Forum

Szybka Kolej Miejska dla Szczecina

Pomysł utworzenia SKM narodził się w latach 70., wrócono do niego w 2002 r. Jednak bez rezultatów. Czy warunkiem realizacji tego projektu jest stworzenie jednej silnej spółki transportowej w Szczecinie, która opracuje strategiczny model komunikacji miejskiej?

wysłane przez Wojciech

"Szczecin posiada bardzo bogaty układ torowisk. Po wybudowaniu niewielkich łączników możliwe byłoby doprowadzenie sieci do większości osiedli w mieście."

Gdzie tutaj niby jest bogaty układ torowisk? Siec tramwajowa z dala omija największe osiedla(poza Pomorzanami), a i w centrum siec tramwajowa nie jest zbytnio rozwinięta.

Co do sensu SKMu w Szczecinie, to pomysł jest bez sensu. SKMy są potrzebne w miastach, które się dynamicznie rozwijają. A w Szczecinie? Zakłady Chemiczne na skraju upadłości, o upadłej Stoczni to już nie wspominając, uczelnie techniczne przekształca się i łączy, aby było jak najtaniej. Wszystkie zagraniczne koncerny swoje oddziały tworzą w takich miastach jak Wrocław lub Poznań. Więc pytanie, gdzie jest tutaj sens tworzenia SKMu? Aby plebs miał dojazd do Galaxy(które jest póki co największym miejscem rozwoju kultury i rozrywki Szczecina) i stadionu zdegradowanej, zagranicznej Pogoni? Lepiej zadbac o rozwój sieci tramwajowej, tak aby nadrobic kilkunastoletnie zaniedbania np. poprzez zakup używanych pojazdów i remonty torowisk po 200-500mb, w technologii jak za czasów Gierka lub Jaruzelskiego.

-- "Co dla wszystkich nienormalne, u nas staje się realne" - Szczecińskie Tramwaje

"Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie

wysłane przez Bauer

Wojciech napisał(a):

> Co do sensu SKMu w Szczecinie, to pomysł jest bez sensu. > SKMy są potrzebne w miastach, które się dynamicznie > rozwijają. A w Szczecinie? Zakłady Chemiczne na skraju > upadłości, o upadłej Stoczni to już nie wspominając, > uczelnie techniczne przekształca się i łączy, aby było > jak najtaniej. Wszystkie zagraniczne koncerny swoje oddziały > tworzą w takich miastach jak Wrocław lub Poznań. Więc > pytanie, gdzie jest tutaj sens tworzenia SKMu?

Zakłady przemysłowe nie są jedynym warunkiem istnienia kolei miejskiej, wszak nie ma to służyć tylko pracownikom dojeżdżającym do zakładów wszelkiej treści, lecz zwykłym pasażerom. Wiele mamy w mieście osiedli, bardzo odległych od centrum, gdzie za sprawą kolei miejskiej czas podróży byłby znacznie krótszy. Tam gdzie istnieje kolejowy ruch osobowy można oczywiście z niego korzystać, jednak mało kto wpada na taki pomysł. Poza tym odstrasza cena biletu miesięcznego na pociąg osobowy (istnieje takie coś domyślam się?). Gdyby były to pociągi podmiejskie to ich cena była by pewnie niższa.

> Aby plebs

Nie wrzucaj wszystkich do jednego wora, oddziel ziarno od plew.

> Lepiej zadbac o rozwój > sieci tramwajowej

Zaorać tą sieć, zresztą nic nie wartą.

-- ZDiTM - Zbieranina Dziadów i Tępych Mułów

wysłane przez leks 15

Wojciech napisał(a):

> Gdzie tutaj niby jest bogaty układ torowisk? Siec tramwajowa > z dala omija największe osiedla(poza Pomorzanami), a i w > centrum siec tramwajowa nie jest zbytnio rozwinięta.

Ale jednak jest trochę infrastruktury, która to tez wymaga rozbudowy, a przede wszystkim jest wielki skarb czyli moim zdaniem dobrze położona linia kolejowa w okolicach śródmieścia.

> Co do sensu SKMu w Szczecinie, to pomysł jest bez sensu. > SKMy są potrzebne w miastach, które się dynamicznie > rozwijają. A w Szczecinie?

A jak chcesz żeby Szczecin się dynamicznie rozwijał nie posiadając dobrze rozwiniętej komunikacji miejskiej? Z takim podejściem jak twoje to nawet wsią nie będziemy, a miastem już na pewno nie.

> Zakłady Chemiczne na skraju > upadłości, o upadłej Stoczni to już nie wspominając, > uczelnie techniczne przekształca się i łączy, aby było > jak najtaniej. Wszystkie zagraniczne koncerny swoje oddziały > tworzą w takich miastach jak Wrocław lub Poznań. Więc > pytanie, gdzie jest tutaj sens tworzenia SKMu?

Nie jest powiedziane, że nie można odmienić tego trendu. Szczecin jest miastem dobrze położonym i ma szansę na rozwój w najbliższych latach. Przez lata nie mieliśmy dobrego gospodarza. Kompletnie nie rozumiem twojego podejścia. Marudzisz, że Szczecin to jakaś tam zapchlona dziura, a jednocześnie nie chcesz jego rozwoju i sugerujesz, że to Wrocław czy Poznań mają prawo się rozwijać, a my już nie.

> Aby plebs > miał dojazd do Galaxy(które jest póki co największym > miejscem rozwoju kultury i rozrywki Szczecina) i stadionu > zdegradowanej, zagranicznej Pogoni?

A sam to z Galaxy nie korzystasz? Zresztą gdzie Szczecinianie mają chodzić skoro przez 60 lat naszego panowania tutaj zdołaliśmy stworzyć raptem 300 m deptaku...

> Lepiej zadbac o rozwój > sieci tramwajowej, tak aby nadrobic kilkunastoletnie > zaniedbania np. poprzez zakup używanych pojazdów i remonty > torowisk po 200-500mb, w technologii jak za czasów Gierka > lub Jaruzelskiego.

...

Moim zdaniem miasto jest takim mechanizmem na którego rozwój ma wiele czynników. Między innymi rozwinięty i sprawny transport. Miasto po którym nie można się poruszać nie odniesie sukcesu. Tramwaj dwusystemowy jest świetnym rozwiązaniem, które należy bezwzględnie rozwijać. Szczecin jest mocno w tyle jeśli chodzi o duże polskie miasta, fakt, ale to nie oznacza, że nie można tego nadrobić.

-- Leśne dziadki z TS za dużo już schrzaniły i trzeba to naprawić...

wysłane przez Wojciech

leks napisał(a):

> Ale jednak jest trochę infrastruktury, która to tez wymaga > rozbudowy, a przede wszystkim jest wielki skarb czyli moim > zdaniem dobrze położona linia kolejowa w okolicach > śródmieścia.

Gdyby ten skarb wykrozystano w latach 70, gdzie rozwój kraju był największy, dziś problemu by nie było.

> A jak chcesz żeby Szczecin się dynamicznie rozwijał nie > posiadając dobrze rozwiniętej komunikacji miejskiej?

Do rozwoju miasta potrzebne są specjalne strefy dla inwestorów i wykształceni przyszli pracownicy, a nie tylko dobre połączenia KM.

> Z takim > podejściem jak twoje to nawet wsią nie będziemy, a miastem > już na pewno nie.

Takie podejście nie jest niczym obcym dla władców tego świata od ładnych kilkunastu lat.

> Nie jest powiedziane, że nie można odmienić tego trendu. > Szczecin jest miastem dobrze położonym i ma szansę na > rozwój w najbliższych latach. Przez lata nie mieliśmy > dobrego gospodarza. Kompletnie nie rozumiem twojego > podejścia. Marudzisz, że Szczecin to jakaś tam zapchlona > dziura, a jednocześnie nie chcesz jego rozwoju i sugerujesz, > że to Wrocław czy Poznań mają prawo się rozwijać, a my > już nie.

Chciałbym uwierzyc, że to miasto kiedyś dorośnie gospodarczo i będzie mogło równac się z najważniejszymi miastami w kraju :] Z resztą, skoro wszystko jest zamykane i w stanie upadłości tutaj, to powiedz mi gdzie ma byc ten rozwój? Chyba w pośredniaku i supermarketach ;>

> A sam to z Galaxy nie korzystasz? Zresztą gdzie Szczecinianie > mają chodzić skoro przez 60 lat naszego panowania tutaj > zdołaliśmy stworzyć raptem 300 m deptaku...

Chodzę owszem. I tutaj jest potwierdzenie, że życie kulturowe i rozrywka to jedno Galaxy lub 300m deptaku, gdzie nawet dobrego piwa nie idzie się napic.

> Moim zdaniem miasto jest takim mechanizmem na którego rozwój > ma wiele czynników. Między innymi rozwinięty i sprawny > transport. Miasto po którym nie można się poruszać nie > odniesie sukcesu. Tramwaj dwusystemowy jest świetnym > rozwiązaniem, które należy bezwzględnie rozwijać. Szczecin > jest mocno w tyle jeśli chodzi o duże polskie miasta, fakt, > ale to nie oznacza, że nie można tego nadrobić.

Owszem transport, ale głównie infrastruktura drogowa, a nie KM ma większy wpływ na rozwój. Poza tym, jeśli miasta nie stac na załatanie dachu w jednej ze Szkół, zamyka się Szpital Miejski(jedyny w mieście) i oszczędza na czym się tylko da, to kto by miał finansowac wielomilionowe fanaberie o ładnych pociągach w centrum?

-- "Co dla wszystkich nienormalne, u nas staje się realne" - Szczecińskie Tramwaje

"Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie
leks napisał(a):

> > Ale jednak jest trochę infrastruktury, która to tez wymaga > rozbudowy, a przede wszystkim jest wielki skarb czyli moim > zdaniem dobrze położona linia kolejowa w okolicach > śródmieścia.

No już bez przesady z tym skarbem. Dobrze położona linia kolejowa do takich celów to jest linia średnicowa, a my mamy tylko dość dobrze położoną linię obwodową. Tym niemniej warto pamiętać o potencjalnej możliwości wybudowania kilku połączeń sieci tramwajowej z kolejową (Niebuszewo, Kolumba) i uruchomienia tramwajów dwusystemowych z wykorzystaniem tych połączeń.
Robert napisał(a):

> Tym niemniej > warto pamiętać o potencjalnej możliwości wybudowania kilku > połączeń sieci tramwajowej z kolejową (Niebuszewo, Kolumba) i > uruchomienia tramwajów dwusystemowych z wykorzystaniem tych > połączeń.

Potencjał możliwości połączeń jest, tylko gdzie ten tramwaj miałby jechać? Kogo ma obsłużyć? Przy obecnym stanie linii, zanim pomysł doszedłby do realizacji, stanie się zapewnie niewykonalny ze względu na jednotorowość linii.

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids
Wojciech napisał(a):

> Gdzie tutaj niby jest bogaty układ torowisk? Siec tramwajowa > z dala omija największe osiedla(poza Pomorzanami), a i w > centrum siec tramwajowa nie jest zbytnio rozwinięta.

Bo tu nie ma mowy o torowiskach tramwajowych. Jak zwykle ktoś w artykule pomieszał kolej z tramwajami.

> Co do sensu SKMu w Szczecinie, to pomysł jest bez sensu. > SKMy są potrzebne w miastach, które się dynamicznie > rozwijają. A w Szczecinie?

To ma być dla wszystkich, a nie tylko dla robotników.

> Wszystkie zagraniczne koncerny swoje oddziały > tworzą w takich miastach jak Wrocław lub Poznań.

A to by chyba trzeba podziękować politykom z naszego miasta?

> Więc > pytanie, gdzie jest tutaj sens tworzenia SKMu? Aby plebs > miał dojazd do Galaxy(które jest póki co największym > miejscem rozwoju kultury i rozrywki Szczecina) i stadionu > zdegradowanej, zagranicznej Pogoni?

1. Patrząc na ilość ludzi dziennie odwiedzających nasze centra handlowe to takie cos byłoby jak znalazł. I nie życzę sobie żeby mnie ktoś plebsem nazywał bo zakupy jadę do Reala robić. 2. Co do Pogoni - jak się nie znasz to się nie wypowiadaj. Ile to już lat "zagranicznej" Pogoni nie ma? Obecna Pogoń to chyba jedyne przedsięwzięcie, które w tym mieście udało się od podstaw. I to, że ktos jedzie na mecz Pogoni też nie oznacza, że jest przedstawicielem plebsu, więc zważaj sobie na słowa, bo obrażasz tych, którzy walczyli o to, żeby ten klub wrócił do normalności - co jak widać udało się w 100%.

-- Ten trzeci i najgłupszy...
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez Wojciech

marko napisał(a):

> A to by chyba trzeba podziękować politykom z naszego miasta?

Lub pogratulowac innym miastom odpowiedniej władzy :]

> 2. Co do Pogoni - jak się nie znasz to się nie wypowiadaj. > Ile to już lat "zagranicznej" Pogoni nie ma? Obecna Pogoń > to chyba jedyne przedsięwzięcie, które w tym mieście udało > się od podstaw. I to, że ktos jedzie na mecz Pogoni też nie > oznacza, że jest przedstawicielem plebsu, więc zważaj sobie > na słowa, bo obrażasz tych, którzy walczyli o to, żeby ten > klub wrócił do normalności - co jak widać udało się w > 100%.

Bez komentarza.

-- "Co dla wszystkich nienormalne, u nas staje się realne" - Szczecińskie Tramwaje

"Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie

wysłane przez MarcinB

Wojciech napisał(a):

> Co do sensu SKMu w Szczecinie, to pomysł jest bez sensu. > SKMy są potrzebne w miastach, które się dynamicznie > rozwijają.

Twoja składnia zdania jest bezsensowna. Dajmy szansę Szczecinowi, niech się rozwija, a nie tylko nie i nie.

> Aby plebs miał dojazd do Galaxy(które jest póki co największym > miejscem rozwoju kultury i rozrywki Szczecina)

No nie każdy pochodzi w prostej linii od Windsorów jak Ty, sorki Książę, nie ta bajka...

> i stadionu zdegradowanej, zagranicznej Pogoni?

Jako Widzewiak z krwi i kości napiszę Tobie, że nie wiesz co piszesz. Pogoń teraźniejsza jest do szpiku kości szczecińska i chwała jej za to !!

> Lepiej zadbac o rozwój > sieci tramwajowej, tak aby nadrobic kilkunastoletnie > zaniedbania np. poprzez zakup używanych pojazdów i remonty > torowisk po 200-500mb, w technologii jak za czasów Gierka > lub Jaruzelskiego.

Żartujesz oczywiście ??

-- SPA Klonowica - autobusowy Golęcin...

wysłane przez Wojciech

Mr_Reaper napisał(a):

> Twoja składnia zdania jest bezsensowna.

Tak samo jak SKM w Szczecinie ;>

> Jako Widzewiak z krwi i kości napiszę Tobie, że nie wiesz co > piszesz. Pogoń teraźniejsza jest do szpiku kości > szczecińska i chwała jej za to !!

Z tego co wiem, to obie drużyny za sobą nie przepadają, ale w to nie wnikam.

> Żartujesz oczywiście ??

To była ironia :]

-- "Co dla wszystkich nienormalne, u nas staje się realne" - Szczecińskie Tramwaje

"Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie
Wojciech napisał(a):

> "Szczecin posiada bardzo bogaty układ torowisk. Po > wybudowaniu niewielkich łączników możliwe byłoby > doprowadzenie sieci do większości osiedli w mieście." > > Gdzie tutaj niby jest bogaty układ torowisk? Siec tramwajowa > z dala omija największe osiedla(poza Pomorzanami), a i w > centrum siec tramwajowa nie jest zbytnio rozwinięta.

To teraz zastanów się, ile metrów torów potrzeba, by doprowadzić tramwaj do Zawadzkiego, Kaliny, Przyjaźni albo Arkońskiego.

-- Nächste Haltestelle: Waldschlösschen bei Buchholz

wysłane przez Wojciech

lhb178 napisał(a):

> To teraz zastanów się, ile metrów torów potrzeba, by > doprowadzić tramwaj do Zawadzkiego, Kaliny, Przyjaźni albo > Arkońskiego.

Do Arkońskiego nawet bym nie myślał, aby tam skierowac tramwaj, bo nie ma jak. Na Zawadzkiego np. od Spacerowej lub Krzekowa to aż tak daleko nie jest. Zaś Kaliny&Przyjaźni tak samo.

-- "Co dla wszystkich nienormalne, u nas staje się realne" - Szczecińskie Tramwaje

"Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie
Wojciech napisał(a):

> Do Arkońskiego nawet bym nie myślał, aby tam skierowac > tramwaj, bo nie ma jak. Na Zawadzkiego np. od Spacerowej lub > Krzekowa to aż tak daleko nie jest. Zaś Kaliny&Przyjaźni tak > samo.

No ale Zawadzkiego jest to duże osiedle mieszkaniowe, a pasażerowie nie lubią pieszych wycieczek. Skoro jest możliwość podciągnięcia linii tramwajowej na Szafera to czemu z tego nie skorzystać. No chyba, że zaliczasz się do silnego lobby busiarzy. Kaliny i Przyjaźni skorzystają z tramwaju, gdy ten pojedzie ulicą 26 kwietnia i Taczaka.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez Wojciech

Jasiek napisał(a):

> No ale Zawadzkiego jest to duże osiedle mieszkaniowe, a > pasażerowie nie lubią pieszych wycieczek. Skoro jest możliwość > podciągnięcia linii tramwajowej na Szafera to czemu z tego nie > skorzystać. No chyba, że zaliczasz się do silnego lobby > busiarzy. Kaliny i Przyjaźni skorzystają z tramwaju, gdy ten > pojedzie ulicą 26 kwietnia i Taczaka.

Pisząc, że na Zawadzkiego nie jest tak daleko od sieci tramwajowej, miałem na myśli odcinek torowiska jakby by można ewentualnie wybudować. Popieram oczywiście jak najbardziej aby na osiedlach Reda, Kaliny, Przyjaźni oraz Zawadzkiego komunikację stanowiła trakcja tramwajowa, a nie tylko autobusowa.

-- "Co dla wszystkich nienormalne, u nas staje się realne" - Szczecińskie Tramwaje

"Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie
Wojciech napisał(a):

> > To teraz zastanów się, ile metrów torów potrzeba, by > > doprowadzić tramwaj do Zawadzkiego, Kaliny, Przyjaźni albo > > Arkońskiego. > > Do Arkońskiego nawet bym nie myślał, aby tam skierowac > tramwaj, bo nie ma jak.

Odnogą wzdłuż Chopina od projektowanej trasy na Krasińskiego albo wzdłuż Wszystkich Świętych.

> Na Zawadzkiego np. od Spacerowej lub > Krzekowa to aż tak daleko nie jest. Zaś Kaliny&Przyjaźni tak > samo.

No właśnie. 500-1000 m dwutoru, ślepa końcówka i trochę dwukierunków, i ile problemów rozwiązanych...

-- Nächste Haltestelle: Waldschlösschen bei Buchholz

wysłane przez michaux

Po wizycie w Trójmieście tego lata zacząłem się zastanawiać, dlaczego u nas nie ma czegoś takiego. Warunki mamy całkiem niezłe - linia kolejowa oplata miasto i jest sporo przystanków (fakt - zaniedbane, ale są). Dlaczego nie ma sieci połączeń: Police - Szczecin - Stargard - Gryfino - Goleniów - na tych trasach widziałbym często kursujące osobówki. Ciekawy pomysł na komunikację miejską i na pewno możliwy do zrealizowania, pod warunkiem że nie weźmie góry powszechny "niedasizm"

wysłane przez paki 54

michaux napisał(a):

> Po wizycie w Trójmieście tego lata zacząłem się > zastanawiać, dlaczego u nas nie ma czegoś takiego. Warunki > mamy całkiem niezłe - linia kolejowa oplata miasto i jest > sporo przystanków (fakt - zaniedbane, ale są). Dlaczego nie > ma sieci połączeń: Police - Szczecin - Stargard - Gryfino > - Goleniów - na tych trasach widziałbym często kursujące > osobówki. Ciekawy pomysł na komunikację miejską i na > pewno możliwy do zrealizowania, pod warunkiem że nie > weźmie góry powszechny "niedasizm"

Dodając do tego aglomeracyjne plany (spełnione czy nie) miasta, odpowiednio rozbudowana sieć połączeń jest wręcz wymagana. Obecnie jedyną linią spełniającą wymagania przyszłej potencjalnej SKMki jest połączenie Szczecin Gł- Stargard. Transport do pozostałych większych miast w okolicy Szczecina opiera się nadal na busach i PKSach oraz pojazdach prywatnych.

-- "W Szczecinie spotkamy także składy jednowagonowe." by Wikipedia

Sulcus tendinis musculi flexoris hallucis longi

wysłane przez Mareczek 1

paki napisał(a):

> Obecnie jedyną linią spełniającą wymagania > przyszłej potencjalnej SKMki jest połączenie Szczecin Gł- > Stargard. Transport do pozostałych większych miast w okolicy > Szczecina opiera się nadal na busach i PKSach oraz pojazdach > prywatnych.

Goleniów i Gryfino też jak najbardziej spełniają wymóg przyszłej SKM. Ba, do Gryfina nawet busa nie uświadczysz (a jak już to w znikomych ilościach).

A co do przewozów na terenie aglomeracji - czy pociąg, czy PKS, czy bus, czy Paan-bus, nie ważne jaki przewoźnik, ważne aby była odpowiednia dostępność do tych srodków, wspólny bilet i inne udogodnienia. Im więcej tych środków tym atrakcyjniejszy transport publiczny (a koordynacja rozkładów to już odrębna, dalsza sprawa).

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez tom1

Mareczek napisał(a):

> A co do przewozów na terenie aglomeracji - czy pociąg, czy PKS, > czy bus, czy Paan-bus, nie ważne jaki przewoźnik, ważne aby > była odpowiednia dostępność do tych srodków, wspólny bilet > i inne udogodnienia. Im więcej tych środków tym > atrakcyjniejszy transport publiczny (a koordynacja rozkładów to > już odrębna, dalsza sprawa).

Dokładnie tak. Chociaż osobiście nie zgodzę się z Tobą, że nie ważne jaki przewoźnik. Tak gdzie są ku temu warunki powinno się bezwzględnie stawiać na transport szynowy. Nie może być tak, że tory i trakcja są niewykorzystane a tą samą trasą ciągnie sobie bus lub autobus (patrz linia na Trzebież). Co do samego pomysłu to nie wiem ile to już razy się o tym gadało i zawsze na gadce się kończyło. Ile jeszcze lat trzeba, żeby się zgodzić z tą oczywistością, że w Szczecinie można uruchomić SKM. Nie wiem czy nas stać na włączanie sieci tramwajowej w kolejową i zakup dwusystemowych tramwajów. Może by tą SKM-kę uruchomić na trasie Police- Szczecin Główny i dalej os. Słoneczne (może i Kijewo jakby się dało), druga linia w Kierunku Stargardu, a trzecia w kierunku Gryfina. Proponowałbym wybudownie na początek łącznika między os. Słonecznym a Zdrojami i odnogi w kierunku os. Chemik w Policach. Te dwie inwestycje znacznie zwiększyłyby ruch na tej linii. Oczywiście trzeba by wyremontować wszystkie zrujnowane stacyjki na "trzebieskiej" i zainwestować w jakiś tabor. Czy to się kiedyś uda... ?Znając nasze realia to wątpię. I nie piszcie, że jestem pesymistą bo raczej realistą (np. patrząc na budowę SST).

wysłane przez Mareczek 1

tom1 napisał(a):

> Dokładnie tak. Chociaż osobiście nie zgodzę się z Tobą, że > nie ważne jaki przewoźnik. Tak gdzie są ku temu warunki powinno > się bezwzględnie stawiać na transport szynowy.

Jest to oczywiste, jak najbardziej. Chociażby ze wględu na wielkość potoków pasażerskich, ale także ze względu na obsługę różnych miejscowości - patrz Stargard - Szczecin.

> Nie może być > tak, że tory i trakcja są niewykorzystane a tą samą trasą > ciągnie sobie bus lub autobus (patrz linia na Trzebież).

Tutaj o dużych potokach pasażerskich ciężko mówić. Ponadto przy samej kolei dostępność transportu publiczngo zdecydowanie spada. Sama "LS" też nie jest najlepszym rozwiązaniem, dojazd do Szczecina zdecydowanie dłuższy co też odbija się na niekorzyść całego układu komunikacyjnego.

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez stoch

SKM w Szczecinie według mnie ma sens tylko na trasie: Police - Stargard Szczeciński. Wiem, że w innym wątku napisałem, że SKM w Szczecinie jest zbędne, ale teraz jakie wg mnie warunki powinny zostać spełnione, by coś takiego mogło funkcjonować:

1. W pociągach SKM obowiązywałyby bilety czasowe ZDiTM - wspólny bilet autobusowy i kolejowy (z możliwością przesiadki). 2. W miarę możliwości ZDiTM mógłby dogadać się z MZK Stargard Szczeciński w sprawie jednakowych cen biletów w obu miastach (w Stargardzie trzeba by było wprowadzić bilety czasowe). 3. Skomunikowanie linii SKM z autobusami linii 102, 103, 106 w celu umożliwienia dogodnego dojazdu do "Nowych" Polic oraz na odwrót.

Teraz jakie widzę plusy (z punktu widzenia mieszkańca Polic):

1. Dogodny dojazd na Prawobrzeże. 2. Wygodniejszy dojazd na dworzec PKP, skąd można kontynuować dalszą podróż.

wysłane przez zack1989 12

stoch napisał(a):

> SKM w Szczecinie według mnie ma sens tylko na trasie: Police > - Stargard Szczeciński.

Nie ukrywajmy, że z Goleniowa i Gryfina także masa ludzi przyjeżdża. Do tego dorzuciłbym trasę do Przecławia/Kołbaskowa przez Szczecin Gumieńce, a także reaktywację przystanków i stacji "Szczecin Dąbie osiedle", "Szczecin Załom" (na razie tylko część pociągów się tam zatrzymuje), "Szczecin Klucz", a także budowa nowych, np w pobliżu przyszłej pętli SST przy Jaśminowej (z oczywistą likwidacją stacji w Zdrojach, oraz z nową na wysokości ulicy Struga- np. Osiedle Słoneczne), i przy ważniejszych węzłach w centrum miasta.

> 1. W pociągach SKM obowiązywałyby bilety czasowe ZDiTM - > wspólny bilet autobusowy i kolejowy (z możliwością > przesiadki).

W Szczecinie istnieje bilet czasowy, ale jedynie na kolej (w sensie, że bez KM). Myślę, że podobnie jak w Trójmieście bardziej przyjęłyby się osobne bilety na pociąg, na komunikację oraz wspólne, razem z komunikacją (tak, żeby można było wybrać; w końcu pociąg nie kosztuje tyle samo co autobus, nawet pośpieszny).

> 2. W miarę możliwości ZDiTM mógłby dogadać się z MZK > Stargard Szczeciński w sprawie jednakowych cen biletów w > obu miastach (w Stargardzie trzeba by było wprowadzić > bilety czasowe).

Utopia.

> 3. Skomunikowanie linii SKM z autobusami linii 102, 103, 106 > w celu umożliwienia dogodnego dojazdu do "Nowych" Polic > oraz na odwrót.

Myślę, że nie tylko tutaj przydałaby się taka komunikacja. Także na pętli "Cukrowa", "Dworzec Niebuszewo", oraz innych miejsc gdzie znajdują się przystanki i dworce kolejowe.

"Jeżeli Twój tramwaj nie przyjeżdża upewnij się, że nie uciekł Ci przystanek"

wysłane przez tom1

zack1989 napisał(a):

> Myślę, że nie tylko tutaj przydałaby się taka komunikacja. > Także na pętli "Cukrowa", "Dworzec Niebuszewo", oraz > innych miejsc gdzie znajdują się przystanki i dworce > kolejowe.

Na Dworzec Niebuszewo to chyba przesada. Co Ty jeszcze tam chciałbyś wcisnąć? Pętlę autobusową? Przy dworcu jest końcówka dwóch linii tramwajowych i częstotliwość kursowanania jest tam naprawdę przyzwoita. Myślę, że tu już nie ma co kombinować. Ja bym tam lepiej zrobił porządną kładkę nad torami w kierunku os. Książąt Pomorskich. Bo teraz żeby na peron się z tamtąd dostać to trzeba albo przez tory iść albo nadkładać drogi pod wiaduktem na Warcisława. Pamiętam jak w latach 90-tych PKP uruchomiło takie kursy co godzinę z Głównego do Polic i parę razy się tym przejechałem. Muszę powiedzieć, że widziałem jak ci nieliczni pasażerowie właśnie przez tory się przedzierali. A przecież gdyby zrobić tam konkretne dojście na osiedle jestem przekonany, że więcej osób by z tego korzystało.

wysłane przez LLUZNIAK

tom1 napisał(a):

> Na Dworzec Niebuszewo to chyba przesada. Co Ty jeszcze tam > chciałbyś wcisnąć? Pętlę autobusową? Przy dworcu jest > końcówka dwóch linii tramwajowych i częstotliwość > kursowanania jest tam naprawdę przyzwoita. Myślę, że tu już > nie ma co kombinować.

A ja myślę że dworzec Niebuszewo to idealne miejsce na wybudowanie łącznika pomiędzy siecią kolejową, a tramwajową, który przy wykorzystaniu taboru dwusystemowego, budowy drugiego łącznika gdzieś w okolicy dworca Głównego, lub na prawobrzerzu, oraz budowy kilku centrów przesiadkowych z prawdziwego zdarzenia przyczyniłby się do powstania naprawdę fajnej sieci połączeń. Tylko prośba do niektórych z Was - przestańcie myśleć o SKM w ramach stricte kolejowych, a zacznijcie raczej jako o szybkim tramwaju dalekiego zasięgu włączonym w system KM, którego operatorem nie koniecznie byłaby jakaś spółka z grupy PKP (ja bym bardziej skłaniał się do powierzenia przewozów TS ze względu na wykorzystanie zarówno infrastruktury kolejowej, jak i tramwajowej).

wysłane przez paki 54

tom1 napisał(a):

> Na Dworzec Niebuszewo to chyba przesada. Co Ty jeszcze tam > chciałbyś wcisnąć? Pętlę autobusową? Przy dworcu jest > końcówka dwóch linii tramwajowych i częstotliwość > kursowanania jest tam naprawdę przyzwoita. Myślę, że tu już > nie ma co kombinować.

