Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Marcowe zmiany w rozkładzie jazdy PKP Intercity

informacja prasowa PKP Intercity,

dodane przez MQ

W niedzielę 14 marca 2021 roku wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy. Będzie obowiązywać do 12 czerwca 2021 roku.

Zmiany, obejmujące także województwo zachodniopomorskie, zapewnią optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na odcinkach, na których będą prowadzone prace inwestycyjne mające na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Ruszają intensywne prace na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpłyną na ruch kilku pociągów jeżdżących do i ze stolicy.

W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Zmiany, które zaczną obowiązywać 14 marca 2021 roku, zapewnią pasażerom optymalne możliwości dojazdu.

Największe zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity będą wynikać z rozpoczętej w ubiegłym roku przebudowy Warszawy Zachodniej. To największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. 

Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej i jedna z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnym systemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejsze będzie zarządzenie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. 

26 marca rozpocznie się kolejny etap przebudowy. Wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnych nr 6 i nr 7. Prace wymagają wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną. 

Zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity z i do Warszawy

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia sprawi, że część pociągów kursujących przez Warszawę będzie jeździć trasami zmienionymi. 40 pociągów zostanie skierowanych przez stację Warszawa Gdańska. Są wśród nich pociągi jeżdżące przez województwo zachodniopomorskie.

Stacja Warszawa Gdańska będzie jedynym postojem w stolicy dla przejeżdżających przez Warszawę pociągów:

  • TLK 18153 Parsęta relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg;
  • TLK 81114 Pobrzeże relacji Kołobrzeg – Łódź Fabryczna (od 29 kwietnia).

Z kolei stacja Warszawa Wschodnia będzie jedynym postojem w Warszawie dla pociągu TLK 83170 Ustronie relacji Kołobrzeg – Kraków.

PKP Intercity uruchomiło specjalną podstronę https://Intercity.pl/wwk, gdzie zamieszczane są informacje o zmianach w rozkładzie jazdy, honorowaniu biletów i poruszaniu się w obrębie dworców w związku z pracami na Warszawskim Węźle Kolejowym.

Majowe prace modernizacyjne w Szczecinie

Od 4 do 18 maja będą prowadzone prace modernizacyjne na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny. W tym czasie 4 pary pociągów kursujących z i do Świnoujścia będzie jeździć trasą z pominięciem stacji Szczecin Główny, zatrzymując się na stacji Szczecin Dąbie:

  • IC Chełmoński relacji Świnoujście - Kraków – Świnoujście;
  • TLK Wyczółkowski relacji Świnoujście - Lublin – Świnoujście;
  • IC Mewa relacji Świnoujście - Warszawa Wschodnia – Świnoujście;
  • TLK Uznam relacji Świnoujście - Warszawa Wschodnia – Świnoujście.

6 innych par pociągów na stacji Szczecin Dąbie będzie zmieniać kierunek jazdy:

  • EIC Chrobry relacji Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia - Szczecin Główny;
  • IC Mehoffer relacji Szczecin Główny - Przemyśl - Szczecin Główny;
  • IC Matejko relacji Szczecin Główny - Przemyśl - Szczecin Główny;
  • IC Swarożyc relacji Szczecin Główny - Wrocław - Szczecin Główny;
  • IC Podlasiak relacji Świnoujście - Suwałki – Świnoujście;
  • IC Przemyślanin relacji Świnoujście - Przemyśl – Świnoujście.

Dodatkowo IC Gałczyński łączący Szczecin z Warszawą będzie mieć skróconą relację do stacji Szczecin Dąbie.

Inne zmiany w kursowaniu pociągów

Trwają prace na linii Poznań - Szczecin, co ma wpływ na ograniczenie jej przepustowości. Pociąg IC Mewa w relacji Świnoujście – Warszawa będzie kursować trasą alternatywną przez Zbąszynek i Rzepin. Skład EIC Chrobry będzie mieć skróconą relację do trasy Poznań – Szczecin, a na odcinku Warszawa – Poznań będzie kursować połączony z pociągiem EIC Varsovia.

Ze względu na prace prowadzone przez zarządcę infrastruktury na linii pomiędzy Warszawą Zachodnią a Kutnem pociąg TLK Staszic relacji Szczecin – Lublin – Szczecin na odcinku Warszawa – Łowicz Główny pojedzie trasą okrężną przez Żyrardów.

Przesuwa się termin rozpoczęcia prac na linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko, przez co do 12 czerwca kilka pociągów będzie nadal kursować analogicznie jak w rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2019/2020, w tym łączący Szczecin i Białystok IC Rybak, który pomiędzy Ełkiem a Olsztynem pojedzie przez Giżycko, Kętrzyn, Korsze i Barczewo.

Szczegółowe informacje dla pasażerów

Dokładne informacje na temat rozkładu jazdy PKP Intercity pasażerowie uzyskają na stronie www.intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator.

Bezpieczne podróże z PKP Intercity

Obecnie w pociągach przewoźnika może być zajętych jednocześnie, co najwyżej 50 proc. miejsc do siedzenia. Spółka  na bieżąco monitoruje frekwencję we wszystkich swoich pociągach. Widząc zwiększone zainteresowanie połączeniami, w miarę możliwości podejmowane są decyzje o wzmocnieniu ich dodatkowymi wagonami nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc. W trosce o bezpieczeństwo podróży, PKP Intercity ściśle kontroluje poziom zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też cały czas obowiązkowa jest rezerwacja miejsc we wszystkich kategoriach pociągów.

Obowiązujący w PKP Intercity reżim sanitarny dąży do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Od marca do końca grudnia 2020 r. przewoźnik wykonał już 335 tysięcy dezynfekcji i ponad 6 tysięcy dezynfekcji metodą zamgławiania. Na pokładach pociągów obowiązuje zakrywanie ust i nosa podczas trwania całej podróży. Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej - maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych. 

Z najważniejszymi kwestiami dotyczącymi planowania przejazdów i samego podróżowania w czasie epidemii pasażerowie mogą zapoznać się w specjalnym poradniku PKP Intercity na ten temat, który dostępny jest na stronie: https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html.

19 mld zł inwestycji w rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W najbliższych latach PKP Intercity będzie pracować nad opracowaniem powtarzalnego rozkładu jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę dla pasażerów. W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

brak komentarzy