Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Promocyjnie do Wałcza

Marek Synowiecki, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Kolejowe połączenie Szczecina z Wałczem intensywnie promuje Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych. Właśnie dobiegła końca modernizacja linii kolejowej nr 403, sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Po zakończeniu prac, prowadzonych przez Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Szczecinie poprawiły się parametry linii wałeckiej. Prędkość techniczna dla spalinowych zespołów trakcyjnych (szynobusów) wzrosła do 100 km/ h (miejscami nie więcej niż 90 km/ h ze względu na konieczność kosztownej zmiany geometrii toru). Wcześniej pociągi poruszały się tu z szybkością 60- 80 km/ h z licznymi ograniczeniami po drodze.
Na odcinku Kalisz Pomorski - Wałcz planowano wcześniej przywrócić ruch pociągów od 1 czerwca. Ze względów finansowych przesunięto jednak termin na 1 września. Kolejny miesiąc oczekiwania to niewiele, bowiem pociągi nie jeździły tędy ponad 10 lat (ostatni do Piły wyjechał ze Stargardu Szczecińskiego 23 czerwca 2000 r.), więc warto jeszcze trochę poczekać.

Przewozy Regionalne od kilku tygodni prowadzą natomiast akcję promocyjną, której celem jest zachęcanie podróżnych do skorzystania z pociągów na linii wałeckiej. Radio Szczecin emituje m.in. spoty reklamowe, zamówione przez samorządowego przewoźnika. Pracownicy zakładu rozdają także ulotki z wrześniowym rozkładem pociągów mieszkańcom miejscowości, położonych wzdłuż linii.
„Smerfem”do Wałcza
W ramach akcji promocyjnej ze szczecińskiego dworca wyruszył również wczoraj po raz pierwszy zespół SA 136- 004 (rocznik 2010 - dwa lata pracy w zakładzie), potocznie zwany "Smerfem". Po zapowiedziach odjazdu pociągu relacji Szczecin Główny - Wałcz, pytanie zadawane najczęściej przez podróżnych drużynie konduktorskiej brzmiało: Czy tak będzie już na stałe? – Niestety, muszą Państwo poczekać jeszcze miesiąc – odpowiadał kierownik pociągu. Jedna z podróżnych, studiująca w Szczecinie, nie kryła radości: – Mieszkam w okolicach Wałcza, do stacji mam blisko. Do tej pory tłukłam się busem najpierw do Stargardu, dalej w stronę Szczecina. Teraz będzie lepiej i wygodniej – mówi. Promocyjny pociąg zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Wewnątrz pojazdu prawie wszystkie miejsca siedzące były zajęte.
Sensacja na linii
Kolejową komunikację Stargardu Szczecińskiego z Kaliszem Pomorskim, Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych wznowił we wrześniu 2005 r. Ze względów technicznych i finansowych na przyjazd pociągu mieszkańcy Wałcza i okolicznych miejscowości musieli jednak poczekać do 2012 r. Z tego powodu przejazd „Smerfem” ze Szczecina do stacji w Kaliszu Pomorskim odbywał się normalnie, ponieważ widok pociągu nie budzi tu większego wrażenia. Inaczej było, kiedy SA136 przejechał semafor wyjazdowy w stronę Wałcza. – To była niemal sensacja- mówi Joanna Rejman, nadzorująca modernizację linii nr 403 w szczecińskim Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. – Na odcinku od Kalisza Pomorskiego do Wałcza nasz pociąg witały tłumy mieszkańców – informuje.
Entuzjazm w Strącznie
„Swojego” pociągu wyglądali na peronie m.in. mieszkańcy Strączna. Widok wjeżdżającego „Smerfa” wywarł na nich duże wrażenie. Wzruszenie udzielało się też załodze pociągu. Nieczęsto przecież zdarza się być witanym okrzykami i oklaskami. Na kolejnych przystankach: w Jeziorkach Wałeckich, Kępie Krajeńskiej, Tucznie i Białym Zdroju, oprócz mieszkańców pociąg witali owacyjnie sołtysi, wójtowie i burmistrzowie. Na stację w Wałczu nadjeżdżającego SA 136 przyjęli natomiast wiceprezydent Piły ze starostą pilskim. Samorządowcy podkreślali, jak ważna jest dla regionu reaktywacja tego połączenia.
Nowe życie
Wypowiedzi mieszkańców miejscowości wzdłuż zamkniętego do niedawna odcinka linii nr 403 były jednoznaczne. – Tym połączeniem przywracają nas do życia – stwierdził mieszkaniec Tuczna. – Teraz i autobusem trudno stąd gdziekolwiek dojechać – mówi. – Wracamy do normalnego świata – twierdzili inni pasażerowie, którzy zajmowali miejsca w pociągu. W „Smerfie” obliczonym na 157 miejsc siedzących, do samego Wałcza zajęto 147 miejsc, co świadczy o frekwencji.
Rozkłady jazdy jak ciepłe bułeczki
Podczas promocyjnego przejazdu pracownicy Przewozów Regionalnych rozdali 20 tys. liniowych rozkładów jazdy relacji Szczecin - Kalisz Pomorski - Wałcz - Piła. Popularnością cieszyły się również plakaty różnego formatu z informacją o reaktywacji linii oraz terminie i godzinach odjazdu pociągów. Przewozy Regionalne liczą na to, że od września frekwencja w „Smerfach” nie będzie gorsza niż ta w ramach promocyjnego przejazdu. Przy okazji autoryzację odcinka linii Kalisz Pomorski - Wałcz „zaliczyło” pięciu maszynistów Przewozów Regionalnych, dla których od września będzie to już stała relacja.

źródło: Rynek kolejowy

brak komentarzy