Pętla tramwajowa "Dworzec Niebuszewo" to sprawa dość nieciekawa. Jest przestarzała (jednotor+pętla uliczna). Wystarczy, że puszka źle zaparkuje, któryś skład zdefektuje i mamy duże problemy komunikacyjne (na razie Tatr do Lasu Arkońskiego nie puszczamy). Nie mówiąc już o tym, jak wjedzie mocno opóźniona "dwójka", to jest przyblokowana przez "dwunastkę". Także prędzej czy później powinna być ona zlikwidowana. Umożliwi to właśnie stworzenie SKM-ki z Dworca Niebuszewo/przez Dworzec Niebuszewo, lub nieśmiało wspominana budowa tramwaju na Warszewo.

-- "W Szczecinie spotkamy także składy jednowagonowe." by Wikipedia

Sulcus tendinis musculi flexoris hallucis longi

wysłane przez Mareczek 1

paki napisał(a):

> Wystarczy, że puszka źle zaparkuje, któryś skład zdefektuje i > mamy duże problemy komunikacyjne (na razie Tatr do Lasu > Arkońskiego nie puszczamy). Nie mówiąc już o tym, jak wjedzie > mocno opóźniona "dwójka", to jest przyblokowana przez > "dwunastkę". Także prędzej czy później powinna być ona > zlikwidowana.

Ekstra. A kolega z którego koncernu? Opel czy Fiat?

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez paki 54

Mareczek napisał(a):

> Ekstra. A kolega z którego koncernu? Opel czy Fiat?

Fabryka Samochodów Osobowych;) Na poważnie, sam doskonale wiesz, że pętla w tym rejonie jest potrzebna, ale obecna jest niepraktyczna- jednotor uniemożliwiający ominięcie zdefektowanego składu czy nawet spokojne udanie się do toalety bez ryzyka, że motorniczy następnego składu będzie wypuszczał pasażerów na łuku, albo w ogóle ich nie wypuści.

-- "W Szczecinie spotkamy także składy jednowagonowe." by Wikipedia

Sulcus tendinis musculi flexoris hallucis longi

wysłane przez Mareczek 1

paki napisał(a):

> Na poważnie, sam doskonale wiesz, że > pętla w tym rejonie jest potrzebna, ale obecna jest niepraktyczna- > jednotor uniemożliwiający ominięcie zdefektowanego składu czy nawet > spokojne udanie się do toalety bez ryzyka, że motorniczy następnego > składu będzie wypuszczał pasażerów na łuku, albo w ogóle ich nie > wypuści.

Jest niepraktyczna, ale nie należy jej likwidować pod żadnym pozorem. Argument, że puszki blokują, to trzeba zlikwidować jest typową paranoją samochodową. Nawet gdyby tam nic nie jeździło (lepiej żeby choć jedna linia tam została kiedyś w przyszłości) powinna być jak najbardziej przejezdna.

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez stoch

zack1989 napisał(a):

> Nie ukrywajmy, że z Goleniowa i Gryfina także masa ludzi > przyjeżdża. Do tego dorzuciłbym trasę do > Przecławia/Kołbaskowa przez Szczecin Gumieńce [...]

Zawsze można uruchomić drugą linię na trasie: Szczecin Gumieńce - Gryfino.

> W Szczecinie istnieje bilet czasowy, ale jedynie na kolej (w > sensie, że bez KM).

Wiem, ale mi chodziło o wspólny bilet czasowy (na bilecie godzinnym mogę jechać pociągiem i potem bez kasowania następnego jechać autobusem/tramwajem).

> Myślę, że nie tylko tutaj przydałaby się taka komunikacja. > Także na pętli "Cukrowa", [...]

Pierwsza przeze mnie zaproponowana linia SKM...

> [...] "Dworzec Niebuszewo" [...]

... i druga linia.

wysłane przez (użytkownik usunięty)

zack1989 napisał(a):

"Nie ukrywajmy, że z Goleniowa i Gryfina także masa ludzi przyjeżdża. Do tego dorzuciłbym trasę do Przecławia/Kołbaskowa przez Szczecin Gumieńce"

Ostatnio również bardzo szybko rozbudowują się okolice od Dobrej w stronę Dołuj i Stobna. Gdyby pozostawić na przyszłość, dla tych rejonów, dawną linię kolejową do Dobrej umożliwiłoby to obecnym i przyszłym mieszkańcom wydostanie się poza miasto bez przejeżdzania przez centrum. Od Stobna do Dołuj tory są a dalej trasa jeszcze niezabudowana.

wysłane przez mkokolus

stoch napisał(a):

> SKM w Szczecinie według mnie ma sens tylko na trasie: Police > Stargard Szczeciński.

A w Gryfinie i Goleniowie to już ludzie na wojnie wyginęli.

wysłane przez stoch

mkokolus napisał(a):

> A w Gryfinie i Goleniowie to już ludzie na wojnie wyginęli.

Nie wiem, pojadę i sprawdzę :D A tak na serio: To miałem na myśli trasę, którą widzę dla pierwszej linii SKM (kolejnych nie brałem pod uwagę).

wysłane przez leks 15

stoch napisał(a):

> 1. W pociągach SKM obowiązywałyby bilety czasowe ZDiTM - > wspólny bilet autobusowy i kolejowy (z możliwością > przesiadki). > 2. W miarę możliwości ZDiTM mógłby dogadać się z MZK > Stargard Szczeciński w sprawie jednakowych cen biletów w > obu miastach (w Stargardzie trzeba by było wprowadzić > bilety czasowe).

Oczywiście, w całym SOM powinna obowiązywać jedna taryfa biletowa, jeden sposób numeracji linii itd. Wszystko powinno być ze sobą zintegrowane.

> 3. Skomunikowanie linii SKM z autobusami linii 102, 103, 106 > w celu umożliwienia dogodnego dojazdu do "Nowych" Polic > oraz na odwrót.

I oczywiście budowa centrum przesiadkowego.

> Teraz jakie widzę plusy (z punktu widzenia mieszkańca > Polic):

> 1. Dogodny dojazd na Prawobrzeże. > 2. Wygodniejszy dojazd na dworzec PKP, skąd można > kontynuować dalszą podróż.

Cieszę się, że w końcu się przekonałeś, bo jeszcze do niedawna żadne argumenty do Ciebie nie trafiały.

-- Leśne dziadki z TS za dużo już schrzaniły i trzeba to naprawić...

wysłane przez stoch

leks napisał(a):

> Wszystko powinno > być ze sobą zintegrowane.

Jest jeden sposób, ale który może nie wypalić (trzeba pamiętać o tym dlaczego z tego zrezygnowano), a mianowicie, jedna wielka spółka składająca się z obecnych TS, SPPK, SPAD, SPAK, ZDiTM, no i SKM (o ile coś takiego w Szczecinie będzie).

wysłane przez MQ 0

stoch napisał(a):

> Jest jeden sposób, ale który może nie wypalić (trzeba > pamiętać o tym dlaczego z tego zrezygnowano), a mianowicie, > jedna wielka spółka składająca się z obecnych TS, SPPK, > SPAD, SPAK, ZDiTM, no i SKM (o ile coś takiego w Szczecinie > będzie).

Niemcy już dawno wpadli na to, jak problem wspólnej taryfy rozwiązać, i powołali podmioty zwane związkami komunikacyjnymi. Po sąsiedzku mamy największy z nich - Związek Komunikacyjny Berlina-Brandenburgii (Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg). Można sobie poczytać nawet o nim w polskiej Wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/VBB I okazuje się, że wcale nie trzeba łączyć przewoźników z całego landu w jedno ogromne przedsiębiorstwo, żeby wszystko mogło sprawnie funkcjonować.

wysłane przez stoch

mkubien napisał(a):

> Niemcy już dawno wpadli na to, jak problem wspólnej taryfy > rozwiązać, i powołali podmioty zwane związkami komunikacyjnymi. > Po sąsiedzku mamy największy z nich - Związek Komunikacyjny > Berlina-Brandenburgii (Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg). Można > sobie poczytać nawet o nim w polskiej Wikipedii: > http://pl.wikipedia.org/wiki/VBB > I okazuje się, że wcale nie trzeba łączyć przewoźników z > całego landu w jedno ogromne przedsiębiorstwo, żeby wszystko > mogło sprawnie funkcjonować.

U nas takie rozwiązanie nie było by złe. We wspólną taryfę (wspólny bilet) mogłyby wchodzić: - bilety ZDiTM, - bilety KM Stargard Szczeciński, - bilety kolejowe na odcinkach (obecnie czynnych) objętych strefą m.in. Szczecin Główny - Gryfino; Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce; Szczecin Główny - Goleniów; Szczecin Główny - Stargard Szczeciński, - bilety SPPK (Linia Samorządowa, Linia Plażowa i Linia Działkowa), - bilety PKS (linie do Gryfina, Dobrej, Lubieszyna, Stobna).

Gdyby takową strefę utworzono to widzę tu bilety czasowe.

wysłane przez MaK

Tak czytam i czytam i mam pare pytań. Tak więc:

1. tom1 napisał(a):

> Proponowałbym wybudownie na początek > łącznika między os. Słonecznym a Zdrojami

Kto idzie ze mną przestawić Selgros? Owego czasu była juz prowadzona rozmowa na Komisie na ten temat. Chyba nawet na komunikacyjnym? Z tego co pamiętam, to nawet z użytkownikiem "MC" próbowaliśmy z map google narysować taki łącznik. Niestety. Selgros przeszkadza. Skorzystanie ze starego miejsca rozjazdu SDB - Szczecin Lotnisko tym bardziej odpada.

2. stoch napisał(a):

W pociągach SKM obowiązywałyby bilety czasowe [...] ZDiTM mógłby dogadać się z MZK Stargard Szczeciński w sprawie jednakowych cen biletów

W takim bądź razie, kto byłby zarządcą tego całego SKM? Wątpie, żeby taki ZDiTM, SPAD, SPAK czy nowy twór "spółkowy" z centrum komunikacyjnego "Basen Górniczy", sprostał kosztom jazdy po torach PKP PLK S.A.

Mamy problemy w Szczecinie, żeby dogadać się o odpowiednie stawki biletowe, ZDiTM topi w bagnie coraz to kolejne projekty (wiaty FG) a Wy oczekujecie... TAKIEGO CUDU?!

3. stoch napisał(a):

Dogodny dojazd na Prawobrzeże.

Chciałeś chyba powiedzieć do Dąbia?

4. zack1989 napisał(a):

Nie ukrywajmy, że z Goleniowa i Gryfina także masa ludzi przyjeżdża. Do tego dorzuciłbym trasę do Przecławia/Kołbaskowa przez Szczecin Gumieńce

No ale... co? Nie rozumiem. Masz zamiar rzucić dwusystemowy tramwaj do w/w przez Ciebie miejscowości? Do Gryfina jeździ dziennie, nie wiem. Ile? Z 10 par osobówek? Goleniów też nie może się skarżyć na brak połączeń kolejowych. Gumieńce połączenie miało. Ale nie wykorzystało.

Ale niech będzie. Z Gryfina gdzie miałoby to jechać? Na Krzekowo? Lepszym pomysłem jest zmiana 2 par osobówek i puścić je relacą Gryfino - Szczecin Załom, ewentualnie Goleniów.

Trzebież ok. Jestem za tym. Brak ruchu pociągów pasażerskich do tego przejście torowe na Niebuszewie i dalej można jechać w świat. Ale kombinowanie z resztą miejscowości jest "do bani".

-- Miłośnik i pracownik... dwa pojęcia w konflikcie ze sobą...

wysłane przez stoch

MaK napisał(a):

> W takim bądź razie, kto byłby zarządcą tego całego SKM? > Wątpie, żeby taki ZDiTM, SPAD, SPAK czy nowy twór > "spółkowy" z centrum komunikacyjnego "Basen Górniczy", > sprostał kosztom jazdy po torach PKP PLK S.A.

A PKP Przewozy Regionalne?

> Chciałeś chyba powiedzieć do Dąbia?

A to nie jest Prawobrzeże?

> Trzebież ok. Jestem za tym.

Do samej Trzebieży wg mnie nie ma sensu. Pamiętasz dlaczego zawieszono tam ruch pasażerski? Do Trzebieży dojeżdża LS, a od dworca kolejowego do plaży idzie się ponad 30-40 minut pieszo (sam sprawdzałem z ciekawości). A mieszkańcy wioski raczej nie będą z niej korzystać skoro mają autobus w jej centrum.

wysłane przez marko 4

stoch napisał(a):

> Do samej Trzebieży wg mnie nie ma sensu. Pamiętasz dlaczego > zawieszono tam ruch pasażerski?

