Forum

Szczecin bierze się za kolej metropolitalną

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego [SOM], któremu przewodniczy prezydent Szczecina Piotr Krzystek, podjęło kilka dni temu decyzję o konieczności przygotowania studium wykonalności dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

wysłane przez (użytkownik usunięty)

Cieszę się, że temat nabiera rozpędu, ale gdy widzę "plany" skomunikowania Osiedla Chemik w Policach to mam wrażenie, że robiono je szkicując linie na mapie Polic nie uwzględniając zupełnie warunków geograficznych, własności gruntów itp. Oczywiste jest, że trzeba albo dobudować linię, która obsłuży Osiedle Chemik, albo skomunikować dotychczasową stację Police ze wszystkimi Osiedlami.

Nie wiem na ile pod względem technicznym wykonalny jest wariant budowy torów od istniejącej linii wzdłuż ulicy Piłsudskiego, aż niemal do skrzyżowania z ulicą Wyszyńskiego. Oprócz trudności technicznych (obecna linia biegnie w tym miejscu na dość sporym nasypie) napotkamy takie trudności jak ewentualne niespodzianki w ziemi - ot, biegnie tamtędy strumyk, czy trudną kwestię likwidacji ogródków działkowych (temat stoi od lat) oraz skweru im. Jana Pawła II wraz z jego figurą... już widzę te protesty.

Wariant drugi, który pojawił się dopiero w ostatniej prezentacji wydaje się być pod tym względem łatwiejszy, to ktoś beztrosko "puszcza" go sobie zabudowanych już działkach pod zabudowę jednorodzinną (fakt, że w google maps ich jeszcze niema) i dalej po terenach ochronnych ujęć wody, sporej skarpie, piaskowniku (który ma być w przyszłym roku pętlą i zapleczem socjalnym dla linii 107) i dalej znów po bardzo nierównym terenie. Niestety ten wariant również sprawia, że większa część "nowych" Polic wymagać będzie dodatkowej komunikacji miejskiej dowożącej mieszkańców do stacji.

Podsumowując - nie zdziwię się, że w studium wykonalności, jeśli będzie profesjonalnie wykonane, okaże się, że plany dobudowania torów do Osiedla Chemik są albo niewykonalne, albo bardzo drogie... lub też nieracjonalne, bo obecne wizje odcinają od kolejki stare miasto, a ewentualne kursy do Trzebieży omijały by stację Osiedle Chemik.

Fantazjując warto też pomyśleć nad innym rozwiązaniem - wykorzystaniem bocznic Zakładów Chemicznych i zrobienie czegoś na kształt pętli wokół miasta. Linia kolejki biegłby do obecnej stacji Police, dalej niemal do zakładów (ewentualny przystanek przy fabryce) dalej istniejącymi torami w kierunku Tanowa, odbijały by w okolicy obecnego wiaduktu w ciągu ulicy Piotra i Pawła na południe (od tego miejsca trzeba by wybudować nową linię) biegnąc przez pola, łąki i lasy wokół osiedla i włączały się w istniejącą linię przez stacją Police Mścięcino (wymaga to wybudowania aż 6 km torów, ale po równych i niezagospodarowanych ternach, kolejka obsługiwałaby jednocześnie stare i nowe Police). Podkreślam, że jest to moja osobista fantazja, ale chyba i tak bliższa rzeczywistości wizje z prezentacji.
Police · 11 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Police · 11 lat temu · Luke_Police 
Re: Police · 11 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Police · 11 lat temu · MaK
Re: Police · 11 lat temu · Lukasy
Re: Police · 11 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Police · 11 lat temu · MaK