Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Sukces nowej linii kolejowej. Czas na kolejne

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez zack1989

Jeżdżące od 1 września pociągi na linii ze Szczecina do Wałcza i Piły mają więcej pasażerów, niż zakładały optymistyczne scenariusze przed uruchomieniem połączenia. Jest też teoretyczna szansa na powrót pociągów na inne zamknięte przed laty trasy.
Kolejowe połączenie ze Szczecina przez Ulikowo, Kalisz Pomorski, Wałcz do Piły zostało uruchomione po przeprowadzonej dzięki funduszom unijnym modernizacji torów. Ze względu na stan techniczny od 2000 roku trasa była częściowo wyłączona z eksploatacji. Ruch pasażerski przejęły busy. Teraz pasażerowie wrócili do pociągów.

- Największą frekwencję notują popołudniowe, piątkowe pociągi ze Szczecina do Piły i Wałcza oraz popołudniowe, niedzielne pociągi z Piły do Szczecina - mówi Maria Markiewicz z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, którego szynobusy kursują na tej trasie. - Szacuje się, że korzysta z nich nawet do trzystu pasażerów.

To oznacza, że eksploatowane na tej linii szynobusy SA136 jeżdżą pełne.

- W pozostałe dni frekwencja podróżnych w pociągach zwykle wynosi od 50 do 120 osób, w zależności od kursu - mówi Markiewicz. - To jak na linię niedawno otwartą dla ruchu należy uznać za wynik obiecujący

Dokładne statystyki będą dostępne najwcześniej w połowie listopada. Z tych wspomnianych wyżej wynika jednak, że zainteresowanie podróżnych jest większe niż się spodziewano przed uruchomieniem połączenia. Ostrożne szacunki mówiły, że już 100 pasażerów w pociągu będzie wynikiem bardzo dobrym.

Mimo powodzenia przedsięwzięcia trudno na razie spodziewać się np. zwiększenia liczby kursów. Problemem jest oczywiście brak pieniędzy. Urząd Marszałkowski już rok temu stoczył krótką wojnę ze spółką Przewozy Regionalne, której pociągi i maszyniści obsługują połączenia w województwie. PR chciały od współfinansującego regionalną kolej urzędu więcej pieniędzy. Marszałek nie chciał zwiększyć puli (rocznie to około 73 mln zł).

Jak będzie w przyszłym roku, to zależy od trwającego jeszcze przetargu na wyłonienie przewoźnika na kolejne trzy lata (w grę wchodzi tylko PR). Z nowości pewne jest tylko uruchomienie od połowy 2013 roku połączenia z terminalem lotniska w Goleniowie, do którego został doprowadzony tor.

W warunkach przetargu Urząd Marszałkowski zastrzegł też, że może rozszerzyć zlecenie o uruchomienie pociągów na linii Szczecin-Trzebież, Stargard Szczeciński-Pyrzyce, Sławno-Darłowo, Mścice-Mielno. Byłoby to realne, gdyby udało się wygospodarować dodatkowe fundusze (np. od lokalnych samorządów zainteresowanych wznowieniem połączeń na zamkniętych dziś liniach).

źródło: Gazeta.pl

7 komentarzy