Bo rozkład jazdy był ułożony bez sensu i ludzie woleli jechać LS? Cóż, mam nadzieje, że kiedyś jednak jakieś osobówki tam pojadą, a czy to będzie PR, DB czy SKM to nie jest ważne akurat. Byle nie pytać o zdanie burmistrza z Polic :P

-- Ten trzeci i najgłupszy...

wysłane przez Bauer

marko napisał(a):

> DB

A wiesz że bardzo możliwe? Słyszałem pogłoski że DB szykuje się do przejęcia u nas połączeń regionalnych a'la PR.

wysłane przez Wojciech

Bauer napisał(a):

> A wiesz że bardzo możliwe? Słyszałem pogłoski że DB szykuje > się do przejęcia u nas połączeń regionalnych ala PR.

Z dniem 01.01.2010 zostaje otwarty rynek przewozów pasażerskich i wejście DB jest niemal pewne.

-- "Co dla wszystkich nienormalne, u nas staje się realne" - Szczecińskie Tramwaje

"Co u innych nierealne, u nas staje się normalne" Tramwaje Szczecińskie

wysłane przez Bauer

Wojciech napisał(a):

> Z dniem 01.01.2010 zostaje otwarty rynek przewozów pasażerskich i > wejście DB jest niemal pewne.

Nawet mnie to cieszy, może poprawi się komfort jazdy.

-- ZDiTM - Zbieranina Dziadów i Tępych Mułów

wysłane przez stoch

marko napisał(a):

> Bo rozkład jazdy był ułożony bez sensu i ludzie woleli > jechać LS? Cóż, mam nadzieje, że kiedyś jednak jakieś > osobówki tam pojadą, a czy to będzie PR, DB czy SKM to nie > jest ważne akurat. Byle nie pytać o zdanie burmistrza z Polic > :P

Jak już by miała jeździć tam osobówka to może linia turystyczna (kursująca w wakacyjne weekendy, 1-2 kursy dziennie) obsługiwana SN61?

Żeby nie było, że mówię pociągom do Trzebieży stanowcze "nie", bo sam bym z takich usług korzystał, ale trzeba patrzeć na innych korzystających z komunikacji do tej mieściny. Jeżeli ktoś ma do wyboru autobus do samego celu, albo podróż pociągiem i dłuuugi spacer do celu to wybierze to pierwsze.

wysłane przez MaK

stoch napisał(a):

> A PKP Przewozy Regionalne?

Akurat to byłby całowicie zły wybór.

> > Chciałeś chyba powiedzieć do Dąbia? > > A to nie jest Prawobrzeże?

To jeżeli chodzi Tobie o samo Dąbie to prosze policz mi, ile jest połączeń kolejowych między Szczecin Główny a Szczecin Dąbie w czasie jednej doby. Żeby Tobie ułatwić zadanie, może to być doba weekendowa ;)

-- Miłośnik i pracownik... dwa pojęcia w konflikcie ze sobą...

wysłane przez stoch

MaK napisał(a):

> To jeżeli chodzi Tobie o samo Dąbie to prosze policz mi, ile > jest połączeń kolejowych między Szczecin Główny a Szczecin > Dąbie w czasie jednej doby.

Nie chodziło mi o samo Dąbie, ale ono stanowiłoby punkt przesiadkowy w inne pociągi, gdyby SKM kursowałoby z pominięciem Głównego.

wysłane przez shogun1983

Żyję w tym mieście od 26 lat. Od jakiegoś czasu, głównie ze względu podróżuję po innych miastach Polski i obserwuję co się dzieje. Mogę powiedzieć, że mam zatem wiedzę nie tylko "gazetową", ale doświadczam osobiście tego co się dzieję. Niestety, chyba większość się ze mną zgodzi, że mniej więcej od 20 lat Szczecin jest miastem popadającym w co raz to głębszy marazm. Co gorsza, trochę mnie bolą niektóre komentarze na tym forum bo jakoś dziwnie świadczą mi o tym, że Szczecinianie sami siebie w ten marazm wpychają. Sformułowaniami typu "nie budujmy SKMu, tylko połatajmy dziurawy dach" konserwujemy tylko swoje dość krótkowzroczne pojęcie o rzeczywistości uciekając jednocześnie od znacznie większych wyzwań. Przecież nie trzeba poświęcać koniecznie łatania "czegoś tam..." żeby móc wybudować np. SKM. Sądzę, że wystarczyło by lepiej zorganizować budżet i aktywniej sięgać po środki pomocowe (zamiast np. po komercyjne kredyty). Póki co niewiele łatamy i naprawiamy (bo jak zwykle na nic nie ma pieniędzy), ale co gorsza brakuje inwestycji rozwojowych. Ot co...
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez paki 54

shogun1983 napisał(a):

> Sądzę, że wystarczyło by lepiej zorganizować budżet i aktywniej > sięgać po środki pomocowe (zamiast np. po komercyjne > kredyty). > Póki co niewiele łatamy i naprawiamy (bo jak zwykle na nic > nie ma pieniędzy), ale co gorsza brakuje inwestycji > rozwojowych.

Z budżetem jest dość duży problem:/ Kiedyś, jak analizowałem koszty (przy okazji zamykania kolejnych podstawówek) wyszło, że ponad 1/3 wydatków (ponad 450 mln) idzie na edukację i kwestie z nią związane, do dyspozycji pozostałych sfer życia miejskiego pozostają te niecałe 2/3, które trzeba w miarę sprawiedliwie podzielić. Do tego dochodzą przyszłoroczne wybory w magistracie, więc zamiast skupiać się na inwestycjach ważnych, będziemy musieli się zadowolić "kiełbasą" wyborczą. Problem budżetu to także brak inwestorów zagranicznych, fabryk, itp, co wiąże się z niskimi wpływami w związku z CIT-em. Co do środków pomocowych, jeśli zwykły budynek jest w stanie zablokować inwestycję wartą 700 mln złotych, to z czym do ludzi?

-- "W Szczecinie spotkamy także składy jednowagonowe." by Wikipedia

Sulcus tendinis musculi flexoris hallucis longi