Forum

Do Polic przez Stobno, czyli plany budowy kolejowej...

Szczecin, na wzór Berlina, planuje budowę autostradowej obwodnicy miasta w kształcie wrzeciona. Południową i wschodnią część stanowić ma istniejąca autostrada A6 i droga ekspresowa S6/S3, natomiast część zachodnia i północna ma być wybudowana od podstaw razem z mostową przeprawą nad Odrą między Policami a miejscowością Święta po wschodniej stronie rzeki, gdzie dalej połączy się z drogami S3 i S6 w okolicach Goleniowa.
Niestety pismo prezesa zarządu PLK-i do marszałka województwa z października br. rozwiewa wszelkie wątpliwości w tym temacie. Plany rozwoju sieci kolejowej w Polsce do roku 2030, znane pod nazwą "Master Plan dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030" nie uwzględniają budowy opisanej linii. Koncepcja jej budowy powstała w latach 60-70 i związana była z budową zakładów chemicznych w Policach oraz planowaną rozbudową tamtejszego portu morskiego, kiedy transport kolejowy odgrywał nadrzędną rolę w dostwach surowców do fabryk i zakładów produkcyjnych. Obecnie wobec stagnacji gospodarczej i zmniejszeniu produkcji ZCh Police, jak i roli transportu kolejowego, projekt został zarzucony (przez PKP PLK S.A.). Dla przypomnienia dodam, że linię planowano wybudować jako jednotorową, zelektryfikowaną w relacji Stobno - Police Chemia. W połowie jej długości planowano zlokalizować mijankę. Linia miała przebiegać bezkolizyjnie w stosunku do istniejących głównych dróg kołowych.
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
Bodek napisał(a):

[ciach]

W takim razie, skoro plan budowy tej tresy powstał tak dawno temu, a pomysł na obwodnicę jest stosunkowo młody, to dlaczego w tym studium nadal znajduje się pozycja mówiąca o jej zbudowaniu? Szczerze mówiąc bardzo się zdziwiłem kiedy zauważyłem na mapce tę linię. Może faktycznie nie jest ona w tym momencie potrzebna, ale kto wie, przy lepszych latach "Z.CH. Police" może same będą chciały wybudowania tej trasy, zwłaszcza, że planują swoją elektrownie, co oznaczałoby wzrost przewożonych paliw stałych w tym kierunku. Na razie trzeba poczekać aż kondycja finansowa "Polic" się poprawi. Szkoda, że nie będzie mostu kolejowego nad Odrą w Świętej. Myślę, że kolejna przeprawa Szczecina, czy ogólnie aglomeracji Szczecińskiej, przez Odrę usprawniła by w niej (w aglomeracji) szeroko rozumiany transport- towarowy czy osobowy. Ale cóż, to tylko moje pomysły/wymysły ;-)

"Jeżeli Twój tramwaj nie przyjeżdża upewnij się, że nie uciekł Ci przystanek"
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
zack1989 napisał(a):

> Szkoda, że nie będzie mostu kolejowego nad Odrą w Świętej. > Myślę, że kolejna przeprawa Szczecina, czy ogólnie > aglomeracji Szczecińskiej, przez Odrę usprawniła by w niej > (w aglomeracji) szeroko rozumiany transport- towarowy czy > osobowy. Ale cóż, to tylko moje pomysły/wymysły ;-)

Gdyby temat mocno nagłośnić w mediach, z podkreśleniem jak ważna jest ta inwestycja z punktu widzenia bezpieczeństwa mieszkańców Szczecina (wyprowadzenie z miasta transportu ładunków toksycznych i niebezpiecznych) oraz że usprawni transport regionalny w tym rejonie (linia przez Niebuszewo wówczas tylko dla ruchu pasażerskiego, szybszy dojazd pociągiem do Kołobrzegu / Świnoujścia i na lotnisko pociągami SKM przez Police, które zostaną też powiązane kolejowym transportem regionalnym) być może udałoby się jej realizację połączyć z planowaną budową drogowej obwodnicy zachodniej Szczecina oraz wybudować most drogowo-kolejowy.

Problem w tym, że ani PLK, ani Minister Infrastruktury nie widzą potrzeby budowy takiej linii, tzn. może by widzieli, gdyby dostali na ten cel odpowiednie dofinansowanie. W związku z tym cały ciężar ewentualnej inwestycji spada na województwo, miasto Szczecin i ewentualnie Police. Trudno więc oczekiwać, że bądź co bądź nie najbogatszy Szczecin kiedykolwiek (w dającej się przewidzieć przyszłości) znajdzie w swoim budżecie pieniądze umożliwiające realizację tak kosztownej inwestycji. Np. 3-Miasto na budowę Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej dostaje około 60% dofinansowania unijnego, bo same miasta uczestniczące w budowie nie byłyby w stanie temu podołać finansowo.

Podejrzewam, że skoro w planach linia wciąż się pojawia, znaczy to tylko tyle że w planach zagospodarowania przestrzennego zarezerwowano tereny pod tę inwestycję w przyszłości. To i tak dobry znak.
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.