniczony, który ma wyłonić być może nowego przewoźnika obsługującego trasy na których obecni jeżdżą Przewozy Regionalne.
Cięcia połączeń – początek końca Przewozów Regionalnych na Śląsku?
1 marca nastąpiła redukcja połączeń kolejowych w woj. śląskim. Zarząd województwa zgodził się wówczas na ograniczenie pracy przewozowej Przewozów Regionalnych.- To trudna decyzja, wymuszona trwającą od wielu lat stagnacją rozwojową przewoźnika - tłumaczył wówczas Witold Trólka z Biura Prasowego Gabinetu Marszałka Województwa Śląskiego.

Jak podkreślają sami urzędnicy, paradoks tej sytuacji polega na tym, że mimo zwiększenia ostatnio planowanej kwoty dofinansowania z 90 do 120 mln zł, z rozkładu jazdy do końca roku zostanie wycofane ok. 120 pociągów. - Zarząd województwa stoi teraz przed trudnym zadaniem poszukania w budżecie dodatkowych 30 mln zł, co oznacza perspektywę cięć wydatków na różne inwestycje i działania w sferze publicznej. Obecnie głównym zadaniem jest ratowanie systemu przewozów kolejowych przed zapaścią- podkreśla Witold Trólka.

W wielu województwach następuje ograniczenie połączeń. Przewozy Regionalne pomimo mniejszej liczby pociągów generują coraz większe koszty działalności spółki. Jest to wyraźny sygnał dla lokalnych władz, by sięgnąć po narzędzie, jakim jest konkurencja. W dobie kryzysu nawet najmniejsze oszczędności mogą okazać się znaczące. - Mimo stopniowego ograniczania pracy przewozowej realizowanej przez Przewozy Regionalne, koszty spółki nie ulegają proporcjonalnemu zmniejszeniu. W 2011 roku za 8,1 mln pockm województwo przekazało spółce dotację w wysokości 156 mln zł. W tym roku przy 5,7 mln pockm dopłata wynosić ma ponad 120 mln zł – mówi Witold Trólka.
Piętnaście odcinków w przetargu
Przetarg ma objąć wszystkie trasy obsługiwane przez Przewozy Regionalne w województwie śląskim. Wykonywane na nich jest obecnie ok. 60% pracy przewozowej. Przedstawiamy szczegółowy wykaz odcinków, które zostaną objęte zapowiedzianym przetargiem:

a) odc. Częstochowa – Widzów Teklinów – (Radomsko),
b) odc. Katowice – Sławków – (Kozłów, Sędziszów),
c) odc. Częstochowa – Koniecpol – (Kielce),
d) odc. Bielsko-Biała – Kozy Zagroda – (Wadowice),
e) odc. Katowice – Jaworzno Ciężkowice – (Kraków),
f) odc. Katowice – Nowy Bieruń – (Oświęcim),
g) odc. (Oświęcim) – Dankowice – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn,
h) odc. Katowice – Rybnik – Chałupki/Racibórz,
i) odc. Pszczyna – Rybnik – (Kędzierzyn Koźle),
j) odc. Chałupki – Racibórz – Kuźnia Raciborska – (Kędzierzyn Koźle),
k) odc. Gliwice – Bytom – Gliwice,
l) odc. Częstochowa – Cykarzew – (Chorzew Siemkowice),
m) odc. Częstochowa – Lubliniec – Pawonków – (Opole Gł.),
n) odc. Katowice – Tarnowskie Góry – Kalety – Krzepice – (Janinów)/Kalety – Lubliniec –
Sieraków Śl. – (Kluczbork),
o) odc. Gliwice – Pyskowice – Kotulin – (Opole Gł.).
Konkurencja szansą na wzrost jakości usług
Po rozpoczęciu kursowania pociągów samorządowej spółki Koleje Śląskie, coraz więcej pasażerów dostrzega nowe płaszczyzny, na których przewoźnicy coraz chętniej ze sobą konkurują. Dostrzegalny wzrost jakości obsługi w Kolejach Śląskich oraz nie do końca sprzyjające pasażerom działania Przewozów Regionalnych zaczynają przekładać się na działania w śląskim magistracie. Przetarg to nie tylko walka ceną, ale w przypadku przewozów pasażerskich przede wszystkim jakością obsługi. - Zarząd województwa oczekuje, że w ten sposób zostanie otwarty rynek dla innych przewoźników, którzy jakością usług będą konkurować o pasażera. Głównym celem planowanego na maj przetargu jest zwiększenie konkurencyjności tego typu usług oraz uelastycznienie rynku – mówi Aleksandra Marzyńska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Kto na miejsce Przewozów Regionalnych?
Gęsta sieć linii kolejowych na Śląsku może być łakomym kąskiem nie tylko dla polskich, ale również europejskich przewoźników. Samorządowy przewoźnik Koleje Śląskie teoretycznie mógłby przejąć obecne relacje Przewozów Regionalnych istnieje jednak ryzyko, że nie poradzi sobie z obsługą wszystkich tras z uwagi na brak taboru lub wysokie koszty jego dzierżawy. To jednak nie wyklucza takiego rozwiązania. Coraz częściej mówi się również o udziale w przetargu takich przewoźników jak Arriva, należąca do grupy Deutsche Bahn. Udział w przetargu zapowiedziały również Przewozy Regionalne. - Liczymy, że do otwartego przetargu staną liczący się gracze na polskim jak i europejskim rynku kolejowym. Śląskie z gęsta siecią połączeń jest atrakcyjnym rynkiem pasażerskim. Rocznie z tego typu usług przewozowych w regionie korzysta ok. 28 mln podróżnych – podsumowuje Aleksandra Marzyńska.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy