z kraju artykuł

Pomorskie: Dwa tory do Słupska lub Lęborka? Okaże się w przyszłym roku

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

W 2015 r. gotowe będzie studium wykonalności modernizacji linii kolejowej 202 na odcinku pomiędzy Gdynią i Słupskiem. Jednym z rozpatrywanych w studium wariantów będzie budowa drugiego toru na tej linii.
Przed kilkoma dniami PKP PLK ogłosiły dwa przetargi związane z inwestycjami w infrastrukturę kolejową w zachodniej części woj. pomorskiego. Jeden dotyczy studium wykonalności modernizacji linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk, a drugi dotyczy studium wykonalności modernizacji linii 405 na odcinku Szczecinek (woj. zachodniopomorskie) – Słupsk – Ustka, wraz z przebudową układu torowego na stacjach Słupsk i Ustka.

Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że w przypadku linii 202, rozpatrywane w ramach studium będzie m.in., czy zasadnym jest budowa drugiego toru na odcinku Wejherowo – Lębork – Słupsk, a jeśli tak, to czy powinien on zostać zbudowany na całym tym odcinku, czy tylko na jego fragmencie.

– Widzimy konieczność podniesienia przepustowości tej linii i skrócenia czasu jazdy poprzez zwiększenie prędkości. Jednym z wariantów rozpatrywanych w studium będzie budowa drugiego toru. Studium ma odpowiedzieć na pytania m.in. o koszty tej inwestycji, społeczną potrzebę i uwarunkowania prawne i techniczne, takie jak np. kwestie wykupu gruntów – mówi Maciej Dutkiewicz.

Należy przypomnieć, że w zakończonych niedawno pracach nad zamówionym przez SKM Trójmiasto „prestudium” wykonalności przedłużenia linii 250 SKM do Wejherowa, sformułowany został postulat, że równolegle z przedłużeniem linii 250 poprzez budowę dwóch nowych torów na odcinku Rumia – Wejherowo, konieczne jest też, równolegle, zmodernizowanie linii 202 pomiędzy Gdynią i Wejherowem, tak aby całkowicie odseparować ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego.

Studium wykonalności modernizacji linii 202 będzie gotowe w 2015 r. Sfinansowane ono zostanie przy współudziale środków unijnych, pochodzących jeszcze z perspektywy finansowej 2007-13. Natomiast środki na same prace budowlane – zgodnie z kierunkiem prac wskazanym w studium – będą poszukiwane w ramach programów pomocowych w perspektywie finansowej 2014-20.

źródło: Rynek Kolejowy

2 komentarze